ingeniørdebat.dk

Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: stefannormann efter 24, Marts 2013 - 14:48

Titel: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: stefannormann efter 24, Marts 2013 - 14:48
Hej

Min Rover 400 vil ikke starte. Strømmen er tilsyneladende helt gået - der sker i hvert fald absolut intet når jeg drejer nøglen. Ikke en lyd, intet lys i instrumentbrættet, lygter, loft eller noget.

Batteriet er måske afladt? Har derfor forsøgt med startkabler, men det hjælper ikke det mindste.

Jeg er ikke noget lys inden for bilmekanik, men et afladt batteri plejer da at kunne fixes med startkabler. Der burde i det mindste komme strøm på bilen så jeg var i stand til at tænde lyset.

Er der nogen som kan kaste lidt lys over situationen? Jeg har brug for nogle bud på hvad det kan være før jeg ringer efter falck.

Bilen kører i øvrigt dagligt og havde fungeret fint ca. 8 timer før. Den er fra 1999 og har kørt ca. 160.000 km


På forhånd tak
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: John Larsson efter 24, Marts 2013 - 15:57
Ikke så meget mekanik, men måske har du et lille beskedent multimålerinnstrument til 79 kr., eller så har naboen nok et! Hvis der er spænding på, mindst 13 volt, er der måske et simpelt kontaktproblem, sådan at en kabelsko er rystet løs, eller så har bilen nok et hovedrelæ, som pludseligt ikke virker!
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: Mikael Boldt efter 24, Marts 2013 - 16:09
Jeg har heller ikke forstand på biler, men en ting har jeg lært på den hårde måde:
Små biler - tynde startkabler
Store biler - tykke startkabler

Små biler kan godt startes med tynde kabler, men ikke omvendt.
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: John Larsson efter 24, Marts 2013 - 17:14
Jeg har heller ikke forstand på biler, men en ting har jeg lært på den hårde måde:
Små biler - tynde startkabler
Store biler - tykke startkabler

Små biler kan godt startes med tynde kabler, men ikke omvendt.

Hvis der ikke kommer det mindste ryk, og hvis der heller ikke er lys, så er der nok et andet problem her, som selv militære startkabler ikke kan klare!

Det er nu ellers ikke noget problem at starte en bil med mindre startkabler; man skal bare gøre det rigtig! Jeg kan love at jeg med min Suzuki Liana kan starte de største køretøjer, hvis spændingen blot er 12 volt, hvis fejlen alene er at batteriet pludselig er blevet fladt, fx. hvor man har stået med lys på! Det med det "pludselig" er vigtig, for hvis man er kørt med et batteri, som i lang tid har haft 10-15 % af dets nominelle kapacitet, kan man heller ikke så nemt på kort tid hælde den nødvendige energi over i batteriet!

1. Mens motoren kører, kobler man batterierne sammen på den måde man nu skal med den slags!

2. Vent mindst 2 minutter, mens det modtagende batteri varmes op, så det kan modtage mere ladning. Hvis det modtagende batteri er meget stort i forhold til det afgivende, må man vente længere, men motoren bør holdes på et omdrejningstal som er en del større end tomgang!

3. Når der laves startforsøg, skal motoren op i et højt omdrejningstal. Det giver det afgivende batteri mulighed for at levere mindst 50 A ekstra, og det kan være meget afgørende!
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: Morten Jødal efter 24, Marts 2013 - 20:09
Som beskrivelsen af problemet ser ud, tror jeg ikke der mangler strøm - det er snarere et relæ.

Min første bil - en Renault 4 - havde en tilsvarende fejl et par gange.
Første gang startede jeg den med håndsvinget  8) (!) - som den bil vist var den sidste model, der fortsat havde som reserve.
Anden gang havde jeg fundet ud af, hvor præcis i motorblokken startrelæet sad, og et let slag med en hammer på det pågældende sted løste problemet - det fik løsnet relæets anker, der havde sat sig fast.

Der er sket rigtig meget med bilmekanik siden da (mine erindringer er fra først i halvfjerdserne, og modellen var ikke i front med moderne teknologi dengang), men hvad der triggede var "Ikke en lyd, intet lys" - som var præcis hvad jeg oplevede dengang.
Det kan selvfølgelig også være noget så simpelt som en ledning til startnøglen, der er defekt.
Min hovedpointe er: Det er mere sandsynligt en fejl i det elektriske system (incl. elektromekaniske relæer, hvis der fortsat er sådanne i bilen) end en batterifejl.

P.S. Du har vel tjekket, at batteriet overhovedet er forbundet ved begge poler, også til stel? Der er nogle få tjeks du kan lave uden at gøre et startforsøg: Kan lyset i kabinen tændes? Evt. bagagerumslys? Kan positionslyset tændes?
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: Uffe Kaagaard efter 24, Marts 2013 - 21:21
For ca. ½ år siden døde min bil pludselig. Jeg havde stoppet motoren mens jeg fyldte brændstof på tanken. Kunne efterfølgende ikke starte motoren og lyset kunne ikke tændes.
Det viste sig at cellerne i batteriet var faldet sammen (populært sagt). Bilen kunne ikke starte og alt lys var slukket.
Løsning: Nyt batteri.

Hilsen Uffe
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: harbst efter 26, Marts 2013 - 02:42
Det er meget usædvanligt at batterier pludselig "falder sammen". Men man kan ikke udelukke at en eller anden intern fejl i batteriet pludselig afbryder det.

Det afsløres ved at måle spændingen direkte mellem batteripolerne. Den skal i hvile med koldt batteri være mellem 12 og 13 V.
Hvis der er spænding men allige vel ikke lys eller andre elektriske funktioner i bilen, kan forklaringen være .
En løs klemme på batteriet.
Manglende stelforbindelse til batteri.
Manglende stelforbindelse til motor,
hovedsikring ved batteriet overbrændt eller tæret væk.
Hovedsikringer kan ligne et ledningsstykke eller en speciel "metalskinnestykke"



Hvis et batteri er helt defekt skal du ikke regne med at kunne starte med almindelige startkabler til et andet batteri.

Total afladning af batteri kan skyldes
hyppig brug af motorvarmefyr eller
konstant lys i kabine ,handskrum eller bagagerum. 
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: John Larsson efter 26, Marts 2013 - 08:28
Det er meget usædvanligt at batterier pludselig "falder sammen". Men man kan ikke udelukke at en eller anden intern fejl i batteriet pludselig afbryder det.


Jeg er enig med Harbst! Jeg ved ikke hvad "falde sammen" skulle betyde i denne forbindelse, altså rent fysisk, men det skulle vel så være at forbindelsen mellem to af akkumulatorens celler skulle være brudt? Det kan måske ske i meget specielle tilfælde, men jeg har aldrig oplevet det. Et batteri aom er dårligt vedligeholdt (vandpåfyldning mangler!) kan få kortsluttede celler, også mere end én, hvis man bliver ved med at bruge det, men det er højst usandsynligt at der ikke skulle være bare en enkelt af cellerne som fungerer!

Mål polspændingen! Det er så enkelt!
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: Morten Jødal efter 26, Marts 2013 - 09:11
Hej John.

Jeg ved du har en fortid tæt på akkumulatorfabrikation, men det med "vandpåfyldning mangler" er vist også fortid? Mon ikke alle moderne batterier er forseglede?
Til gengæld forstår jeg som ikke-fagmand udmærket hvad der sker, når et battteri "falder sammen", nemlig at en eller flere af pladerne løsner sig fra befæstigelsen og laver kortslutning. Sådan beskriver enhver mekaniker denne fejl, som jeg har hørt om før, men aldrig selv oplevet - modsat altså fejl i selve det elektriske system.

Vi er dog helt enige om, at første skridt er at måle spændingen på det ubelastede batteri. Et billigt multimeter er guld værd! Mine primitive målemetoder med diverse lys forudsatte, at Stefan Normann ikke ejer et sådant. Men tager jeg fejl, kan målingen let suppleres med at måle spændingen med lys tændt, men uden at gøre startforsøg. Den må helst ikke falde væsentligt (max 1V).
Det kan lige tilføjes, at tjek af lys samtidig viser, at batteriet sidder korrekt forbundet i bilen.
Beskrivelsen tyder dog ikke på et slidt batteri med lav ydelse - derimod på en mere afgørende fejl af den ene eller anden art.
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: John Larsson efter 26, Marts 2013 - 10:09
Hej John.

Jeg ved du har en fortid tæt på akkumulatorfabrikation, men det med "vandpåfyldning mangler" er vist også fortid? Mon ikke alle moderne batterier er forseglede?

Det er jo netop dét der er problemet, Morten!  ;-) Jeg beklager ikke fremkomsten af de moderne vedligeholdelsesfri akkumulatorer, men det er lidt som med Apple- og IBM.kompatible computere i gamle dage; det er fint så længe Apple-computeren kører som den skal, men, slår den knuder, havde almindelige dødelige ikke en chance for at rette fejlen op! Den gang der sad åbne bly/syre-batterier i alle biler, brugte man en langt større del af bilbudgettet på indkøb af batterier og på at vedligeholde dem, end hvad man gør i dag! De lukkede akkumulatorer er dog stadig bly/syre-batterier, og når en celle kortsluttes, sker det fordi pladerne bliver så varme at de "buler" og kommer i kontakt med hinanden, Hvis man ikke opdager det, og det gør man ikke med en kørende motor, får ladestrømmen nemt den syge celle til at påvirke nabocellerne. Hvis der går lang tid inden man slukker for motoren, kan alle celler i princippet kortsluttes, men så har man i realiteten i lang tid været ude at svømme med risiko for brand og ukontrolleret syrespredning! Pointen er stadig at kortslutning kun sker når der er vandmangel i i hvert fald den celle, hvor problemerne begynder!
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: stefannormann efter 26, Marts 2013 - 10:49
Foreløbigt mange tak for den meget gode respons - det er utrolig pænt af jer.

Jeg har endnu ikke kontrolleret om der overhovedet er spænding på batteriet. Har et mindre logistisk problem, idet bilen er gået i stå på en parkeringsplads midt inde i København.
Det får jeg dog gjort snarest - så jeg kan komme problemet nærmere.

Hvis et batteri er helt defekt skal du ikke regne med at kunne starte med almindelige startkabler til et andet batteri.

Total afladning af batteri kan skyldes
hyppig brug af motorvarmefyr eller
konstant lys i kabine, handskerum eller bagagerum.

En ting er ikke at kunne starte, men burde der ikke kunne tændes for lyset på bilen så snart jeg koblede en anden bils batteri til, uagtet om mit eget batteri er helt defekt? Jeg mener, ville strømtilførslen fra den anden bil ikke køre udenom mit batteri og derved burde jeg vel som minimum være i stand til at tænde lyset?

Det afsløres ved at måle spændingen direkte mellem batteripolerne. Den skal i hvile med koldt batteri være mellem 12 og 13 V.
Hvis der er spænding men allige vel ikke lys eller andre elektriske funktioner i bilen, kan forklaringen være .
En løs klemme på batteriet.
Manglende stelforbindelse til batteri.
Manglende stelforbindelse til motor,
hovedsikring ved batteriet overbrændt eller tæret væk.
Hovedsikringer kan ligne et ledningsstykke eller en speciel "metalskinnestykke"

Der er forbindelse fra batteri til stel. Prøvede i øvrigt at påføre det ene startkabel til stel (det stod der i bilmanualen at man kunne prøve).
Jeg ved ikke om der er forbindelse fra motor til stel - kan dårligt forestille mig der ikke er. Motoren sidder vel fast i stellet på en eller anden måde?

Hovedsikringen så fin ud. Det er et "metalskinnestykke". Den så i hvert fald ikke brændt ud - jeg ved dog ikke hvordan jeg skulle se om den var tæret?

Er en løs klemme, som der foreslås, det samme som en løs kabelsko som John Larsson foreslår i andet indlæg? Og er det korrekt forstået at der menes koblingen til batteripolerne?
Må indrømme at jeg ikke har kontrolleret dette nærmere, men burde dette ikke være overflødigt idet jeg kobler en anden bils batteri til da dennes strømforsyning køre udenom mit batteri?

Ang. vandpåfyldning som John Larsson foreslår må jeg være svar skyldig. Vidste slet ikke at det var nødvendigt.

Som beskrivelsen af problemet ser ud, tror jeg ikke der mangler strøm - det er snarere et relæ.

P.S. Du har vel tjekket, at batteriet overhovedet er forbundet ved begge poler, også til stel? Der er nogle få tjeks du kan lave uden at gøre et startforsøg: Kan lyset i kabinen tændes? Evt. bagagerumslys? Kan positionslyset tændes?

Det eneste lys jeg kan tænde er katastrofeblinket.
Alle andre lys er slukkede, selv når jeg har koblet startkabler til fra en anden bil.

Der er nogle stykker af jer der har foreslået at det kunne være ralæ'et som var stået af. Hvordan kontrollere jeg dette og hvor sidder sådan et typisk?
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: Morten Jødal efter 26, Marts 2013 - 13:07
Det eneste lys jeg kan tænde er katastrofeblinket.
Alle andre lys er slukkede, selv når jeg har koblet startkabler til fra en anden bil.

Medmindre din bil har et helt særligt sikkerhedsbatteri (og det tror jeg ikke), vil katastrofeblinket kun virke når der er - i det mindste lidt - strøm på batteriet.
I så fald bør også positionslyset kunne tændes - manuelt. Det er jo netop beregnet til at virke, hvis du parkerer et stykke tid på en mørk vej. Og bilen skal IKKE startes eller forsøges startet under denne test.
Men prøv for en sikkerheds skyld også med et billigt voltmeter.

Mht. startrelæet, så er sagen at startmotoren trækker mere strøm end noget andet udstyr i bilen og derfor har brug for korte og tykke ledninger. Så det er normalt at man ved at dreje startnøglen udløser et relæ, der slutter den kraftige ledning, mens der kun går ganske lidt strøm op gennem nøglekontakten. Du skal altså forsøge at finde startmotoren og se efter en meget kraftig ledning til denne. I den anden ende af den ledning sidder startrelæet. Der går en kraftig ledning videre til selve batteriet.

Jeg vil ikke gøre uderligere forsøg på at fjerndiagnosticere dit problem - men jeg mener ikke at min oprindelige mistanke er blevet svækket af de nye oplysninger.
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: John Larsson efter 26, Marts 2013 - 13:17
Ja, når katastrofeblinket virker, tror jeg som Morten at det handler om at bilen er udstyret med et hovedrelæ. Når det ikke virker, kommer der ikke strøm til tændningsnøglen og derfor kan starterrelæet heller ikke slå til! Jeg googlede kort på [rover 400 relay]. Der er åbenbart et "mail relay"; det må vel kunne lokaliseres via manualen. Jeg gætter på at du har 12 v på batterisiden af relæet!
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: harbst efter 27, Marts 2013 - 04:01
Det er almindeligt at der er gummibøsninger i motorophængningen. Motoren skal derfor have en fleksibel stelledning. Den sidder ofte ved generatoren eller starteren.

Hvis dit katastrofeblink virker , er der i hvertfald nogen ladning på batteriet. Det er i mange biler sådan at kørelyset først tænder når motoren kører, og generatoren giver spænding.
Det er ofte sådan at kun havariblink og parkeringslys kan tændes hvis nøglen ikke er i driftsstillingen.

Hvis det reelle problem bare er at starteren ikke virker, og du heller ikke hører et klik fra startrelæet kan det være  en defekt i ledning, sikring, startnøglekontakt  , startrelæ- eller nævntte stelledning til motor.

Med den slags fejl hjælper startkabler ikke.

Ved brug af startkabler er dit eget batteri stadig med i funktionen, det kobles ikke ud. 
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: harbst efter 27, Marts 2013 - 04:12
Se her

http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=491726 (http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=491726)
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: harbst efter 27, Marts 2013 - 04:27
Starter relæet er en lille cirkulær cylinder "klods" på siden af starteren . Der går en fed ledning direkte fra batteriet til startrelæet.
Det har to funktioner :
Når starteren skal aktiveres med nøglen sendes strøm gennem solenoiden . Den trækker relæankeret so mekanisk skubber starterterens tandhjul i indgreb med motoren svinghjuls fortanding og samtidig slutter en elektrisk kontakt til hovedstrømmen til startmotoren.

Hvis der ikke lyder et klik ved motoren, når startnøglen drejes  er startrelæet ikke virksomt.

Der er ved Roveren tilsyneladende også et andet relæ i spil. 

Prøv at sætte bilen i højeste gear og rok med den ved at skubbe udenpå. I visse tilfælde kan tandhjulet komme til at sidde fast på svinghjulets tandkrans. Det kan så løsnes ved at dreje motern  lidt. problemet var velkendt med gamle slidte fordmotorer. 
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: E. Tranberg efter 30, Marts 2013 - 14:44
Se her

[url]http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=491726[/url] ([url]http://forums.mg-rover.org/showthread.php?t=491726[/url])


Den tråd "stod af i Roskilde", men i det mindste var den kort. Det er værre når det strækker sig over mange sider og trådstarteren enten fordufter, har solgt bilen billigt med fejlen eller meddeler at "værkstedet løste problemet"
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: stefannormann efter 01, April 2013 - 23:05
Har købt et voltmeter og der var ganske rigtigt strøm på batteriet - 12,2 volt
Dette bekræfter jeres teori.

Det er ofte sådan at kun havariblink og parkeringslys kan tændes hvis nøglen ikke er i driftsstillingen.   


I dette tilfælde er det dog kun havariblinket som virker uden nøgle, parkeringslyset virker heller ikke. Kan det så udelukkes at det er stertralæet den er gal med?

Jeg har i øvrigt forsøgt at lokalisere dette startralæ efter jeres meget grundige beskrivelser. Jeg er jo som det måske allerede er gået op for jer, ikke skide stærk på emnet :) Så, mit bud er at nedenstående billede er startmotoren og at den firkantede "dims" ovenpå er startralæet?

http://imageshack.us/a/img827/6391/dims1.jpg (http://imageshack.us/a/img827/6391/dims1.jpg)

Hele motoren:
http://imageshack.us/a/img707/6186/helemotoren.jpg (http://imageshack.us/a/img707/6186/helemotoren.jpg)

Ang. stelledning til motor: Det er ikke lykkedes mig at finde denne, men er det muligt selv at skabe denne ved at bruge et af startkablerne? På den måde kunne jeg vel enten udelukke eller bekræfte denne mulighed?


Endnu engang tak til alle, det er meget pænt af jer at hjælpe.v ;)
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: Morten Jødal efter 01, April 2013 - 23:33
Positionslyset SKAL kunne tændes uden at starteren er aktiveret. Hvilket så tyder på en manglende hovedforbindelse til batteriet - eller en defekt sikring.
Du kan let tjekke om der er stelforbindelse (ihvertfald i nogen grad):
Sæt voltmeteret til hhv. batteriets pluspol og stel, hvilket vil sige et sted på bilens karosseri, hvor du kan se blankt metal (fx et skruehoved). Spændingen bør da være den samme som når du måler direkte på polerne, idet belastningen fra voltmeteret er minimal.
Visse ældre engelske biler har plus til stel i stedet for minus - men din Rover er vist for ny til at det kan være tilfældet. Måler du 0 mellem plus og stel kan du dog let gentage målingen med minus og stel. En af de to målinger bør give 12,2V.

Du kan også tjekke sikringerne enkeltvis. Hvis dit voltmeter kan indstilles  til at være ohmmeter er det let. Modstanden i en sikring skal være 0. I modsat fald er det lidt mere besværligt, men ikke umuligt: tag hver enkelt sikring ud, læg den i forlængelse af et 1,5V element og sæt ledningerne fra voltmeteret mod hhv. elementets og sikringens anden ende. Du skal så måle ca. 1,5V  Metoden kræver lidt fingernemhed.

Du kan ikke helt frikende startrelæet eller et hovedrelæ, for der kan sagtens være en uafhængig fejl på sikringen til positionslyset, som du bare ikke havde opdaget endnu. Men kommer du ikke på sporet ved disse enkle målinger, vil jeg stå af og råde dig til at lokke en mere kyndig person hen i nærheden af bilen.

P.S. På nogle tyske biler virker positionslyset kun uafhængigt af starteren, når blinkeren samtidig er aktiveret. Så tændes lyset i den side, man "blinker" til - et strømbesparende kneb, for så trækker kun lygterne ud mod vejen strøm. Jeg har ikke set den finesse på engelske biler (og jeg har aldrig haft en Rover) - men har du prøvet?
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: Kobbernagel efter 02, April 2013 - 09:39
Den dims du har fotograferet er ikke starteren. Starteren sidder formentlig under luftfilterboksen (Luftfilterboksen er "kassen" der sidder mellem batteriet og motoren)

Jakob
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: bovbjerg efter 02, April 2013 - 12:52
Startmotoren sidder ca 30 cm under det sidste n i INJECTION.
Du kan prøve med en gammel skruetrækker, at kortslutte de to kraftige polsko.
Det er ikke sikkert, at startmotoren går i indgreb, men du kan jo høre om den drejer rundt. Hvis den ikke gør det, er det en løs forbindelse.
Husk at checke, om bilen er i frigear!!. Du kan også prøve at forbinde den tredie lille polsko til + på batteriet. Hvis dette virker, er der en fejl i tændingslåsen, eller forbindelser hertil, inkl. evt startspærre.

m.v.h.
Jens
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: Thidemann efter 02, April 2013 - 21:44


http://imageshack.us/a/img827/6391/dims1.jpg (http://imageshack.us/a/img827/6391/dims1.jpg)

Hele motoren:
http://imageshack.us/a/img707/6186/helemotoren.jpg (http://imageshack.us/a/img707/6186/helemotoren.jpg)

Den er god nok, startmotoren er på det første foto.
Lige under speeder-trækket. Lidt under og til højre for den cylinder du regnede med var startmotoren.

Jeg tror start relæet er den lille cylinder, hvorpå der sidder et spadestik, hvor ledningen kunne se ud til at være faldet af. Hvis det er korrekt, det er lidt svært at bedømme ud fra fotoet, kan den have noget med problemet at gøre.

Startmotoren en den store cylinder som start relæet sidder på. For enden af den kraftige ledning/flexrør der løber nederst i midten af fotoet.

Jeg er enig med Jødal, det kan sagtens være flere uafhængige problemer du leder efter, men prøv lige at checke om ikke den ledning der ligger mellem startrelæet og start motoren  på dit øverste foto er faldet af spadestikket.

Mvh
Carsten Thidemann
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: bovbjerg efter 03, April 2013 - 09:43
Glem mit indlæg, min erfaring stammer fra en Landrover Freelander med samme motor og hvor starteren sidder, som jeg har nævnt. På din sidder den vist under luftfilteret. "Indsæt billede" knappen virker tilsyneladende ikke, så jeg har vedhæftet et billede i stedet.

m.v.h.
Jens
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: stefannormann efter 07, April 2013 - 15:36
Positionslyset SKAL kunne tændes uden at starteren er aktiveret. Hvilket så tyder på en manglende hovedforbindelse til batteriet - eller en defekt sikring.
Du kan let tjekke om der er stelforbindelse (ihvertfald i nogen grad):
Sæt voltmeteret til hhv. batteriets pluspol og stel, hvilket vil sige et sted på bilens karosseri, hvor du kan se blankt metal (fx et skruehoved). Spændingen bør da være den samme som når du måler direkte på polerne, idet belastningen fra voltmeteret er minimal.
Visse ældre engelske biler har plus til stel i stedet for minus - men din Rover er vist for ny til at det kan være tilfældet. Måler du 0 mellem plus og stel kan du dog let gentage målingen med minus og stel. En af de to målinger bør give 12,2V.

Du kan også tjekke sikringerne enkeltvis. Hvis dit voltmeter kan indstilles  til at være ohmmeter er det let. Modstanden i en sikring skal være 0. I modsat fald er det lidt mere besværligt, men ikke umuligt: tag hver enkelt sikring ud, læg den i forlængelse af et 1,5V element og sæt ledningerne fra voltmeteret mod hhv. elementets og sikringens anden ende. Du skal så måle ca. 1,5V  Metoden kræver lidt fingernemhed.

Du kan ikke helt frikende startrelæet eller et hovedrelæ, for der kan sagtens være en uafhængig fejl på sikringen til positionslyset, som du bare ikke havde opdaget endnu. Men kommer du ikke på sporet ved disse enkle målinger, vil jeg stå af og råde dig til at lokke en mere kyndig person hen i nærheden af bilen.

P.S. På nogle tyske biler virker positionslyset kun uafhængigt af starteren, når blinkeren samtidig er aktiveret. Så tændes lyset i den side, man "blinker" til - et strømbesparende kneb, for så trækker kun lygterne ud mod vejen strøm. Jeg har ikke set den finesse på engelske biler (og jeg har aldrig haft en Rover) - men har du prøvet?



Jeg har undersøgt de ting du foreslår (så godt som jeg nu kan).
Der må  være stelforbindelse, da jeg får samme voltmåling fra plus til stel. Nogle steder er målingen dog svagere.
Hovedsikringen har en modstand på 0 - de øvrige sikringer kan jeg ikke få fat på.
Men du har ellers ret, det er nok på tide at få en mere kyndig person hen til bilen.
Tror ellers jeg fadt startmotor+startralæ (http://imageshack.us/a/img42/3259/dims4.jpg (http://imageshack.us/a/img42/3259/dims4.jpg)), men ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre herfra  :P

Endnu engang tak!

Jeg skal nok komme med en status når jeg er kommet til bunds i mysteriet - hvis nogen skulle være interesseret.
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: stefannormann efter 07, April 2013 - 15:40


[url]http://imageshack.us/a/img827/6391/dims1.jpg[/url] ([url]http://imageshack.us/a/img827/6391/dims1.jpg[/url])

Hele motoren:
[url]http://imageshack.us/a/img707/6186/helemotoren.jpg[/url] ([url]http://imageshack.us/a/img707/6186/helemotoren.jpg[/url])

Den er god nok, startmotoren er på det første foto.
Lige under speeder-trækket. Lidt under og til højre for den cylinder du regnede med var startmotoren.

Jeg tror start relæet er den lille cylinder, hvorpå der sidder et spadestik, hvor ledningen kunne se ud til at være faldet af. Hvis det er korrekt, det er lidt svært at bedømme ud fra fotoet, kan den have noget med problemet at gøre.

Startmotoren en den store cylinder som start relæet sidder på. For enden af den kraftige ledning/flexrør der løber nederst i midten af fotoet.

Jeg er enig med Jødal, det kan sagtens være flere uafhængige problemer du leder efter, men prøv lige at checke om ikke den ledning der ligger mellem startrelæet og start motoren  på dit øverste foto er faldet af spadestikket.

Mvh
Carsten Thidemann


Jeg kunne desværre ikke lokalisere det spadestik du omtaler. Ville ellers være rart hvis der blot var tale om et stik der var faldet ud :)
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: B Mønnike efter 07, April 2013 - 16:11
Jeg kiggede også på billede ligesom Carsten Tiedemann og som han kan jeg se en "spade" der stikker ud fra relæet og som kunne se ud til mangle en forbindelse et eller sted fra eller til. Nu er det en engelsk bil....og en gang imellem så...men i betragtning af den grundighed alle forbindelser der er synlige er sikret med, så kan det synes underligt, at der er et stikben på relæet, der ikke skulle bruges til noget. bildelindkøbere er meget opmærksomme på dele, med ting der ikke bruges til noget, det koster jo penge   ;D
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: Uffe Kaagaard efter 07, April 2013 - 17:04
Prøv Morten Jødal’s forslag.
« Svar #4 Dato: 24, Marts 2013 - 20:09 »

Anden gang havde jeg fundet ud af, hvor præcis i motorblokken startrelæet sad, og et let slag med en hammer på det pågældende sted løste problemet - det fik løsnet relæets anker, der havde sat sig fast.

Du skal muligvis have en hjælper til at aktivere startnøglen, mens du slår på starteren.
HUSK AT BILEN SKAL STÅ I FRIGEAR.

Hilsen Uffe
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: stefannormann efter 07, April 2013 - 19:07
Jeg kiggede også på billede ligesom Carsten Tiedemann og som han kan jeg se en "spade" der stikker ud fra relæet og som kunne se ud til mangle en forbindelse et eller sted fra eller til. Nu er det en engelsk bil....og en gang imellem så...men i betragtning af den grundighed alle forbindelser der er synlige er sikret med, så kan det synes underligt, at der er et stikben på relæet, der ikke skulle bruges til noget. bildelindkøbere er meget opmærksomme på dele, med ting der ikke bruges til noget, det koster jo penge   ;D


http://imageshack.us/a/img42/3259/dims4.jpg (http://imageshack.us/a/img42/3259/dims4.jpg)

Er dette  billede startmotoren samt startralæet? Fordi så tror jeg godt jeg kan se hvad i mener med et spadestik uden nogen "hun" til.
Må lige ud en sidste gang inden jeg gir' op på egen hånd... og så tager jeg også lige en hammer med, så jeg kan prøve at slå ralæets anker løs, som der også blir' foreslået.
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: Thidemann efter 08, April 2013 - 09:52

[url]http://imageshack.us/a/img42/3259/dims4.jpg[/url] ([url]http://imageshack.us/a/img42/3259/dims4.jpg[/url])

Er dette  billede startmotoren samt startralæet? Fordi så tror jeg godt jeg kan se hvad i mener med et spadestik uden nogen "hun" til.
Må lige ud en sidste gang inden jeg gir' op på egen hånd... og så tager jeg også lige en hammer med, så jeg kan prøve at slå ralæets anker løs, som der også blir' foreslået.


Ja, det er startmotoren og startrelæet.

Det tomme spadestik (han) sidder for enden af relæet, og jeg mener ledningen der skal sidde derpå ligger lige ved siden af, mellem startmotoren og startrelæet.

Hvis det er korrekt, så er der sandsynligvis også gået en sikring et eller andet sted da du prøvede at starte, da spadestikket ser ud til at røre ved stel på enten startmotoren eller startrelæet.

Mvh
Carsten Thidemann
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: harbst efter 17, April 2013 - 12:37
Vi vil da gerne høre hvordan det er gået med din bil.
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: stefannormann efter 23, April 2013 - 23:17
Jeg er desværre ikke kommet videre i teksten.
Det frie spadestik som i har identificeret har jeg ikke kunne finde en makker til, så jeg får den bugseret på værksted snarest. Jeg vil naturligvis videregive al den viden jeg har opstøvet herinde.
Når diagnosen er stillet skal jeg gladeligt dele den med jer  ;)
Titel: Sv: Ingen strøm på bilene - men startkabler hjælper ikke
Indlæg af: stefannormann efter 10, Maj 2013 - 20:08
Kære alle som har været behjælpelige

Jeg fik en mekaniker til at se på bilen og det vidste sig bare at være en sikring. En af de få sikringer jeg ikke selv kunne kontrollere med ohm måleren jeg havde købt :-\ til mit forsvar vil jeg sige at der ikke var den mindste smule sod at spore på det klare plastik ned til "tråden" og det var en 80 ampere sikring. Så jeg havde fejlagtigt antaget at den var intakt blot ved den visuelle kontrol.

Den sikring der var gået var forbundet til batteriet og for at den sikring kunne brænde sammen skulle enten være forsaget af en forkert montage ved udskiftning af batteri, eller som det nok har været tilfældet her, at startkablerne har været sat forkert på!

Hvorfor bilen så ikke kunne starte i første omgang er svært at sige, men batteriet har formentligt været afladt i første omgang. Jeg fik af vide at min generator er meget, meget sløv hvilket måske kan forklare at den ikke kunne starte første gang.
Derefter kan sikringen været røget ved første startkabel forsøg, og batteriet kan derfeter været genopladt til de 12,18 volt ved korrekt startkabel brug.

Jeres hjælp har været meget påskønnet og i ramte da også plet med at det kunne være en sikring. Jeres hjælp blev videreformidlet til mekanikeren hvilket betød at han hurtigere kunne lokalisere problemet.
Sidst, men ikke mindst er jeg da blevet 100 gange klogere på biler end hvad jeg var før - det er jo slet ikke uinteressant hvad der foregår nede under kølerhjælmen.

Endnu engang tak til jer alle