* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 281
I alt: 281

Forfatter Emne: TV bokse nu med digitalboks  (Læst 18295 gange)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
TV bokse nu med digitalboks
« Dato: 15, Oktober 2009 - 21:40 »
Nu er jeg ved at miste overblikket. Jeg er ved at montere en digitalboks og tilsyneladende kræver det en Scart forbindelse mellem digitalboksen og fjernsynet. Jeg kan ikke finde noget i brugsanvisningen, der er ret tynd.
Jeg er ved at drukne i bokse og kunne godt tænke mig en forenkling, se vedlagte diagram:

Al hjælp er velkommen 
PS: Hvordan indsætter man et billede direkte?
« Senest Redigeret: 15, Oktober 2009 - 23:06 af E. Tranberg »
Venlig hilsen
Eigil Winkel

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: TV bokse nu med digitalboks
« Svar #1 Dato: 15, Oktober 2009 - 23:09 »

PS: Hvordan indsætter man et billede direkte?
3, knap fra venstre, under Ændre farve

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: TV bokse nu med digitalboks
« Svar #2 Dato: 16, Oktober 2009 - 08:34 »
Som udgangspunkt skal der en digitalboks pr. tv ellers kan man kun se det samme program på alle skærme.

VHS'en kan også sende sit signal til tv via antennestikket, hvis det er mangel på SCART stik der er problemet.

Når TV er forsynet med mere end et SCART kan de være "kodet" forskelligt.

Har din HD-optager digital tuner?

Har dit køkken-tv digital tuner?

Jeg tror problemet med den digitaleboks (dekoder) er at den ikke bruger antennekablet til at transmitere det dekodede signal til dit fjernsyn - her skal den bruge enten SCART eller HDMI.
(HDMI bruges af HD-ready TV)


God debat
Mikael Boldt

PS. billeder indsættes i debatten ved at du gemmer dit billede et andet sted på internettet - f.eks. MySpace og indsætter linket i dit debat indlæg. Herefter skal linket markeres ved at trykke på "indsæt billede" knappen.
Ha en god dag

Mikael Boldt

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: TV bokse nu med digitalboks
« Svar #3 Dato: 16, Oktober 2009 - 09:13 »
Tak for svarene.
Billede: Det virkede jo faktisk, jeg kunne bare ikke se det i første omgang.
Scart og antennestik: Jeg må lige checke hos forhandleren (som er kompetent, det er den tidligere paraboleksperten, nu digitalservice). Jeg var ikke sikker på, om der krævedes scart forbindelse til det digitale signal, eller om det bare var den pågældende modtager. Jeg har også tænkt på, om det er muligt at indsætte digitalboksen inden antennemodtageren, så er der jo forbindelse via det eksisterende scart stik.
Venlig hilsen
Eigil Winkel

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: TV bokse nu med digitalboks
« Svar #4 Dato: 16, Oktober 2009 - 19:17 »
Nu har jeg anskaffet en separat boks til køkkenet. Jeg kunne få en modulator, der omsatte til antennesignal, men det var næsten lige så dyrt og så var jeg stadig bundet til det samme program
Venlig hilsen
Eigil Winkel

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: TV bokse nu med digitalboks. Synkronisering af lyd og billede
« Svar #5 Dato: 04, November 2009 - 16:49 »
Er det mig der ser syner? Det ser ud som om billede og lyd ikke behandles lige hurtigt i digitalboksen. Der er i hvert tilfælde en omend minimal usynkronisering eller hvad det hedder.
Og så er det irriterende at forskellige digitalbokse ikke er lige lang tid om behandling af signalet, så man får ekkovirkning hvis man ser det samme program to steder med forskellige bokse
Venlig hilsen
Eigil Winkel

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: TV bokse nu med digitalboks
« Svar #6 Dato: 04, November 2009 - 17:39 »
Hej eigilw,

Det vil nok kunne passe i nogle tilfælde. Min nyerhvervede Triax modtager har faktisk en funktion til at synkroniserer lyd + billede med.
Prøv at se om ikke også der kunne være sådan en funktion i din boks :-)

MVH  Tommy

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: TV bokse nu med digitalboks
« Svar #7 Dato: 04, November 2009 - 17:53 »
Hej Tommy.
Jeg har ikke kunnet finde sådan en funktion, hvad er det for en Triax box du har? Min hedder Triax T-HD 405 VA, men det er værst på den anden, den er af mærket Strong SRT8100
Venlig hilsen
Eigil Winkel

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: TV bokse nu med digitalboks
« Svar #8 Dato: 05, November 2009 - 09:12 »
Min computer er født med en indbygget tuner og digital signalbehandling med mpg2 dekodning. De sidste par år brugt den til optagelse aprogrammer som jeg ville gemme for senere at kunne streame dem til fjensynet i stuen via lan.

Ved siden af computeren er et lille fjernsyn med normal analogmodtager som var direkte på vores private antennesystem.

Der var omkring 5 til 10 sekundert tidsforskydning mellem de to, men det var ikke til at afgøre om forsinkelsen lå i det digitale sendenet eller i min computers dekodning af mpg2. Måske begge steder.

Med den nye mpg4 box i suen , har jeg bemærket at man kan tage antenneledningen fra og billed med lyd alligevel kører videre et par sekunder inden det fryser med et fast billede. Så dekoderen må have en lille buffer og bruge en vis tid til dekodning. Det må give forsinkelse, som kan være forskellig for forskellige dekodermodeller.

Men uanset forsinkelse, har jeg aldrig bemærket at billede og lyd ikke skulle følges ad.

Hvis man bruger en gigital lydudgang til en separat forstærker med egen lyddekoder kan jeg godt tro at der kan blive et problem.
Jørgen Harbst

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: TV bokse nu med digitalboks
« Svar #9 Dato: 06, November 2009 - 14:44 »
Hej eigilw,

Det er også en HD 405VA jeg har.
Kig på side 25 i denne manual ---> http://www.triax.dk/upload/triax_t-hd405va_dk_b.pdf

MVH Tommy

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: TV bokse nu med digitalboks
« Svar #10 Dato: 06, November 2009 - 14:49 »
Hej harbst,

Der er så vidt jeg ved indbygget en buffer i de fleste dekodere for at modvirke forstyrrelser i signalet. Hvis der kommer små forstyrrelser kan boksen i en vis grad lave noget fejlkorrektion så du ikke bemærker det. Det koster selvfølgelig noget tid i form af processorkraft fra boksen.
Jeg har bemærket at min Triax T-HD 405VA nogle gange kan blive lidt sløv i menuerne hvis signaler lige et tilkoblet, det er som om den arbejder på "et eller andet".

Det kan vel i en eller anden grand sammenlignes med "anti shock" fra de gode gamle dage (for mig) med de første bærbare CD afspillere.

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: TV bokse nu med digitalboks
« Svar #11 Dato: 06, November 2009 - 19:47 »
Det var også lige det jeg gættede på.
Jørgen Harbst

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: TV bokse nu med digitalboks
« Svar #12 Dato: 09, November 2009 - 10:11 »
Hej Tommy.
Tak skal du have, den havde jeg ikke fanget, selv om jeg er manuallæser om en hals
Venlig hilsen
Eigil Winkel

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk