* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 257
I alt: 257

Forfatter Emne: USB-pladespillere  (Læst 24897 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
USB-pladespillere
« Dato: 09, Marts 2010 - 22:49 »
Jeg har nu aldrig været den store hifi-nørd, selv om jeg er ret glad for musik, men Nettos slag tilbud, USB-pladespiller til 289 kr., kunne jeg ikke modstå. Der følger software med (audicity) og det er ret fantastisk hvordan man kan hekse med selv ret dårlige plader.

Der er bare én ting der undrer mig ved disse pladespillere. I gamle dage havde man et særskilt stift til 78'erne, men det har denne her ikke. Hvordan kan det egentlig være?

Poulsen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 32
    • Vis profil
Sv: USB-pladespillere
« Svar #1 Dato: 10, Marts 2010 - 07:35 »
Hej John,
du har måske selv besvaret dit spørgsmål ved at angive prisen på 289 - der skal jo spares et eller andet sted. :)
Der kan vist gøres til ren videnskab at overføre 78 RPM plader, og kræver både anden nål og anden (ikke RIAA) kompensering. Denne side ser voldsomt informativ ud: http://www.vadlyd.dk/Sale/Overspilning.html

mvh
Stig

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: USB-pladespillere
« Svar #2 Dato: 10, Marts 2010 - 09:54 »
Hej John,
du har måske selv besvaret dit spørgsmål ved at angive prisen på 289 - der skal jo spares et eller andet sted. :)
Der kan vist gøres til ren videnskab at overføre 78 RPM plader, og kræver både anden nål og anden (ikke RIAA) kompensering. Denne side ser voldsomt informativ ud: http://www.vadlyd.dk/Sale/Overspilning.html

mvh
Stig

Ja, Stig, du har sikkert ret, men jeg skrev jo at jeg aldrig har været en hifi-nørd! ;-)

Det er længe siden min sidste pladespiller røg ud, men det lykkedes mig at gemme det lille diskotek for konen. Det står nu i et fjernt hjørne i kælderen. Det er nu ikke fordi pladerne er unikke og de er garanteret heller ikke behandlet pænt, hverken af mig eller det udstyr jeg en gang havde; der er tale om ren nostalgi! Det der fik mig til at tænke på USB-pladespilleren, var egentlig at jeg "løb ind i" et pænt antal ældre plader, mest 78'ere, som jeg vist ikke har nogen af selv i diskoteket. Nogle af dem havde interessante titler, og så blev jeg nysgerrig, vel vidende at lyden på ingen måde kunne måle sig med hifi-nørdens krav!

Nå, men resultatet er i hvert fald, at kvaliteten er langt bedre end med min sidste pladespiller. Det gælder så LP- og EP-pladerne; 78'erne har jeg som sagt ikke den store erfaring med, men de lyder nu som jeg hører den slags indspilninger i fx radioen! Såå, 289 af nutidens dask er jo ikke meget, men føj hvor fik man egentlig lidt for pengene dengang alle skulle have Tandberg, Quad, B&O mv.!

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: USB-pladespillere
« Svar #3 Dato: 10, Marts 2010 - 13:34 »
Jeg har stadig en pladespiller - som dog ikke kan spille 78-plader, den der kunne blev simpelthen slidt op.
Men til spørgsmålet om nåle:
De gamle 78-pladespillere, fra dengang det var standarden, havde et nåletryk på ca. 25 g, og det krævede en ret grov rille og ditto nål. Jeg har hørt en historie om et tæppefirma, der overtog lageret af grammofonstifter fra en grossist, da de blev umoderne, og brugte dem som tæppesøm!
Senere fik vi jo et nåletryk på 2-3 g, og den grove stift blev erstattet af en ganske lille safir eller diamant, ligesom EP- og LP-plader havde smallere og mere tætliggende riller.
Disse plader kunne selvsagt ikke afspilles med de gamle stifter og højt nåletryk uden at tage alvorlig skade, men det modsatte var ikke tilfældet - omend man i mange år havde pladespillere med en omskifter, så de gamle 78'ere kunne afspilles med en grovere safir (men ikke øget nåletryk). Glemte man at skifte, var lyden meget ringe, hvis den tykke safir var aktiv, den modsatte vej udnyttede man kun bunden af rillen, og det kunne betyde mere nålestøj, men på ingen måde skader.
Det må også gælde for din maskine, at du kan risikere lidt ekstra nålestøj på 78-pladerne, men den kan du måske filtrere fra, da den jo typisk ligger på de høje frekvenser, som 78-plader alligevel har svært ved at gengive?
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: USB-pladespillere
« Svar #4 Dato: 10, Marts 2010 - 14:21 »

Det må også gælde for din maskine, at du kan risikere lidt ekstra nålestøj på 78-pladerne, men den kan du måske filtrere fra, da den jo typisk ligger på de høje frekvenser, som 78-plader alligevel har svært ved at gengive?

Tak Morten! Jeg er endnu ikke nået til 78'erne med den nye afspiller, andet end en prøve, men jeg tror du har ret i at det er forholdsvis nemt at filtrere netop dét støj fra! Jeg vil helst behandle 78'erne for sig selv, så jeg ikke laver noget forkert med dem. Jeg mishandler naturligvis heller ikke andre plader, men de er jo alle yngre, og kan vel derfor nemmere erstattes, hvis det værste skulle ske; fx. at en af mine katte ville lege diskjockey med nogle ekstra nåle! ;-)

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: USB-pladespillere
« Svar #5 Dato: 10, Marts 2010 - 14:29 »
Nu kender jeg ikke den Netto-spiller, men er blevet nysgerrig: har den overhovedet en 78'er hastighed? Det har jeg ikke set i årevis.

MvH,

Bent.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: USB-pladespillere
« Svar #6 Dato: 10, Marts 2010 - 14:56 »
Nu kender jeg ikke den Netto-spiller, men er blevet nysgerrig: har den overhovedet en 78'er hastighed? Det har jeg ikke set i årevis.

MvH,

Bent.

Jo, nogle af disse har alle tre hastigheder, men jeg har set på nettet at mange kun har de to laveste, hvor man "softwaremæssigt" fifler sig til 78 rpm. Mit medfølgende software (det hedder nu "Audacity"!) kan vist skrue både op og ned for hastigheden, men det har jeg endnu ikke haft brug for.

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: USB-pladespillere
« Svar #7 Dato: 11, Marts 2010 - 14:18 »
OK, takker.

Bent.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: USB-pladespillere
« Svar #8 Dato: 13, Marts 2010 - 12:55 »
OK, takker.

Bent.

Jeg kan kun sige at jeg sjældent har fået så meget sjov for 289 kroner. Hvis man ikke er en total hifi-nørd, så prøv det!

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: USB-pladespillere
« Svar #9 Dato: 14, Marts 2010 - 20:34 »
For kort tid siden købte jeg en ZOLID USB pladespiller i ALDI for kr. 250.
Den kan dels afspille plader (33 + 45 + 78) direkte gennem en traditionel audio-tilslutning til PC'en og dels gennem en USB-forbindelse til PC'en hvor programmet Audacity bruges til digitalisering og redigering. Desuden kan man spille plader ind på et hukommelseskort i digitaliseret form.
Jeg har endnu ikke lært rigtigt at bruge den, men den ser fin ud og afspiller 33 og 45 plader i udmærket kvalitet.
Jeg glæder mig til at lære at bruge den rigtigt og genhøre mange af mine plader (også nedarvede gamle 78-plader fra trediverne).

HP

Rolig nu!
p

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: USB-pladespillere
« Svar #10 Dato: 17, Marts 2010 - 15:53 »

Jeg har endnu ikke lært rigtigt at bruge den, men den ser fin ud og afspiller 33 og 45 plader i udmærket kvalitet.
Jeg glæder mig til at lære at bruge den rigtigt og genhøre mange af mine plader (også nedarvede gamle 78-plader fra trediverne).

HP

Rolig nu!


Jeg fandt ca. 50 kilo gamle plader i en container i efteråret. Jeg har måttet skjule dem i kælderen indtil videre, men enkelte plader har jeg i smug integreret i reolen. Der kommer nok flere, men det tager tid at finde godbidderne, som også konen vil påskønne!  :)

Indtil videre har jeg fundet en sovjetisk lp, sandsynligvis fra 60'erne, med bl. a. Tjajkovskijs "caprice italien", og mange 78'ere med Aksel Schiødt fra ca. 1939. Der er bl. a. en med Cole Porters "Night and Day"! Den sidste var det nødvendigt at filtrere en del støj fra, men pladen er fri fra egentlige ridser!

Det er ret sjov det her!  :) Jeg lægger gerne et par mp3-filer op på nettet, hvis man kan gøre det et sted a la Google fotoalbum og hvis jeg ikke får PET, bagmandspolitiet eller det der Eschelon efter mig, så kan I selv høre hvor sjovt det er!  :)

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk