* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 265
I alt: 265

Forfatter Emne: Udestue og krav til dette  (Læst 30609 gange)

Mads333

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Udestue og krav til dette
« Dato: 14, December 2010 - 11:39 »
Hej
Jeg sidder som sælger i en førende virksomhed der forhandler udestuer.
Alle skeletterne er i limtræ og taget er typisk termoplader af polycarbonat. Vinduer og døre er ikke en del af den bærende og afstivende konstruktion.

Jeg har et problem som jeg håber nogle af jer kan hjælpe med.
Bygningsreglementet er meget utydeligt på netop det punkt ang. udestuer.
Nogle kommuner tolker det som det skal konstrueres som var det en tilbygning mens andre tolker det som en del af småhusreglementet.
Hvad er korrekt?

Hvad krav er der til en udestue?
Skal der f.eks være vindtræksbånd/vindkryds?
Hvis limtræet er dimensioneret til den korrekte ballast og endda mere samt samlinger kan klassificeres som momentvis stive samt de er monteret fast på huset kan det vel ikke være nødvendigt.

Er der krav/love omkring hvad for isolering der må bruges i en udestue?
Flere kunder ønsker at bruge polystyrenplader til at isolere en væg i udestuen selvom vi fraråder dette. Men er det ulovligt når det nu er det i huset? Her tænker jeg på brand.

Er er krav til hvad man bruger til at samle limtræet med?
Skal det være gennemgående bolte, franske skruer eller kan almindelige rustfri spunskruer af en kraftig dimension(f.eks 6x100)benyttes?

Jeg har sikkert masser af flere spørgsmål men tager lidt af gangen.
Det er blot vigtig for jer der svarer at huske det er en udestue og ikke en helårsbeboelse. Jeg har søgt på nettet og læst (læs:forsøgt) bygningsreglementet men er ikke blevet klogere. Det kan tolkes som man vil langt hen ad vejen.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Udestue og krav til dette
« Svar #1 Dato: 14, December 2010 - 12:25 »
Hej
Jeg sidder som sælger i en førende virksomhed der forhandler udestuer.
...
Jeg har søgt på nettet og læst (læs:forsøgt) bygningsreglementet men er ikke blevet klogere. Det kan tolkes som man vil langt hen ad vejen.

Mads, du er gået galt i byen!
Dette er en ingeniørbrevkasse, ikke en juridisk ditto.
Du skriver det selv i din sidste sætning - og tolke er netop det kommunerne gør!
Så vejen frem er - på dit firmabrevpapir - at rette henvendelse til byggestyrelsen for at få deres tolkning.
Den vil du derefter kunne lægge frem i tilfælde af senere tvister med en kommune.
Ethvert svar du kan få her kan du ikke bruge til noget i en tilsvarende situation!
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Udestue og krav til dette
« Svar #2 Dato: 14, December 2010 - 13:04 »
Småhusreglementet ophører.

Din udestue skal opfylde bygningsreglementet, hvad enten det er beboelse eller ej.

Du kan ikke få polystyrenisolering, som er lovlig til andet end indbygning i andre konstruktioner, hvor det dækkes af brandmæssigt gode mterialer.

Din konstuktion, skal du have en bygningsingeniør til at dokumentere. Den skal holde til vind og snelast bl. a.

Hvis du vil sælge må du lægge beregningerne ved, så køberen har dokumentationen.

Reglementets isoleringskrav er ikke så store, hvis rummet ikke kan opvarmes. Men så får man et fugtproblem , hvis der ikke ventilleres og der er dørforbindelse til opvarmede boligrum.

 
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Udestue og krav til dette
« Svar #3 Dato: 14, December 2010 - 14:11 »
Garager, carporte, udhuse, drivhuse eller overdækkede terrasser, der ikke er over 50 kvadratmeter, kan opføres, uden at der først skal søges om byggetilladelse. I stedet er indført den regel, at arbejdet skal anmeldes til kommunen, før det påbegyndes. Kommunen får derved mulighed for at forlange sagen behandlet som byggesag, hvis den ikke er omfattet af småhusreglementet.

Spørg på teknisk forvaltning!

Proceduren for byggearbejder efter småhusreglementet findes i pjecen "Garager og carporte" fra Byggestyrelsen. Den fås på biblioteket. Samme sted kan man få pjecen "Bygningsændringer" fra Byggestyrelsen. Den behandler almindelige ombygninger og andre forandringer i enfamiliehuse.

Hvis man foretager ændringer, som er registreret i Bygnings- og boligregisteret, skal man meddele disse til BBR-registeret.


Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Udestue og krav til dette
« Svar #4 Dato: 14, December 2010 - 15:18 »
Er det mon den her at Bjarke mener ?
http://www.byggepjecer.dk/pdf/4740-garager.pdf
vh.
Claus

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Udestue og krav til dette
« Svar #5 Dato: 14, December 2010 - 17:09 »
Det er en ganske udmærket pjece, SuperClaus linker til.
Ikke desto mindre mener jeg, at når
Jeg sidder som sælger i en førende virksomhed der forhandler udestuer.
...
Bygningsreglementet er meget utydeligt på netop det punkt ang. udestuer.
Nogle kommuner tolker det som det skal konstrueres som var det en tilbygning mens andre tolker det som en del af småhusreglementet.

- så er vi ude i noget, der er langt mere detaljeret end den generelle pjece, som omhandler carporte, drivhuse og "overdækkede terrasser".
Hvor går grænsen mellem en overdækket terrasse og en udestue?
Udestuen må ikke kunne opvarmes, for ellers er det en havestue, og så er der ganske klare regler, som ikke er mildere end for andet parcelhusbyggeri. Men må den have vægge på alle sider og fortsat være en "overdækket terrasse"?
Baggrunden for mit lidt barske afvisende svar i første omgang var, at et forkert råd herfra kunne føre til en ansvarspådragende sag for Mads' firma, der sælger og opfører udestuer - og så er det altså bedre at spørge en overordnet myndighed end en flok klamphuggere!
Det var noget andet om en privatmand havde spurgt til reglerne for at være klædt på til myndighedskontakten når byggeriet skulle i gang ...
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Udestue og krav til dette
« Svar #6 Dato: 14, December 2010 - 17:18 »
Den jeg har ligner, men den er 25år gammel.

Jeg har bygget mig et helårs  isoleret værksted på 40m2med en carport foran på 30m2.  lidt længere fremme af indkørslen har jeg en ekstra carport på 30m2 Jeg har en glasveranda på halvdelen af min trrasse på 12 m2 og endeligt har jeg et halvtag for anhænger og trillebør mm.

Der har aldrig været en et eneste problem med kommunen.

Hele herligheden kan ses foroven og i streetweiw på Google earth

Koordinater 55gr52min17,48sek N
                 12gr20min 24,81sek E
 de hvide for ende af huset er  min campingvogn.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Udestue og krav til dette
« Svar #7 Dato: 15, December 2010 - 10:02 »
Der findes tusindevis af ulovlige småskure  drivhuse og havestuer. Det er ikke lovligt eller godkendt bare fordi det er synligt og kommunen ikke har gjort indvendinger.

Det materiale med småhusreglement og pjecen som er nævnt ovenfor er forældet.

Som sagt, småhusreglementet er ophørt. Forhold med små huse findes nu i det store 2010 reglement.

Det kan godt være at der ikke skal byggetilladelse til en lille havestue (afhænger af størrelse mv.), men den skal anmeldes, og den skal overholde bygningsreglementet og lokal byggevedtægt.
Den skal også dimensioneres.  Når folk køber en udestue færdig eller som byggesæt, er det bl.a. fordi der følger dimensionering med. De fleste kommuner accepterer uden yderligere spørgsmål dimensioneringen, hvis det er sådan en færdigkøbt sag.
Sælgeren vil løbe en stor økonomisk risiko, hvis han ikke har papir fra en faglig statiker med professionel ansvarsforsikring.  En havestue er dog så simpel en sag, at det ikke behøver at være en person under den annerkendte statikerordning.

For at skære det ud i pap:
Sælgerens ansvar hører ikke op , selv om kommunen har godkendt bygningen, og det bagefter viser sig at den ikke overholdt reglementet. Normer for last og konstruktioner er gældende fordi reglementet henviser til dem.

« Senest Redigeret: 15, December 2010 - 18:16 af harbst »
Jørgen Harbst

Mads333

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Udestue og krav til dette
« Svar #8 Dato: 17, December 2010 - 11:44 »
Det er en ganske udmærket pjece, SuperClaus linker til.
Ikke desto mindre mener jeg, at når
Jeg sidder som sælger i en førende virksomhed der forhandler udestuer.
...
Bygningsreglementet er meget utydeligt på netop det punkt ang. udestuer.
Nogle kommuner tolker det som det skal konstrueres som var det en tilbygning mens andre tolker det som en del af småhusreglementet.

- så er vi ude i noget, der er langt mere detaljeret end den generelle pjece, som omhandler carporte, drivhuse og "overdækkede terrasser".
Hvor går grænsen mellem en overdækket terrasse og en udestue?
Udestuen må ikke kunne opvarmes, for ellers er det en havestue, og så er der ganske klare regler, som ikke er mildere end for andet parcelhusbyggeri. Men må den have vægge på alle sider og fortsat være en "overdækket terrasse"?
Baggrunden for mit lidt barske afvisende svar i første omgang var, at et forkert råd herfra kunne føre til en ansvarspådragende sag for Mads' firma, der sælger og opfører udestuer - og så er det altså bedre at spørge en overordnet myndighed end en flok klamphuggere!
Det var noget andet om en privatmand havde spurgt til reglerne for at være klædt på til myndighedskontakten når byggeriet skulle i gang ...
Jeg er godt klar over at jeg ikke kan bruge et svar herinde juridisk.
Det jeg efterlyser er blot nogle værktøjer til at forstå/oversætte reglerne så man kan forklare det for kunderne.
Vi sælger ca. 2000 udestuer om året i Danmark og Sverige og de er overdimensioneret til at klare den snelast der påkrævet.
Der er aldrig en der er styrtet sammen selv i de værste Nordsvenske vinterstorme.
Men når kommunen stiller spørgsmålstegn om der ikke skal et vindkryds på konstruktionen og en kunde kommer tilbage og siger at hendes tømre(som sikkert er hendes onkel) siger der skal vindkryds på ville jeg gerne have et sted jeg kunne se om der er krav om dette. Jeg har aldrig set en udestue med termotag med et vindkryds igennem det hele.
Det er på ingen måde for at vi som forhandler skal kunne løbe fra et ansvar. Men mere for at klæde kunden på overfor kommune og håndværker.
Der bliver også skrevet et andet sted her i tråden at en bygning under 50m2 som er uopvarmet og der er lukket af ind mod huset blot skal anmeldes inden byggeriet går igang og kommunen så kunne vælge at behandle det som en byggesag istedet for.
ALLE de udestuer jeg har solgt, både i dette firma og i et andet firma har skulle godkendes som en byggesag. Om det er en carport eller udestue på 10m2 eller om den er på 45m2. Selv hvis kunden overholder alle andre krav om bebyggelsesprocent afstand til vej,nabo og skel.
Jeg mistænker nogle gange kommunerne for medvilje at tolke det som byggesager så de kan inddrive de højere gebyr der er på en byggetilladelse. Det er jo bedre for en kriseramt kommune at få 5000.- for en byggetilladelse end 0.- for et lovligt anmeldt byggeri.
Nå nu tog det lige en drejning mod et surt opstød til buraukratiet.
Jeg ønsker blot nogle værktøjer jeg kan bruge og som kunden kan bruge til kommunen så vi kan undgå de lange ventetider på tilladelser og alle de tvivlsspørgsmål om det er en tilbygning eller en udestue.

Og tak til alle der har bidraget. De er superfedt der er nogen der byder ind.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Udestue og krav til dette
« Svar #9 Dato: 17, December 2010 - 16:40 »
Der er ingen her, som på de oplysninger du giver, kan sige noget fornuftigt om vindkryds.
Udestuen skal kunne klare den normerede vindlast. Det er der vel ingen, der tvivler om. Den afhænger bare af beliggenhed og terræn.
Lasten kan måske  optages af afstivende vægge og tag med skivevirkning.
Det kan du ikke forlange at vi skal vide , når vi intet ved om udestuernes konstruktion.

Men husk nu at småhusreglementet er ophørt.  
  
Jeg tror gerne at der er kommuner, som forsøger at score en byggesag uberettiget. Det imødegår man ve bare at anmelde og opføre.  Hvis kommunen reagerer for sent og mener der skulle have været tilladelse og honorar, er det deres problem at anlægge sag ved retten, hvad de næppe gør.
« Senest Redigeret: 17, December 2010 - 17:36 af harbst »
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Udestue og krav til dette
« Svar #10 Dato: 17, December 2010 - 19:00 »
Hvis der er glas i rammerne er det normalt "kryds" nok , idet glasskiverne virker som kryds, med modsat fortegn.

Kryds er normalt anbragt så de optager trækkræfter i en strø eller i et trækbånd. Glasset derimod optager trykkræfter i hele arealet. Selv om glas opfattes som skørt, kan det alligevel som skive modvirke ret store kræfter. 
Prøb at knuse en 4mm glasplade 60x40 cm i en ramme med en hammer. Der venter en overraskelse ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk