* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 327
I alt: 327

Forfatter Emne: Uregerligt køleskab  (Læst 13007 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Uregerligt køleskab
« Dato: 08, April 2012 - 11:42 »
Gennem en længere periode har jeg søgt at få mit 10 år gamle Bosch køleskab lokket til at holde en passende lav temperatur i kølerummet.
Mit ældgamle køleskabstermometer (liggende i bunden af kølerummet) viste - uanset positionen af reguleringsknappen - en helt konstant temperatur på 9,5 °C - derfor et nyt termometer.
Det nye termometer viser præcis den samme temperatur. Derfor må skabets regulering mistænkes. Uanset reguleringsknappens indstilling holdes den nævnte temperatur.
Min mistanke retter sig mod drejeknappens elektriske eller mekaniske forbindelse til termostaten. Er min mistanke mon helt ud i skoven?
Prisen for en montørs tilstedekomst - som måske bare er en dødsdom over skabet - får mig til at tænke på et nyt lavenergiskab.
Hvis det imidlertid er a piece of cake at få reguleringen til at virke igen er jeg tiltrukket af at forsøge.

Gode råd er meget velkomne.

HP
Rolig nu!
p

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Uregerligt køleskab
« Svar #1 Dato: 08, April 2012 - 16:12 »
Der er 3 muligheder for fejl.

Termoføler med kontakr er defekt så kompressoren stopper ved ca. 9°

Din kompresser duer ikke mere.

Kølemidlet er lækket ud. .

Hvis kompressoren kører konstant er det en af de to sidste fejl. Hvis den kører sjældent er det reguleringen.


Man kan som reservedel købe en ny "termostat", som er den folkelige betegnelse for regulatoren.

9 ud af 10 er lavet af danfos, og er 1 af 3 hovedtyper .
En type til køleskabe, en anden til frysere og en tredie til kombinerede.

Jørgen Harbst

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Uregerligt køleskab
« Svar #2 Dato: 08, April 2012 - 19:20 »
Jeg kan tilføje at termostaten føler på frostdelen af fordamperen og i øvrigt også er styret af en god del hysterese. Det er det rene woodoo, men et køleskab kan ikke styres af en føler i selve skabet.

Philip_Pedersen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 9
    • Vis profil
Sv: Uregerligt køleskab
« Svar #3 Dato: 17, Juli 2012 - 13:12 »
Jeg havde samme problem for et par år siden og der endte det med et nyt køleskab fra lpk. Jeg havde ikke en reperationsfyr ude, men min gamle far kiggede på det og han mente ikke det kunne svarer sig. Køleskabet fulgte med, da jeg overtog lejligheden og jeg vidste ikke var gammelt det var.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk