* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 295
I alt: 295

Forfatter Emne: Tørbeton...?  (Læst 30469 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Tørbeton...?
« Dato: 11, Juni 2013 - 15:00 »
Hej.

Til et mindre byggeprojekt som omfatter en mur bygget op af ottetalssten, skal jeg lige bruge noget såkaldt "tørbeton".

Jeg er blevet anbefalet at blande tørbeton og støbemiks i forholdet 1:6 og lægge et lag dér hvor stenene skal stå. Derudover skal samme betonblanding hældes ned i stenene, så de vha. metalstænger banket ned i hullerne forankres solidt til dét de står på.

Meningen er, at blandingen tørbeton/støbemiks automatisk bliver fugtet af undergrunden, og så størkner hele molevitten mere eller mindre af sig selv.

Spørgsmålet er nu: Hvad er "tørbeton"?

Søgning på nettet giver mest resultater i form af beton i pulverform, som skal "tilsættes vand". Men det var jo ikke meningen her.
Men har jeg misforstået noget? Man kan måske bare bruge ganske almindelig beton, og så lade fugt fra undergrunden gøre resten?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Tørbeton...?
« Svar #1 Dato: 12, Juni 2013 - 00:14 »
Hej Mads.

Jeg har heller ikke nogen særlig viden om "tørbeton" eller om forskellen på forskellige betonkvaliteter i det hele taget.
Min kemiske viden om beton fortæller mig dog, at beton ikke blot hærder i vand (nogle kvaliteter opnår god styrke under disse forhold), men også (alle kvaliteter) med vand, som indgår aktivt i de kemiske reaktioner, der kitter kornene sammen. Derfor undrer ideen om blot at lade jordfugt klare hærdningen mig meget.

Jeg blev nysgerrig og googlede selv tørbeton.
Jeg fandt ganske vist et indlæg i et gør-det-selv-forum af en ung kvinde, som havde bygget 30 cm mure til højbede af betonblokke, der var forankret til underlaget med tørbeton, som hun blot dryssede ud - og hun pralede af, at de stod urokkeligt fast efter 6 ... måneder!
Jeg tænkte tilbage på min egen erfaring med en støttemur af knækfliser, der var forankret i sand og udført uden klæb mellem fliserne, men som (takket være et omhyggeligt planlagt let bagfald) stod urokkeligt fast efter 25 år (sandsynligvis er den der endnu, men jeg solgte huset og kommer der ikke mere).

Mere seriøst fandt jeg adskillige blandevejledninger til tørbeton. De fleste med tvangsblanding af beton og vand, men en enkelt på "stolpebeton" ligner noget du kan bruge:

Weber stolpebeton: 25 kg/sæk
Weber stolpebeton er en fabriksfremstillet, færdigblandet tørbeton bestående af cement og ovntørret sand i varierende kornstørrelse op til 8 mm sten. Skal kun tilsættes vand før den er klar til brug.
Weber stolpebeton anvendes til faststøbning af gyngestativer, postkasser, pæle og stolper af træ, jern og beton.
Udførelse: grav huller til stolperne. Hullerne graves til frostfri dybde minimum 90 cm. Placer stolperne i hullerne og omstøb med stolpebeton. Hæld halvdelen af vandet i hullet. Tilsæt stolpebeton direkte fra sækken og bland vand og beton i hullet. Tilsæt resten af vandet til betonen har en jordfugtig konsistens. Sæt pælen i lod og etabler midlertidig afstivning. Komprimer/stamp betonen omkring stolpen.


Du kan læse mere i dette link: http://www.weber.dk/beton/weber-produkter/produkter/stoebebeton/weber-stolpebeton.html

Som sagt er jeg ikke ekspert, men metoden minder da vist om hvad du har fået oplyst?
Mvh. Morten Jødal

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Tørbeton...?
« Svar #2 Dato: 12, Juni 2013 - 09:22 »
Tak for svar, Morten.

Nu har jeg også spekuleret lidt over sagen, og jeg er kommet til at tænke på at der vel strengt taget ikke kan laves en bestemt betontype, som kun kan fungere uden at man kommer vand i først, men skal have det lidt efter lidt fra omgivelserne efter "støbningen"(?)
På samme måde som "almindelig" beton vel ikke bliver virkningsløs, bare fordi den først får vand når den ligger dér hvor den skal...?

Jeg tror jeg køber noget almindeligt cement, blander det i mit støbemiks uden vand, og hælder det ud hvor det skal være. Så ser jeg hvad der sker ved det.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk