ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Fly der letter
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 376
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 312
I alt: 312
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Fly der letter (Læst 6511 gange)
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Fly der letter
«
Dato:
24, Marts 2015 - 08:52 »
Indimellem kan man undre sig over hvad man hører som flypassager lige inden afgang.
Den sjoveste melding er denne, som jeg fik for en del år siden, da et lille dansk flyselskab forsøgte sig med en rute mellem Aalborg og Tune (med shuttlebus til og fra Roskilde station). Vi var en gruppe erfarne flyrejsende, der steg ombord, satte os til rette og naturligvis straks spændte selerne. Hvorpå stewardessen kom farende og sagde: "Vil I godt lige spænde jeres sikkerhedsbælter op - vi er nemlig ikke helt færdige med at tanke, og vi skal gerne kunne få jer hurtigt ud, hvis der sker noget!"
Den almindelige latter, der bredte sig i kabinen, bekræftede at ingen af passagererne var førstegangsflyvende ...
Men den nyeste - lidt chokerende - melding, som jeg fik for et par dage siden ved afrejse fra Longyearbyen, afføder også et spørgsmål.
Kaptajnen forklarede, at det blæste for meget til en normal start (jeg mener faktisk han sagde 30 m/s, men jeg må indrømme, at jeg ikke var koncentreret under den første del af meldingen; jeg kan dog bekræfte, at vi gik ombord i en virkelig strid blæst) - så han måtte køre flyet helt hen til vestenden af startbanen. Vinden var vel at mærke stik vest!
Og så kom den virkeligt sjove passagerbesked: "It's a little unusual - but we try!"
Vi holdt så ved vestenden og hørte motorerne blive gasset op til maksimal effekt, før vi satte af i stærk MEDvind og brugte HELE startbanen inden vi kom i luften på de sidste ca. 5 meter!
Jeg har altid lært, at et fly helst skal lette i modvind, og det var jo også tydeligt, at piloten ikke selv var glad for situationen. Men er det muligt, at en mere flyvekyndig i panelet kan give en dybere forklaring?
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Fly der letter
«
Svar #1 Dato:
24, Marts 2015 - 09:02 »
Et gæt kunne være at med modsat startretning komme til bjerge, hvor blæsten villee være en risiko.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Fly der letter
«
Svar #2 Dato:
24, Marts 2015 - 15:07 »
Hej Morten
Harbst er inde på sporet. Startbanen ligger for foden og nord for en klippeknold. Den ligger parallel med kysten og der er vand for begge ender. Startbanen er 4880 meter lang og banens position er 105-285grader.Hvis den vestlige vind havde. en hastighed på 30meter/sek og kom fra 240grader ville sidevinds komponenten have umuliggjort en start mod vest og ja fly bør starte i modvind.
Men piloten må have regnet på eller vidste at han kunne nå at accelerere til de ekstra 100km/t som starten ville kræve og så undgå at stige for voldsomt. Den mulighed havde han ved at flyve over Isdammen forbi Longyearbyen og stige langsomt op gennem Adventsdalen.
Det var antageligt derfo han brugte hele banen til få fart på. og først løftede til flyvevinkel der jo er modstandsgivende da han var sikker på hastigheden. Hvis han undervejs var kommet i tvivl havde han givet fået jer alle til at hænge i selerne
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Fly der letter
«
Svar #3 Dato:
24, Marts 2015 - 15:23 »
Rettelse 2480 meter og ikke 2880 meter!
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Fly der letter
«
Svar #4 Dato:
25, Marts 2015 - 01:21 »
Tak for info, Bjarke.
Da jeg nu vidste hvad jeg skulle kikke efter, kunne jeg fint følge din forklaring på Google Earth - inklusive længden af startbanen, som passer med din seneste angivelse, ikke de to tidligere.
Jeg må dog opponere mod udtrykket "klippeknold". Sydvest for startbanen begynder, ikke en knold, men en ca. 10 km lang bjergryg med højder op til knap 500 m, hvorimod østenden har en svag jævn stigning i baglandet og altså hav mod nord og øst. Selve startbanen ligger kun få meter over havet.
Det er dejligt at kunne få et præcist svar.
Logget
Mvh. Morten Jødal
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Fly der letter
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Boeing i nyt stormvejr: Anklages for at bryde aftale med USA's justitsministerie
Efter brokollaps i Baltimore: Containerskib mistede strøm flere gange inden kollision
For tredje gang ligger der en haj på fortovet i Vestjylland
Tidligere advokat for Trump grillet under tys-tys-retssag
Heftige kampe tvinger Ukraine til at flytte soldater nær Kharkiv
Manchester City besejrer Tottenham og spiller sig til matchbold om Premier League-titlen
Kong Frederik peger på ny teknologi som vej til at nå klimamål i Norden
Første portræt af kong Charles afsløret på Buckingham Palace
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard til French Open
Danmark var i dag 0,2 grader fra årets første sommerdag
Løbelegende påstår, at supersko havde sendt ham under mytisk grænse
Otte omkom, da bus med landarbejdere væltede i Florida
Skimmelsvamp på Rigshospitalet er værre end først antaget
Københavns Politi efterlyser 15-årig pige
Demokratiforkæmper fra Belarus får prisen som Årets Europæer
Uheld på Vestmotorvejen skaber ikke længere en kilometers kø
Tyrkisk politi anholder over 500 personer
Op mod 20 anholdt i stor politiaktion mod organiseret kriminalitet i Göteborg
Mette Frederiksen vil vædde en øl på, at hun ikke er på vej til topjob i EU
36-årig mand idømt 16 års fængsel for forsøg på at fremstille terror-bomber
Nyt fra ing.dk
Nye forsinkelser rammer signalprogrammet: Tre år mere med aflysninger
Tre mænd dømt for omfattende netbank-svindel – en sjælden succeshistorie
Ny solstorm lurer – det meste elektronik klarede første bølge
Vidensindlæg: Fagligt talt: Selvkørende AI-laboratorier skal drive fremtidens materialeforskning
Kommentar: Eksperter er dybt bekymrede: Uafhængigheden svækkes for tilsyn med efterretningstjenesterne
EU-spidskandidater vil have mere teknologisk uafhængighed og selvforsyning
Minister forsvarer omstridt Egholmlinje til det sidste: »Samfundsøkonomi er ikke alt«
Stort mørketal: De fleste cykelulykker lærer vi ikke af
Grimme og forhadte: Danskere kan se frem til mange flere elmaster og luftledninger
Se videoen: Ingeniørkorps sprænger resterne af Baltimore-broen
Statsrevisor vil give bøder for bankers it-sløseri: »Det kan få vidtrækkende konsekvenser«
Presset it-branche sylter faglig udvikling: »En kortsigtet besparelse«
Vejdirektoratet dumper ny Limfjordsforbindelse: Giver trecifret millionunderskud
Verdens største anlæg til CO2-fangst er i gang i Island
Mangel på transformere blokerer for verdens grønne omstilling
Techtopia #327: Dansk AI center jubler
Energimæssig uafhængighed står øverst på dagsordenen ved EU-valget
Kæmpe solstorm ramte danske landmænd: Maskiner gik i stå
»Utilfredsstillende«: Kontrol med bankernes it-sikkerhed dumper med et brag
29-årig oplever problemer med Musk-implantat: Ledninger har rykket sig ud af hjernen
Første nye reaktor i 25 år: Fransk atomkraft-renæssance nærmer sig start
Forskere uenige om farer ved udsætning af genredigerede fisk
Vælgerne vil have alternativer til Nato og USA, men det er urealistisk på den korte bane
TikTok, Tesla og mikrochips - historien om et skæbnefællesskab, der er blevet for intimt for både USA og Kina
Datatilsynet afkræver svar om Rejsekort-app: Direktør afviser kritik om lokationsdata
Biogasbranchen og regeringen rygende uenige om klimatallene: »For overoptimistisk«
Vidensindlæg: Kunstige gejsere kan blive miljøvenligt alternativt til minedrift på havbunden
Lægemiddelbranche træt af benspænd for udlændinge
Testkørsel med robottaxi i Beijing: »Imponerende menneskelig«
1971: Her er hvad en ingeniør skal vide om EDB
Havet kan stige over timetervippen: Antarktis er puslespillet, der nu går itu
Kvantefysik har skabt drama år efter år: Ny bog giver et overblik
Boeing har også problemer i rummet
Skal ‘fra mission til mønt’ erstatte ‘fra forskning til faktura’?
Klagenævn underkender staten: Vindmølleparker fejlagtigt stemplet som ulovlige
IDA stempler ind i debatten om atomkraft: Regeringen skal droppe beslutning fra 1985
Video: Boeing-fly måtte lande på næsen
Region Midtjylland politianmelder Nordic Waste søsterselskab
Synspunkt: Synspunkt: Fibernettet er svaret
Blogindlæg: Ny evaluering af energiklyngen er godt nyt mod 2030-målet
Forskere: Motion på recept bør være en del af den meget tidlige Parkinsons-behandling
Revne i UV-lampe gav 100 elever øjensmerter: Lektor opfordrer til forsigtigere håndtering af UV-lys
Derfor vil Dansk Erhverv og Aarhus Kommune bygge endnu en dansk sprogmodel
Danske havne mangler kapacitet til regeringens planer om havvind
Politiet blokerer for lavere fartgrænser i hovedstaden
Ekspert: Selv fortyndet udledning fra Cheminova er farligt for havmiljøet
Glipper hundredevis af millioner: Vestjysk forbindelse ramt af forsinkelser
Stigende GPS-jamming plager SAS-fly: »Det giver ekstra arbejde og irritation«
Alvorlig PFAS-forurening truer badestrande – virksomhed får flere påbud
Styrelse mørklægger forklaring om NKT Photonics: »Investorerne famler i blinde«