* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 376
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 330
I alt: 330

Forfatter Emne: Problemer med kompressor  (Læst 17157 gange)

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Problemer med kompressor
« Dato: 27, Juli 2009 - 08:45 »
Jeg har en gammel (1954) Stenhøj kompressor stående, som indtil fornyligt har kørt uden problemer.
Men her på det sidste er den begyndt at drille.
Den starter uden problemer, og kører et stykke tid, men når trykket er ved at være op på omkring 4-5 bar, slår min HFI afbryder fra.

Motoren er en 2HP motor uden jord.

Bør jeg, af sikkerhedsmæssige årsager skynde mig at skifte motoren ud med en 1,5 kW motor med jord, og lade vær med at spekulere på hvad der kan være galt med den der sidder på i dag ?

Mvh

Ole M D

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Problemer med kompressor
« Svar #1 Dato: 27, Juli 2009 - 09:01 »
Jeg vil skyde på at det er pressostaten der begynder at løfte kontakt sættet, jeg har hørt om det flere gange.
Hvad dog ikke burde få HFI relæet til at falde ud.

Hvad mener du med at motoren er uden jord ?

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Problemer med kompressor
« Svar #2 Dato: 27, Juli 2009 - 09:35 »
jeg tror ikke det er når kontakt sættet skal løftes, for pressostaten er sat til ca. 8 bar (fast indstilling).

At den er uden jord, betyder at i tilslutnings dåsen på motoren er der ingen jordskrue, hvortil jeg kunne tilslutte jord, så den hænger bare og flagre.

Mvh

Ole M D

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Problemer med kompressor
« Svar #3 Dato: 27, Juli 2009 - 09:54 »
Citér
jeg tror ikke det er når kontakt sættet skal løftes, for pressostaten er sat til ca. 8 bar (fast indstilling).
Du forstår ikke hvad jeg mener. Det har ikke noget at gøre med pressostatens indstilling.
Pressostaten er i dette tilfælde en mekanisk indretning der når trykket i tanken overstiger en indstilling+hysterese, via et knæled, klikker over og derved afbryder.
Det der sker med (iøvrigt også ved DTO'ere) er at dette knæled ikke fungere rigtigt og, efter som tanktrykket stiger, letter trykket på kontaktsættet så en eller flere faser falder ud nogle svejser det ligefrem.

Jordingen af motoren har næppe noget med sagen at gøre. Tværtimod faktisk.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Problemer med kompressor
« Svar #4 Dato: 27, Juli 2009 - 11:13 »
Hvis den virkelig slet ikke er jordforbundet, så bør HFI´en heller ikke slå fra.


Du kan jo prøve at bypasse pressostaten for at se om det er den eller motoren det er galt med. Dvs. lav en direkte strømforsyning til motoren og så må du selv agere pressostat og slukke for strømmen, når det ønskede tryk er nået.

Fejler kompressoren stadig er det i så fald motoren det er galt med. Fejler den ikke er det jo nok pressostaten.

vh.
Claus

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Problemer med kompressor
« Svar #5 Dato: 29, Juli 2009 - 09:07 »
Hvis HFI slår ud er det fordi der går en lille strøm til jord, eller fordi HFI afbryderen er defekt. Jeg tror mest på det med jordstrømmen.  Jeg har for år tilbage undersøgt et stort antal HFI afbrydere, flest i private huse. Deriblandt fandt jeg 1 som slet ikke virkede og 1 som havde for lille udløsestrøm. Den skal være mellem 15mA og 30 mA.
Langt hovedparten udløser ved ca. 20 mA.

Forklaringen kan være at når motoren har kørt et stykke tid bliver den så varm at noget bøjer og får stelkontakt. Kompressoren og dens rørsystem har nogen jordfornbindelse. Nok til at udløse relæet.

Det kan også være et gammelt dårligt nedbrudt isoleringsmateriale, som når det bliver varmt lige leder godt nok til at udløse HFI.

 
Jørgen Harbst

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Problemer med kompressor
« Svar #6 Dato: 29, Juli 2009 - 09:34 »
Hej

Tak for svarene

jeg tror jeg vil starter med at kontrollere at alle ledninger er ok, som Herbst skriver om, og derefter forbinde strømmen direkte til motoren for at se om det er den eller pressostaten der er noget galt med.

Man kan vel ikke ligge Stenhøj til last at der begynder at være småfejl på en kompressor der har passeret de 50   :)

Mvh

Ole M D

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Problemer med kompressor
« Svar #7 Dato: 29, Juli 2009 - 14:49 »
Nu er du vel  sikker på at det er HFI afbryderen, som slår fra.
Hvis det er en almindelig overlastbeskyttelse ( automatsikring) er sagen en anden.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk