ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Kattegat bro?
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 376
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 322
I alt: 322
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Kattegat bro? (Læst 18061 gange)
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Kattegat bro?
«
Dato:
09, September 2007 - 10:01 »
Jeg forstår ønsket om en kattegatbro, men føler at det er en ting der burde stå allersidst på listen over nødvendige offentlige trafikale infrastrukturinvesteringer. Jeg tænker på problemerne omkring København, på Sjælland og i Østjylland.
Hvad mener I ?
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
evp
Senior
Indlæg: 312
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #1 Dato:
09, September 2007 - 15:31 »
Jeg forstår ønsket om en hurtig forbindelse over Kattegat, så Nordjyderne kan komme i Tivoli
, men at det skal være en bro er jeg ikke med på.
Forbedring af infrastrukturen i Københavnsområdet er et tveægget sværd, som vil medføre en yderligere forurening af området. Det kan være den så når helt op til Allerød
(Jo til flere tog og busser til sænket takst - For 37 kroner (10-turs klippekort) kan man fare rundt i hele "HT-området" fra Helsingør til Køge (jeg er næsten sikker) i hele 2 timer )
Det ville være langt mere miljørelevant og langt billigere (har jeg en formodning om), at lave en togforbindelse (skinnefærge), der i tunnelrør kan transportere en "masse" fra A til B. Storebæltforbindelsen lukker, både når det blæser og når is falder ned fra kablerne.
Lægges en stålwire i tunnellen kan "toget" koble sig på den, og blive trukket ud i en "fart", hvis egne motorer svigter. Blæsere kan "trække" luften ud foran "toget" så motorkraften kan reduceres i "toget".
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #2 Dato:
10, September 2007 - 18:44 »
Det var så din mening Erik.
Jeg skrev bro, men mente en fast ”kattegatoverfart” og for mig gerne en bil og togtunnel når den tid kommer……af samme indlysende årsager som du beskriver…..det tog dog over hundrede år fra man begyndte at tale om en storebæltsbro til den stod færdig…..så det bliver næppe i vor levetid.
Det første forslag til en storebæltsforbindelse kom allerede i 1850erne fra krigsminister Anton Frederik Tscherning (1795-1874)
http://fc.nykat-gym.dk/~EP/00010009-80000001/brobetydn.htm
Der ville næppe blive bygget broer hvis tunneller var billigere.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #3 Dato:
11, September 2007 - 17:33 »
Med broer og tunneller skal landet bygges…
Tunneller er ikke nødvendigvis dyrere - se bare på Færøerne her forbindes med tunneller ikke broer.
Trafikplaner
Vi har haft en fingerplan, vi har haft en h plan og en H plan nu er det på tide at få en Q plan - O for Ringvej en ringvej Danmark rundt og , for en tunnel til Bornholm. ;-)
I mit hoved går O-et, fra Avedøre over Køgebugt til Køge via bro eller tunnel; over Sjælland, Storebælt, og Fyn; 3die Lillebæltsbro, op gennnem Jylland, og tilbage over Kattegat over Nordsjælland og ned gennem Københavns havn. Ringen er sluttet.
Højhastighedstog i begge retninger: det vil revolutionere trafikken i Danmark.
Til hjælp for trafikken i Storkøbenhavn kunne forbindelsen over Køgebugt godt være kombineret med motorvej.
Hvis ikke Femern-broen skal ende i en Fiasko
Skal trafikministerens Fermern-bro være til nogen nytte bør det være en højhastighedstogbanebro som så kan forbinde vores højhastighedstog med den tysk-franske TGV. Hvad skulle vi eller gøre i Hamburg?
Hr Trafikminister, hvorfor skal en Femern-bro pege mod Hamburg og ikke mod Berlin, Warszawa, Prag, Budapest, Bukarest, Sofia, Istanbul, Ankara?
(Ovennævnte hovedstæder skal bindes sammen af en ny Europavej finansieret af EU)
God Debat
Mikael Boldt
«
Senest Redigeret: 11, September 2007 - 17:36 af Mikael Boldt
»
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #4 Dato:
12, September 2007 - 15:41 »
Jeg tror heller ikke en kattegatbro (-tunnel, -kabelbane eller - you name it) kommer i min levetid.
Men jeg vil da påpege, at motorvejsstrækningen Kolding - Vejle- Horsens allerede nu er hårdt belastet, med myldretider, der måler sig med Københavns omegn!
En nordligere forbindelse over Samsø vil for de fleste bilister mellem - på den jyske side - ca. Horsens og nordover og Sjælland være kortere, og den vil tiltrække de bilister, der på grund af uheldige oplevelser med færger hellere kører den store omvej over Fyn.
Alle disse grupper vil også på Sjællandssiden komme ad andre veje end de nu hårdest belastede.
Dertil vil den gøre det realistisk at komme fra Nordjylland til København uden at flyve. For tiden er behovet på ruten Aalborg - København "umætteligt" - ifølge direktøren for Cimber Air, der netop har annonceret et større antal ekstra afgange - samtidig med at Sterling også udvider trafikken på ruten og SAS de fleste gange lander flyene i hel stand
Jeg minder om flytrafikkens store miljøbelastning ...
Jeg deler forøvrigt Mikael Boldts undren over, at den netop afgåede trafikminister så blindt så på trafikken mellem Danmark og det gamle Vesttyskland - Berlin og de øvrige byer på den planlagte hurtigbane er dog tydeligvis fremtidens europæiske akse og bliver det endnu mere, når Frankrig er gået fra EU i fornærmelse over, at de nye medlemmer ikke længere tillader Frankrig at diktere al europæisk politik
. Den situation forudser jeg opstå før nogle af broprojekterne bliver realiserede ...
Logget
Mvh. Morten Jødal
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #5 Dato:
13, September 2007 - 09:20 »
Hej Morten
Hvis du kendte noget til den storkøbenhavnske trafik i myldretiden, ville du ikke skrive at noget i Jylland kan måle sig med den.
Den dårlige trafiksituation skyldes blandt andet at det offentlige trafiktilbud bliver stadig ringere. S- togene er upålidelige, og rejsetiden -selv om planen blev overholdt- er længere end i gamle dage. Det eneste lyspunkt er metroen, men den køre jo kun internt i byen.
Frem for en bro mere til fastlandet trænger vi til at der etableres en ordentlig offentlig trafik - helst med bane- i storkøbenhavnsområdet. Ellers ender vi som Bangkok for år tilbage, hvor landevejstrafik var hurtigst til fods. Det var dog farligt fordi motorftrafikken af nød også brugte fortovet.
Vi ser en stadig større koncentration både med sammenlægning af virksomheder og i det offentlige. Skoler, hospitaler, skatteforvaltning og så videre centreres i stadig større enheder. Det offentlige mener man sparer på driften på den måde. I regnestykket glemmer de bare at både ansatte og brugere får nogle lange rejseafstande og derfor større belastning af trafiksystemet. Det burde man regne med til omkostningerne.
Logget
Jørgen Harbst
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #6 Dato:
13, September 2007 - 10:52 »
Nu har jeg forlængst opdaget, at når det gælder trafik, så har beboere i hovedstadsområdet en tyrkertro på, at de altid har det værst - og en tilbøjelighed til at blive fornærmede, når man påpeger problemer andre steder.
Jeg HAR i kortere perioder boet og kørt i Københavns omegn - men det er ganske vist lidt siden, så det er sikkert blevet "meget værre" siden.
Derimod har jeg aktuelt ved mange lejligheder oplevet E45 omkring Vejle - og den ER rædselsfuld!
Pointen i forhold til en kattegatbro er, at netop den strækning bliver kraftigt aflastet i tilfælde af, at der komer en nordligere forbindelse mellem landsdelene.
Jeg har gennem masser af år bemærket de problemer, du også nævner, med virksomhedssammenlægninger - og undret mig over, at "kort afstand fra Københavns rådhusplads" øjensynligt er en selvstændig psykologisk faktor, når beslutningen om, hvilken af to afdelinger, der bagefter skal huse den sammenlagte institution - hvad der i høj grad er med til at forværre jeres problemer.
Mvh. Morten Jødal
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #7 Dato:
13, September 2007 - 17:18 »
Som det vist er dig bekendt Morten så har jeg en del familie i Jylland.
Blandt andet en bror, der ...
påstod.
..nogenlunde det samme som du gør det. Jeg siger ikke at det kan være slemt i Vejleområdet, for der kommer jeg ofte.
Jeg tog min bror med på arbejde en morgen..han er overbevist nu....om forskellen mellem jyske og københavnske problemer og fuldstændigt chokeret over at høre meldingen fra en S togs station:
"Der kører ikke flere Stog idag. De må selv gå ud og se om de kan finde en bus".
Det er ikke noget der sker en gang imellem det er noget der sker hver dag. Hver dag. Hvis der kludres på Farum station, så betyder det problemer resten af dagen i resten af det offentlige net og traffik.
Jeg er helt på Harbst hold, du aner ikke hvad du taler om. For problemet eksisterer ikke i den grad for de personer der bor indenfor Københavns bygrænse, som for dem som skal på tværs gennem København fra nord til syd og fra syd til nord.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #8 Dato:
13, September 2007 - 23:55 »
Ja, nu er vi tilbage ved den sædvanlige "Du ved ikke, hvad du taler om, for du er jyde", og den gider jeg ikke uddybe.
Men en kattegatbro - trådens egentlige emne - kunne måske gøre det lidt lettere for os at lære af hinanden?
Logget
Mvh. Morten Jødal
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #9 Dato:
14, September 2007 - 13:32 »
Nej du skal heller ikke uddybe det. For ligesom du ser det vil det egentligt være spild af tid.Vi bliver alligevel nok ikke enige
Men herovre er vi lidt frustrerede over de politiske rævekager der har forhindret at DSB og vejnettet er blevet ordentligt tilgodeset/prioriteret. Specielt har den politiske prioritering den store opmærksomhed herovre.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
evp
Senior
Indlæg: 312
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #10 Dato:
18, September 2007 - 00:48 »
Skulle man så ikke hellere give billet-tilskud til nogle flere hurtigfærger, så man kan få slappet af på turen. De koster ikke staten de store anlægsudgifter og Storebælt bliver alligevel snart så belastet at man også kan gå ved siden af dér.
Odden - Ålborg 3 timer eller Kalundborg - Århus 1,5 timer og så nogle tangfarme til at suge CO
2
én væk. Turbinerne kunne køre på tangetanol eller noget lignende. Dét ville da blive økologisk transport
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Kattegat bro?
«
Svar #11 Dato:
02, Oktober 2007 - 13:46 »
I anledning af folketingets debat i morgen om en bro over Kattegat, bringer
ing.dk en et genoptryk af en artikel fra ugebladets ingeniøren 1955
, som refererer fra en konference hvor arrangørerne forsøgte at sætte en fast Kattegatforbindelse på dagsordenen med ordene:
"Forbindelsen skal bidrage til at skabe et nyt Danmark med en større sammenhængskraft… ved at kæde landets to største vækst og videncentre sammen til en dansk metropol i europæisk målestok."
og dengang var konklusionen:
" * 145 kilometer mellem København og Århus på den bedste linjeføring.
* Mulighed for en lav dæmning plus lav bro mellem Gyllingnæs og Samsø. Dertil en højbro mellem Samsø og Refsnæs. Højbroen skal bygges på dybder svarende til Storebæltsforbindelsen, men kan gøres noget kortere.
* Rejsetiden mellem landsdelene vil blive cirka 20 procent kortere. Det vil samfundsmæssigt kunne forrente udgifterne, blot der sker en mindre øgning af trafikken."
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Kattegat bro?
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Boeing i nyt stormvejr: Anklages for at bryde aftale med USA's justitsministerie
Efter brokollaps i Baltimore: Containerskib mistede strøm flere gange inden kollision
For tredje gang ligger der en haj på fortovet i Vestjylland
Tidligere advokat for Trump grillet under tys-tys-retssag
Heftige kampe tvinger Ukraine til at flytte soldater nær Kharkiv
Manchester City besejrer Tottenham og spiller sig til matchbold om Premier League-titlen
Kong Frederik peger på ny teknologi som vej til at nå klimamål i Norden
Første portræt af kong Charles afsløret på Buckingham Palace
Caroline Wozniacki får ikke et wildcard til French Open
Danmark var i dag 0,2 grader fra årets første sommerdag
Løbelegende påstår, at supersko havde sendt ham under mytisk grænse
Otte omkom, da bus med landarbejdere væltede i Florida
Skimmelsvamp på Rigshospitalet er værre end først antaget
Københavns Politi efterlyser 15-årig pige
Demokratiforkæmper fra Belarus får prisen som Årets Europæer
Uheld på Vestmotorvejen skaber ikke længere en kilometers kø
Tyrkisk politi anholder over 500 personer
Op mod 20 anholdt i stor politiaktion mod organiseret kriminalitet i Göteborg
Mette Frederiksen vil vædde en øl på, at hun ikke er på vej til topjob i EU
36-årig mand idømt 16 års fængsel for forsøg på at fremstille terror-bomber
Nyt fra ing.dk
Tre mænd dømt for omfattende netbank-svindel – en sjælden succeshistorie
Ny solstorm lurer – det meste elektronik klarede første bølge
Vidensindlæg: Fagligt talt: Selvkørende AI-laboratorier skal drive fremtidens materialeforskning
Kommentar: Eksperter er dybt bekymrede: Uafhængigheden svækkes for tilsyn med efterretningstjenesterne
EU-spidskandidater vil have mere teknologisk uafhængighed og selvforsyning
Minister forsvarer omstridt Egholmlinje til det sidste: »Samfundsøkonomi er ikke alt«
Stort mørketal: De fleste cykelulykker lærer vi ikke af
Grimme og forhadte: Danskere kan se frem til mange flere elmaster og luftledninger
Se videoen: Ingeniørkorps sprænger resterne af Baltimore-broen
Statsrevisor vil give bøder for bankers it-sløseri: »Det kan få vidtrækkende konsekvenser«
Presset it-branche sylter faglig udvikling: »En kortsigtet besparelse«
Vejdirektoratet dumper ny Limfjordsforbindelse: Giver trecifret millionunderskud
Verdens største anlæg til CO2-fangst er i gang i Island
Mangel på transformere blokerer for verdens grønne omstilling
Techtopia #327: Dansk AI center jubler
Energimæssig uafhængighed står øverst på dagsordenen ved EU-valget
Kæmpe solstorm ramte danske landmænd: Maskiner gik i stå
»Utilfredsstillende«: Kontrol med bankernes it-sikkerhed dumper med et brag
29-årig oplever problemer med Musk-implantat: Ledninger har rykket sig ud af hjernen
Første nye reaktor i 25 år: Fransk atomkraft-renæssance nærmer sig start
Forskere uenige om farer ved udsætning af genredigerede fisk
Vælgerne vil have alternativer til Nato og USA, men det er urealistisk på den korte bane
TikTok, Tesla og mikrochips - historien om et skæbnefællesskab, der er blevet for intimt for både USA og Kina
Datatilsynet afkræver svar om Rejsekort-app: Direktør afviser kritik om lokationsdata
Biogasbranchen og regeringen rygende uenige om klimatallene: »For overoptimistisk«
Vidensindlæg: Kunstige gejsere kan blive miljøvenligt alternativt til minedrift på havbunden
Lægemiddelbranche træt af benspænd for udlændinge
Testkørsel med robottaxi i Beijing: »Imponerende menneskelig«
1971: Her er hvad en ingeniør skal vide om EDB
Havet kan stige over timetervippen: Antarktis er puslespillet, der nu går itu
Kvantefysik har skabt drama år efter år: Ny bog giver et overblik
Boeing har også problemer i rummet
Skal ‘fra mission til mønt’ erstatte ‘fra forskning til faktura’?
Klagenævn underkender staten: Vindmølleparker fejlagtigt stemplet som ulovlige
IDA stempler ind i debatten om atomkraft: Regeringen skal droppe beslutning fra 1985
Video: Boeing-fly måtte lande på næsen
Region Midtjylland politianmelder Nordic Waste søsterselskab
Synspunkt: Synspunkt: Fibernettet er svaret
Blogindlæg: Ny evaluering af energiklyngen er godt nyt mod 2030-målet
Forskere: Motion på recept bør være en del af den meget tidlige Parkinsons-behandling
Revne i UV-lampe gav 100 elever øjensmerter: Lektor opfordrer til forsigtigere håndtering af UV-lys
Derfor vil Dansk Erhverv og Aarhus Kommune bygge endnu en dansk sprogmodel
Danske havne mangler kapacitet til regeringens planer om havvind
Politiet blokerer for lavere fartgrænser i hovedstaden
Ekspert: Selv fortyndet udledning fra Cheminova er farligt for havmiljøet
Glipper hundredevis af millioner: Vestjysk forbindelse ramt af forsinkelser
Stigende GPS-jamming plager SAS-fly: »Det giver ekstra arbejde og irritation«
Alvorlig PFAS-forurening truer badestrande – virksomhed får flere påbud
Styrelse mørklægger forklaring om NKT Photonics: »Investorerne famler i blinde«
Dansk Erhverv står i spidsen for udviklingen af ny dansk sprogmodel