* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 96
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 2
Gæster: 79
I alt: 81

Forfatter Emne: Kaninbur  (Læst 5859 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Kaninbur
« Dato: 14, April 2020 - 18:13 »
Jeg skal til at konstruere en flytbar indhegning til nogen kaniner.

Indhegningen  kommer til at bestå af fire moduler som sættes sammen i hjørnerne, og som skal stå frit på græsplænen.

For at forhindre at kaninerne graver sig under hegnet, var min plan at fastgøre et antal cykeleger nedenunder modulerne med 2,5 cm's mellemrum, så de stikker ned i jorden og danner et hegn under jorden.

Nu er det så temmelig omstændeligt at skulle montere 260 cykeleger på 6-7 meter hegn, så jeg tænkte om der er en bedre løsning?

Evt. om man kan købe færdige 'kamme' med lange tænder der er lige til at montere?

Søgning på 'stålkam' giver de indlysende resultater i google, og ikke andet. Og jeg ved ikke hvad man ellers kan kalde sådan en.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Kaninbur
« Svar #1 Dato: 14, April 2020 - 20:57 »
Måske de pig-lister man bruger mod duer?
Du ved, så de ikke kan sætte sig mogen steder.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kaninbur
« Svar #2 Dato: 14, April 2020 - 21:35 »
Disse lister er  yderst effektive mod duer, men de er lavet af polykarbonat og egner sig bestemt ikke til at graves ned........og for øvrigt koster de 300 kr per 3 meter
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Kaninbur
« Svar #3 Dato: 15, April 2020 - 07:25 »
Måske de pig-lister man bruger mod duer?

Tak for forslaget, hvis de havde været af stål så havde det faktisk været en fin idé.

Men de skal mases ned i noget temmelig hård jord, gennem småsten og andet møg, og der er jeg bange for at de simpelthen knækker af.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Kaninbur
« Svar #4 Dato: 15, April 2020 - 07:29 »
Disse lister er  yderst effektive mod duer, men de er lavet af polykarbonat og egner sig bestemt ikke til at graves ned........og for øvrigt koster de 300 kr per 3 meter

Egerne som jeg vil bruge, kommer til at koste 300 kr. for at dække 6.5 meter, og det ser ud som om disse duepigge kommer i tre rækker ved siden af hinanden. Hvis de kan klippes fra hinanden vil de 3 meter sagtens kunne række.

Men som jeg også skriver til Bent, så er plastic nok for sart til at jeg kan bruge det til mit hegn.

Imidlertid er jeg nysgerrig efter at få at vide, hvorfor polykarbonat ikke egner sig til nedgravning? Plastic er jo nærmest uforgængeligt(?)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Kaninbur
« Svar #5 Dato: 15, April 2020 - 08:47 »
Hvis kaninburet skal kunne flyttes rundt på græsplænen, hvorfor så ikke bare slå noget hønsenet i bunden?

Hønsenet eller kraftigere voliere-net.
Ha en god dag

Mikael Boldt

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Kaninbur
« Svar #6 Dato: 15, April 2020 - 10:16 »
Hvis ikke løsningen med simpelthen at sætte trådnet i bunden af buret kan anvendes, kunne du så ikke anvende nogle stumper kraftigt trådhegn, hvor du klipper den nederste vandrette tråd af, således at du har de lodrette tråde tilbage? Sådan noget hegn fås vist ikke umiddelbart med mindre end 5 cm. trådafstand, men så kan 2 rækker forskudt for hinanden jo bruges.
Jeg tror dog, ligegyldigt om du anvender eger, trådhegn eller andet, vil få meget svært ved at presse så mange "pigge" ned i hård jord på samme tid...

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Kaninbur
« Svar #7 Dato: 15, April 2020 - 11:12 »
Hvis kaninburet skal kunne flyttes rundt på græsplænen, hvorfor så ikke bare slå noget hønsenet i bunden?

Det kunne også godt være en løsning. Men jeg kan godt lide tanken om et modulært bur, som ikke fylder så meget når det ikke er i brug.

En anden ting er, at denne løsning vil mase græsset fladt der hvor det står, og jeg ville egentlig gerne have at kaninerne kunne kratte i jorden. De må bare ikke kunne slippe ud.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Kaninbur
« Svar #8 Dato: 15, April 2020 - 11:14 »
Hvis ikke løsningen med simpelthen at sætte trådnet i bunden af buret kan anvendes, kunne du så ikke anvende nogle stumper kraftigt trådhegn, hvor du klipper den nederste vandrette tråd af, således at du har de lodrette tråde tilbage? Sådan noget hegn fås vist ikke umiddelbart med mindre end 5 cm. trådafstand, men så kan 2 rækker forskudt for hinanden jo bruges.

Det var en idé. Det må jeg lige kugge på.

Jeg tror dog, ligegyldigt om du anvender eger, trådhegn eller andet, vil få meget svært ved at presse så mange "pigge" ned i hård jord på samme tid...

Det er jeg også en lille smule bange for, men på den anden side så ved jeg det ikke før jeg prøver - hård er jorden heller ikke.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Kaninbur
« Svar #9 Dato: 15, April 2020 - 14:57 »
Et måske bedre alternativ til trådhegnet uden den nederste, vandrette tråd, kunne være en stump panelhegn, igen uden den nederste vandrette tråd. De er nok en del tykkere i tråden, så de ikke så nemt bare krøller sammen, når du forsøger at presse dem ned i jorden ;)

Sådan et enkelt panel, vil kunne skæres op til ret mange stykker "udgravningssikringer".

Se f.eks.: https://www.jimahegn.dk/produkt/panelhegn-inkl-stolper-beslag/

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk