* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 123
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 104
I alt: 104

Forfatter Emne: Vi skal ha ny digital signatur  (Læst 19871 gange)

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Vi skal ha ny digital signatur
« Svar #15 Dato: 27, Juni 2008 - 14:31 »
Citér
Hertil kommer det rent praktiske, at en stor del af tasturer og computere bliver afskåret fra at kunne bruges. De fleste tastaturer har USB tilslutning og de nyere stationære computere har ikke noget PS2 stik. De bærbare er heller ikke i ret stort omfang udrustet med dette.

Det er billigere, at lave en chip til PS/2 stikket, fordi en standard billig microcontroler af de billigste kan bruges. USB kræver en lidt dyere chip. I det store hele, vil chippen dog sandsynligvis blive meget billig, da USB (lowspeed mode) også kan "programmeres" i chippen. Koden, kan laves til håndtering af både PS/2 og USB, så det kun afhænger af stikket. Dermed kan eventuelt anvendes en konverter, der direkte forbinder ledningerne fra USB til PS/2, eller omvendt. Eller adapteren, kan forsynes med begge typer stik.

Det er et større problem, hvis du ønsker den anvendt på tankstationer mv. I så fald, må du implementere en kortlæser, og udgifterne er da en microcontroler, plus en chip-kort aflæser. Microcontroleren, behøver lidt flere ben, da den både skal kunne kommunikere med PC og tastatur, samt kunne kommunikere med chipkort. Chipkort aflæserne er lidt dyre (40 kroner), og prismæssigt vil den derfor koste 4 - 5 gange mere, end en der kun kræver microcontroler plus stik. Microconroler, og stik, incl. print koster ialt under 10 kroner. Udviklingsomkostningerne, er de samme, men denne vil sandsynligvis være lav, ved stort antal.

Selve elektronikken, koster dog mindre (i komponenter) end en key-fob.

Min vurdering, er at en uden kortlæser, kan sælges for ca. 20 kroner, og sikkert koster maksimum 20 kroner for banken.
« Senest Redigeret: 27, Juni 2008 - 19:30 af JMA »

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Vi skal ha ny digital signatur
« Svar #16 Dato: 28, Juni 2008 - 01:14 »
Radionyhederne (P1) fredag morgen havde noget om den nye digitale signatur. Ifølge den interviewede ekspert kommer den dog først i slutningen af 2009.
Det er svært at fange detaljer i en hurtig nyhed, som høres i bilen, men jeg forstod dog, at problemerne med nøglefiler, som kan korrumperes ved softwareændringer, bliver undgået. Hvordan den samlede sikkerhed bliver, kan jeg ikke vurdere med min nuværende begrænsede viden.
Jeg synes personligt, at ideen med en digital signatur er indlysende rigtig, men at staten gav opgaven til TDC huede mig ikke - og da jeg havde set selskabets reklamevideo, som oplyste alt undtagen det væsentlige, har jeg systematisk undgået den hidtil.
Jeg står formentlig villigt på 2. generation, hvis jeg bliver overbevist om sikkerheden. Og måske bliver jeg simpelthen tvunget til det, fordi min netbank vil kræve det?
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk