* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 132
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 127
I alt: 127

Forfatter Emne: wi-fi login  (Læst 16304 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
wi-fi login
« Dato: 24, December 2013 - 11:51 »
I min forretning har jeg et wi-fi system hvor mine kunder kan gå på internettet.
Systemet har fungeret fint i flere år. Jeg har 4 computere, en enkelt kører XP og de øvrige kører windows 7.
For at logge ind på systemet åbner man browseren (det kan være explorer eller firefox) og taster i adressefeltet:   1.1.1.1/

herefter åbner min server et login-felt hvor man kan indtaste login og password som jeg har givet til kunden.

Imidlertid har jeg et mystisk problem: Af og til sker det at en computer midt på skrivebordet viser loginfeltet - uden at browseren er åbnet.
Man kan taste login og password ind i dette felt, men det har ingen virkning - man kommer ikke på nettet.
Desværre tror mange kunder at de skal taste ind i dette felt og klager til mig når der ikke virker.

mit problem er så: hvorfor dukker dette login-felt op på skrivebordet, og hvordan undgår jeg det?

Venlig hilsen    Gerda
Venlig hilsen

Gerda

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: wi-fi login
« Svar #1 Dato: 24, December 2013 - 13:05 »
Hvilken WiFi-roter bruger du? -Har den et navn?
Står det skrevet i brugsanvisningen, at du skal taste: 1.1.1.1/
Har du prøvet at taste:
http://192.168.1.1
For at logge ind på din WiFi-router?
Har husket at logge ud når du er færdig med dine indstillinger?

Mvh jj

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: wi-fi login
« Svar #2 Dato: 25, December 2013 - 11:50 »
Hej Gerda

Du må fortælle lidt mere om dit system .
Hvad er din server og hvilket login program kører den?
Hvordan kommer man videre til internettet?

jj- s  forslag, tror jeg ikke er så godt den
Ip adresse han opgiver  bruges af nogle routere, men ikke af alle, for at konfiguere den og for DHCP adgang for tilslutning af lan enheder.

Det er vel ikke meningen at dine kunder skal have adgang til det.



Jeg kunne tro at  billedet med logon, dukker op fordi , internetbrowseren gemmer det. Det er ikke ualmindeligt at hjemmesider gemmes i en browser, så de kan vises lynhurtigt, uden at skulle tages ned fra internettet, næste gang man åbner browseren.  Hvis dert er forklaringen må denne funktion kunne slås fra i browserindstillingen.
Jørgen Harbst

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: wi-fi login
« Svar #3 Dato: 25, December 2013 - 14:53 »
Det er sku' svært at klare remote.
Der er ingen tvivl om at det skyldes, klienten før har "set" er shared resource og prøver at reconnecte til denne.
Men hvilken resource?
Måske kan du få noget ud af at kikke på serverens log "access denied" og måske et resource navn.  :)

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: wi-fi login
« Svar #4 Dato: 25, December 2013 - 20:28 »
Citat fra: harbst
jj- s  forslag, tror jeg ikke er så godt den
Ip adresse han opgiver  bruges af nogle routere, men ikke af alle, for at konfiguere den og for DHCP adgang for tilslutning af lan enheder

Det ser ud til, at du har ret :)

Citat fra: Wiki
Launch a browser. Connect to your router by entering its IP address. This will vary slightly from manufacturer to manufacturer, and will be listed in the documentation.
Here are some common IP addresses for various routers:
Linksys, 3Com, Asus, Dell, US Robotics: 192.168.1.1
Qwest (AKA CenturyLink), DLink, Netgear, Trendnet, Senao: 192.168.0.1
Belkin, Microsoft, and SMC: 192.168.2.1
Apple: 10.0.1.1

Hvilken router bruger 1.1.1.1 ?

Mvh jj

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: wi-fi login
« Svar #5 Dato: 25, December 2013 - 22:06 »
Jeg forstår det mere som en grafikfejl?

Prøv at opdatere din grafikkortdriver, active-x komponenter, flash mm. - og prøv evt. om du får en anden oplevelse hvis du bruger firefox eller chrome som browser.

Problemet kan skyldes ældre programmering der ikke passer til moderne versioner af IE eller lign. Har selv oplevet dette en del gange med en masse tidsspild til følge.

 
vh.
Claus

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: wi-fi login
« Svar #6 Dato: 26, December 2013 - 13:50 »
Som flere har været inde på er net adressen 1.1.1.1 odiøs.
Se valide private adresser her  http://en.wikipedia.org/wiki/Private_network

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: wi-fi login
« Svar #7 Dato: 27, December 2013 - 03:15 »
Jeg har ofte set 1.1.1.1 brugt til login på wifi net på hoteller (i Tyskland). Man får en bon i receptionen med bruger/password som gælder for de dage man har værelset. Det er typisk udbudt af Deutche Telekom, så jeg vil tro at login til fx. TDC hotspot er noget lignende.

Jeg tror nærmere Gerdas problem er et browser "plug-in" der hænger. Jeg har oplevet lignende problemer med især Java applets der "hænger" på skrivebordet efter at browseren er afsluttet. Løsningen vil nok være at af- og geninstallere enten browser eller det "plug-in" der bruges til loginskærmen (man kan ofte gætte sig til hvad ved at højreklikke i rammen).
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
wi-fi login
« Svar #8 Dato: 28, December 2013 - 14:54 »
Min router er en SMC WHSG14-G Elite Connect 802.11g Wireless Hotspot Gateway.
Der er tilsluttet en lille bonprinter hvor jeg udprinter tidsbegrænsede passwords, f.eks gældende 1 time eller 2 timer.
Denne type er meget anvendte på hoteller, også i Danmark og Grønland.

Når kunden har fået bonen med sit password, åbner han sin browser, det kan være explorer eller firefox, og indtaster adressen 1.1.1.1/
Dette er ikke en internetadresse. Det er en adresse i min router og routeren vil så vise loginfeltet på kundens computer.
Først når passwordet er godkendt af routeren kobles kunden videre til internettet, og når tiden er udløbet lukker internetforbindelsen igen.

Routeren har også en administratoradresse:  192.168.2.1/
Her vil den spørge om mit administratorpassword, og jeg bruger den til at programmere routeren, f.eks forudindstilling af de tildelte passwords, eller websites der skal være blokerede

De fleste kunder bruger explorer. Jeg synes at Leebergs forslag lyder sandsynligt: at et plugin hænger.
Problemet forsvinder også når jeg slukker og tænder computerne, men kun kortvarigt. Efter noglå få timer dukker problemet igen op på en eller flere computere og jeg forestiller mig at en eller anden indstilling af skrivebordet kan fjerne problemet.
Men det vil være uoverkommeligt næsten dagligt at geninstallere explorer på alle computere så jeg søger efter en simplere løsning.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: wi-fi login
« Svar #9 Dato: 28, December 2013 - 20:54 »
Kan loginfeltet produseres uden browser ved at indtaste 1.1.1.1/ i feltet Kør?

Når fejlen opstår kan du åbne Joblisten og se hvilke programmer der er åbnet?

Måske er loginfeltet et javascript eller lignende?

Er nogle tasteturGenveje forprogrammeret til at fremkalde loginfeltet?

Endelig er der CrapCleaner & RegScrub, som måske kan rense lidt ud i registreringsDatabasen.
Progrmmerne kan indstilles til at gemme kopier af de linjer, som fjernes fra registreringsDatabasen.
Det er så muligt at genindlæse dem, såfremt der opstår fejl?

Mvh jj

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: wi-fi login
« Svar #10 Dato: 29, December 2013 - 21:42 »
OK - hvis min teori om at det er en "husket" resource holder;
skulle det hjælpe at køre følgende på klienten:

rem slet alt husket
NET USE * /D
rem husk ikke noget fremover
NET USE /PERSISTENT:NO

Det skader ikke ( meget ) at prøve  :)
« Senest Redigeret: 30, December 2013 - 11:52 af PJB »

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: wi-fi login
« Svar #11 Dato: 31, December 2013 - 11:14 »
En midlertidig løsning på kort sigt kunne være at fremstille en skriftlig vejledning (BugSwatter) til dine kunder om at logge af på computeren og så logge på igen.
Hvis det ikke hjælpe kan de prøve at genstarte computeren.
Det kan tage tid at finde den egentlige årsag til problemet.
Måske hjæper det at opdatere router firmware?
Det er vel et mindre problem sammenlignet med de problemer, som ofte opstår i offentlige IT-systemer.
Computer kan drille. - Der har været nærmest håbløse, desperater situationer, hvor jeg har været nødt til at læse brugsanvisninger (Manualer)
og sende email til fabrikanten :(

Godt nytår.  :)
Mvh jj

14:58 01-01-2014
Jeg glemte at nævne virusScanner.
Det vil nok være en god ide at google med:
microsoft scanner free download
Måske er der hæftet et virusProgram til loginfeltet?

Mvh jj
« Senest Redigeret: 01, Januar 2014 - 15:31 af jj- »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk