* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 276
I alt: 276

Forfatter Emne: Sort sod i mit fyr.  (Læst 32507 gange)

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #15 Dato: 20, September 2009 - 00:23 »
Det jeg forstår Marek har, er et oprindeligt koksfyr hvor der senere er påmonteret et  olie fyr. Det kan selvfølgeligt godt bringe tilbage til at brænde koks og brænde.
Marek skal bare alliere sig med en person, der har forstand på den slags gamle fyr i sin omegn, Smedemesteren, skortensfejeren etc.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #16 Dato: 20, September 2009 - 02:15 »
Nu er der stor forskel på at brænde koks og træ.
Som Marek har fundet ud af, får man en dårlig udbrænding af gasrige brændsler som træ i en en fyrboks/kedet, som er beregnet til noget andet.
Det er endda ikke bare boksens størrels det kommer an på.

Men med en stor størrelse bliver der måske plads til ombygning med indvendig isolering, så der i forgasningszonen  og forbrændingszonen kan komme så høj temperatur, at det virker ordentligt uden sod og miljøsvineri.
Den gode varmeovergang til kedlen skal man først have fra røggasserne efter forbrændingen.

De rigtige træforbrændingsnørder  har en gasgenerator udenfor kedlen.
« Senest Redigeret: 20, September 2009 - 21:45 af harbst »
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #17 Dato: 20, September 2009 - 10:42 »
Chrismark driver gæk med os.

Han fyrer med piller og brænde i et oliefyr, skriver han.
Det kan man ikke.

Nå!?
Det var da rart at vide for det har jeg gjort siden '98.

Marek: Din kedel skulle vel ikke være overdimensioneret til opgaven, altså husets størrelse ?
Det ligner en Tasso kedel og lige på første kig ser den ud til at være omkring 20KW (?)

Problemet er at den aldrig rigtig bliver varm, for at holde soden nede løbende skal kedlen op i temp. inde i brændkammeret.

Hvis du fyrer med brænde/træpiller er diskussionen om co2 irrelevant, men de ved du vist godt  :D

Hvad mere interessant for din kedel er at den sandsynligvis ikke er særlig økonomisk.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #18 Dato: 20, September 2009 - 12:26 »
Tak for jeres svar.!

Altså; Denne kedels mål er 25 x 25 x 50 cm. Det meste indvendigt består af køleribber, der har en afstand på 1,5 cm. Den er 3 år gammel. Vist nok italiensk DOMUSA. Det er kun de nederste 20 cm der udgør brændekammer, resten er varmeveksler. Pga. det lille brændekammer er den kun beregnet til flot olieflamme. Jeg har købt den med den bagtanke og bruge den som varme veksler EFTER et ordenlig brændekammer til træ.
Som Harbst skriver var(er) det mening og have en slags ekstern brændekammer. Med de kolde temperatur der hersker i den (hav af ribber) er der ikke plads til et ordenligt bål.

Man kunne overveje ændre på selve flame vejen, men 20x25x25 cm. til alt det træ-ild duer altså ikke.

Og en gang piller med blæser giver flamer på over 50 cm.
Jeg kan ikke klare støj fra selve oliebrænderen og derfor har købt et pottefyr til luft der bruges på både. Mening er at pottens skosten skal igennem den lille kedel, hvorved jeg bruger den kun som varmeveksler til vand.
Tak for råd med zink, den har jeg faktisk hørt om før.
Marek .

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Sort sod i mit fyr.
« Svar #19 Dato: 20, September 2009 - 13:02 »
Ok ignorer mit indlæg det er slet ikke relevant for dig.

Hvis oliefyr støjer for meget for dig er træpiller ikke stort bedre.
Tvivler egenlig på du overhovedet kan finde noget der kan "stå ved siden af" uden at du skal have en ventilator på en eller anden måde. Så har du støjen alligevel.

Hvorfor skifter du den ikke bare ud med noget mere egnet ?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk