* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 392
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 163
I alt: 163

Forfatter Emne: Personbils-dieselbiler  (Læst 9012 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Personbils-dieselbiler
« Dato: 25, Juni 2009 - 10:37 »
Gennem længere tid har jeg bemærket, at de efterhånden meget udbredte mindre personbiler og varebiler med (ofte hidsige) turboladede dieselmotorer har en tendens til at aflevere temmelig meget udstødningsrøg til vores allesammens omverden.
På det seneste har jeg så erfaret, at der til disse små kraftpakker kan leveres chiptuning umiddelbart efter bilen er indregistreret.
Chiptuningen har til hensigt at få motoren til at yde en del procent mere end den er født med og det vil meget ofte medføre, at der ikke er tilstrækkeligt med ilt i indsugningsluften til at få forbrændt det hele.
Hvis bilen er forsynet med partikelfilter vil filtret ret hurtigt blive "kvalt" i (delvist) uforbrændte brændstofpartikler og derfor give lavere ydelse og højere krav til vedligeholdelse.
Hvis bilen ikke har partikelfilter vil forbrændingsresterne blive ledt direkte ind i mit kabine-luftindtag (sådan føles det) med lugt og sundhedsskadelige og aggressive partikler som ledsagere.
Det synes jeg er ubehageligt og stærkt uønsket. Men hvordan beskytter man sig - pollenfiltre tager vist kun en smule af partiklerne?
Og hvordan hindrer man det udbredte (mis)brug af chiptuningen?
Har andre de samme oplevelser som jeg og lyst til at gøre noget for at reducere sundhedsrisikoen ved forholdet?

HP

Rolig nu!
p

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Personbils-dieselbiler
« Svar #1 Dato: 25, Juni 2009 - 12:44 »
Chiptuning er ulovlig i hvertfald i den form du giver udtryk for her.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22564

Men der er altså mange andre årsag til øget røgudvikling.
De fleste der har en dieselvogn har den ikke for at køre ræs, hvis det var formålet havde de en bensin'er.
Næhh vi har den pga. en vis forventning om bedre brændstof økonomi, og netop der kommer problemet så fordi vi kører -ja skal vi sige "morfar stilen" for netop at holde forbruget nede.
Denne bløde kørestil har så den bagside at der over forbløffende kort tid ophobes sod og andet godt, når man så kommer i en situation hvor der behov for at slippe lidt ekstra kræfter ja så hældes ophobningen ud i et ryk.

Jeg var forberedt på effekten ved min tidligere nu afhændede lavforbrugsvogn, men blev alligevel overrasket ved første syn da synemanden gav den fuld gas ude på parkeringspladsen, han var så forudseende til at bede mig om ikke at så bagved.
Jeg skal lige love for at fortidens synder væltede ud af røgrøret, ært store sorte klumper prydede pladsen i en V form bagud!

Den dumpede også, men som synemanden sagde: Ja, jeg må sige det men tag du en tur til Tyskland.
Det gjorde jeg så ikke men noget lignede, og det hjalp.


Annn123

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Personbils-dieselbiler
« Svar #2 Dato: 10, November 2010 - 10:46 »
På det seneste har china tours jeg så erfaret, at der til disse små kraftpakker kan leveres chiptuning umiddelbart efter china tours bilen er indregistreret.

Uffe Kaagaard

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 217
    • Vis profil
Sv: Spam ?
« Svar #3 Dato: 10, November 2010 - 11:22 »
På det seneste har china tours jeg så erfaret, at der til disse små kraftpakker kan leveres chiptuning umiddelbart efter china tours bilen er indregistreret.


Spam ?

M.v.h. Uffe
Med venlig hilsen
Uffe

Hvorfor sidde inde,
når alt håb er ude?

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk