* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 392
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 195
I alt: 195

Forfatter Emne: Skivebremser  (Læst 17368 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Skivebremser
« Dato: 13, September 2010 - 11:02 »
Min efterhånden lidt ældre Opel Vectra fra 1999 er de seneste måneder begyndt at give vibrationer fra de bageste bremseskiver. Det er vibrationer, som både kan høres i bilen, mærkes på en lettere ujævn nedbremsning og mærkes igennem bremsepedalen.
For at søge årsagen til ulempen har jeg inspiceret skiverne i - og på - begge sider - med baghjulene afmonterede. Der er ingen synlige fejl på skiverne. Der er ingen rustne områder og skiverne er ikke skæve ligesom der heller ikke er revner i bremsefladerne - kun enkelte (nærmest) mikroskopiske små korte revner.
Skiverne har derimod enkelte (2-3 stykker på hver side) lettere misfarvede områder (på størrelse med en 5-krone) på slidfladerne. Misfarvningerne ser ud til at være opstået som følge af små lokale områder, som har været overophedede.
Kan disse misfarvninger/overhedninger mon medføre variationer i overfladernes friktionskoefficient og dermed give de tydelige vibrationer?
Bremseklodserne ser ud til at være sunde og der er rigeligt tilbage af friktionsmaterialet.
Bremseskiver og klodser på forhjulene fungerer normalt og de ser fine ud og er normalt slidt.
Alle skiver og klodser har kørt ca. 70 kkm siden seneste udskiftning.

Nogen forslag?

HP

Rolig nu!
p

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Skivebremser
« Svar #1 Dato: 14, September 2010 - 09:41 »
Lige mht. bremser har jeg det sådan at de bare bliver skiftet ud. De koster ireglen ikke alverden og er ret jo ret vigtige. Særligt synemanden har et særligt kærligt forhold til dem.
Tilmed er det ofte ganske nemt at skifte skive bremser, hvis det ikke er sket før (på 10 - 11år) så tag kaliberne med også.

Vile

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 31
    • Vis profil
Sv: Skivebremser
« Svar #2 Dato: 04, Oktober 2010 - 13:42 »

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Skivebremser
« Svar #3 Dato: 05, Oktober 2010 - 15:37 »
Tak for linket.
Det var lige hvad jeg søgte - en saglig og forståelig forklaring.
Nu da jeg kender sammenhængen vil jeg ved første lejlighed skifte de bageste skiver og klodser.

HP

p

akselj

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 44
    • Vis profil
Sv: Skivebremser
« Svar #4 Dato: 08, Oktober 2010 - 11:17 »
Den side er noget af en guldmine

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Skivebremser
« Svar #5 Dato: 20, November 2010 - 07:39 »
Jeg nåede ikke at få skiftet de bageste bremseklodser og -skiver før problemet (efter ca. 3000 km) gradvist reduceredes og til sidst forsvandt.
De "bløde" pletter på skiverne er nu stort set forsvundet - sammen med misfarvningerne - og bremsefunktionen er igen normal.
Der synes altså at have været tale om aflejringer fra klodserne i skivernes overflade. Aflejringerne må have siddet i et relativt tyndt lag og er derefter slidt bort under normalt brug, hvor jeg med mellemrum har lavet nogle "panikbremsninger" (efter et godt kig i bakspejlet).
En lærerig erfaring.

HP
p

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk