ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Ladeport i det fri
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 671
Sidste:
RichardVok
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 233
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 87
I alt: 87
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Ladeport i det fri (Læst 14218 gange)
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Ladeport i det fri
«
Dato:
11, Februar 2012 - 20:47 »
Forstår I;
Jeg bor et sted hvor det er ikke mennesker, men naturen der bestemmer dagens gang. Det ok. komme ud til bilen, men og åbne dens dør er faktisk en prøvelse for en gigtramtperson. Huset er desværre placeret således, at det altid blæser ad H..... til enten fra højre eller venstre.
Derfor har jeg overvejet om man kunne lave nogle simple op/ned porte i stil med dem der findes omkring i virksomheder/værksteder eller den slags siderulleport som ses ved store flyhangare.
Jeg er interesseret i noget meget simpelt som det der ligger under jeres madrasser; nogle bræder forbundet med noget stof/plast.
Men, skal det køre op og ned eller bedre til siderne. Og hvad med sneen?
Eller en helt anden løsning?
Har i erfaringer med det?
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #1 Dato:
11, Februar 2012 - 22:23 »
Hej Crismark
Er det bilens eller garagens dør?
Jeg går udfra at det er garagens dør du taler om.
Det sipleste du så kan lave er en dør der lige som i hangarer kan skubbes til siden da den ikke påvirkes af vind og selv om der er sne nemt kan skubbes igennem den,da det kun er kanten areal der kan gøre modstand eventuelt med en trisse så kraften halveres alternativt kan den trækkes til side med en garageport åbner
En rigtig garageport, vippe eller jalusi port er langt dyrere men føringer, kontrafjeder og elhejshvis gigten ikke skal belastes.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
efry
Senior
Indlæg: 278
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #2 Dato:
11, Februar 2012 - 23:09 »
Det du beskriver som brædder forbundet med stof/plast findes allerede som det, man i Tyskland anvender til at rulle ned foran vinduer.
På tysk betegnes det Rollladen
http://de.wikipedia.org/wiki/Rollladen
De leveres med såvel mauel som elektrisk hejs. Hvorvidt de er velegnede til din anvendelse tør jeg dog ikke spå om!
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #3 Dato:
12, Februar 2012 - 11:32 »
Hej Marek.
Jeg må indrømme, at din beskrivelse af problemet er lidt mangelfuld.
Hvordan står bilen?
Ved siden af huset? I en åben carport?
Derfor bliver det følgende kun et par skud fra hoften, men her kommer de:
Det, efry beskriver på tysk, kaldes på dansk persienner, og de fås også i mange varianter i DK.
Se fx her:
http://www.bygogbolig.dk/artikel/persienner/
De fleste modeller er dog beregnet til at bruges i forbindelse med glasruder og derfor ikke solide nok til dit formål.
De mere solide udendørsudgaver betegnes normalt jalousilåger eller skodder. Se her:
http://www.skoddesnedkerne.dk/dk/
Men jeg kunne foreslå dig at gå en helt anden vej: Køb et lamelhegn.
Hvis du stiller bilen op mod husmuren på den ene side og omgiver den på to sider med et hegn i 180 cm højde, skal der stå en storm direkte ind forfra, før du får problemer med døren i førersiden.
Du skal vælge en type hegn, der ikke er 100% vindtæt, men måske ca. 80%. I så fald får du nemlig en vinddæmpet zone på begge sider af hegnet, uanset vindretning, men uden at der kan opbygges tryk og sug. Der er mange typer havehegn, der passer til den specifikation (selv om det ikke står på dem).
Er din parkeringsplads på helt bar mark, skal du naturligvis bygge hegn på 3 sider i stedet for to.
Du kunne også overveje at bygge en carport med let tag og stolper - og så altså hegn på siderne, der vel at mærke ikke skal nå helt op til taget - det lette tag kan ikke modstå et overtryk inde i carporten. Byggemarkederne har færdige sæt til sådanne carporte, oftest dog uden sidehegn, men de sælger også havehegn, og er der ½ m fri luft over hegnet, får du ikke problemer med taget.
Jeg tror en løsning af denne type - med eller uden tag - vil være langt billigere og mere holdbar end diverse typer jalousier. Og den vil stort set løse dit problem.
Logget
Mvh. Morten Jødal
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #4 Dato:
12, Februar 2012 - 12:43 »
Ok.
Bilen holder langs huset. Det blæser altid på langs af bilen. I sommers havde jeg enkelte gange sat en presenning ca. 1 meter bag og foran bilen. Det gav fint læ. Jeg ønsker mig altså en "garage" uden tag uden sider (den ene er huset), men med 2 porte foran bilen og bag. Normal 2 delt port vil jeg ikke ku bruge, da her er helt åben landskab, og med de vindstyrker vi har her vil 1/2 port tage magten fra mig hvis jeg skulle åbne eller lukke den. Jeg har prøvet og slås med en port, derfor søger jeg nogle alternativer; altså et stump hegn der kan åbnes uanset vind påvirkninger.
Logget
Morten Jødal
Senior
Indlæg: 4.596
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #5 Dato:
12, Februar 2012 - 16:02 »
Fint! Nu er problemet forstået.
Jeg vil fortsat mene du kan nå et langt stykke af vejen ved at montere et fast hegn ved den ene ende af bilen, og du kan øge virkningen ved også at montere en sideskærm, så bilen holder i en bås (som gerne må være rigeligt stor).
Strømningerne omkring et læhegn er sådan, at du også får en vis lævirkning foran hegnet, hvis det er passende tæt (ca. de 80%, jeg nævnte i mit første indlæg).
Er du indstillet på at parallelparkere, kan du også vælge at sætte de nævnte stykker havehegn op i begge ender, et stykke fra bilens plads, men så ikke ved siden
Er det ikke nok, må løsningen være en port i den ende, du skal køre ud gennem. Porten kan naturligvis monteres på et stålstativ. Det behøver ikke være en egentlig garage.
Men den løsning er dyr.
Nedenstående link angiver priser på 3kkr+ for en vippeport og 17 kkr+ for en rulleport med jalousi.
Jeg går ud fra, et begge priser forudsætter en tilstedeværende bygning, porten kan fæstnes i. Stålrammen (som skal være solid) koster utvivlsomt ekstra.
http://portshoppen.dk/tilbud-paa-rulleporte?catalogue_selected=211585_24286&gclid=COLs69jVmK4CFYZJ3god20ndKQ
Men hvis du tænker i noget så dyrt, må jeg lige spørge, om der ligger et princip bag at du ikke vil have en bygning?
Jeg vil tro du for samme pris som rulleporten let kan købe
1. et byggesæt til en carport
2. et antal plader at beklæde væggene med
3. en vippeport (jft. linket)
4. en dør til bygningens bagende.
Jeg har en fornemmelse af, at du selv er rimeligt fingersnild og godt kan rejse bygningen med egne hænder. Ligeledes er der næppe problemer med at få byggetilladelse til den - og ellers har du jo i en anden tråd tilkendegivet en vis nonchalance mht. dette spørgsmål.
Når det gælder simple skure og garager, er der nok 3-400.000 andre danskere, der heller ikke har husket at spørge først! (de fleste af dem ville umiddelbart få ja, hvis de henvendte sig til kommunen).
Så hovedkonklusionen: Porte af enhver art er dyre. Derfor er rådet enten noget meget primitivt og billigt - eller en rigtig løsning. Ikke klamphuggeri med en dyr port i!
Logget
Mvh. Morten Jødal
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #6 Dato:
18, Februar 2012 - 14:16 »
Tak for jeres svar og forslag.
Jeg søgte efter en lavteknologisk løsning idet der skal ikke ofres en eneste krone her på ejendommen mere. Jeg bliver nødt til og skride herfra, da jeg kan ikke holde møllestøj ude, hverken inden eller udendøres. På 5 år har jeg grillet 1 gang med masser af rødvin for at bedøve mig. Da huset alligevel er usælgeligt hænger jeg på og betale de faste bidrag til skat, vand el. + at der skal ofres 5 cifret beløb på nyt kloak i 2012. Jeg kan også rive det ned og sælge jorden 50,000? til landmanden. :'( hvis han overhovedet vil betale noget for at overtage ejendomen.
Som løsning på blæsten forestiller jeg mig en slags foldeport. 1 stålwire (5 mm) i 10 cm. højde samt en i 2,5 meters. Der skal laves en presenning der kører som en foldedør og kun foldes ud når jeg har brug for det. Jo, jeg ved godt, at jeg har en snubletråd for neden og hvis en indbrudstyv snubler er det mig der er ansvarlig for varige men. Osv.
Marek.
Logget
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #7 Dato:
19, Februar 2012 - 10:02 »
Det er tragisk at du skal ofre et 5-cifret beløb på kloak, mens bondemanden kører gylle ud på de tilstødende marker.
Logget
firetommelfingre
Debattør
Indlæg: 2
Sv: Ladeport i det fri
«
Svar #8 Dato:
27, August 2012 - 16:05 »
Fed idé - har ikke lige erfaringer, men umiddelbart kunne det være spændende at bygge sådan en med levende græstag, så den rent visuelt bliver en integreret del af grunden.
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Ladeport i det fri
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Rusland: Camerons udtalelser viser, at Vesten fører krig mod Rusland gennem Ukraine
Flertal på Christiansborg vil have undersøgt 'infiltration' i Danmark
Reddet fra konkurs: Esbjerg fB er tilbage i lokal ejerkreds
Kvindelig præst dømt for vold mod konfirmand
Hamas vil sende delegation til Egypten for at forhandle om våbenhvile
Kina har sendt rumfartøj til Månens bagside
Rusland: Britiske Camerons udtalelser er en 'direkte eskalering' af konflikten
Kendt komiker giver middag for at løse mysterium om haj på cykelsti
20-årig kvinde er blevet løsladt i mørklagt terrorsag
Midlertidigt militært område etableres på havnen i Aarhus
Dansk OL-medaljevinder går ind i lokalpolitik i Guldborgsund
Mere end 30 mennesker er døde i oversvømmelser i Brasilien
Pro-palæstinensiske protester spreder sig på australske universiteter
Danske Bank med milliardoverskud i årets første tre måneder
Kun ét land overgår Danmark i pressefrihed, viser indeks
Tusindvis samlet til kapsejlads: En slags ølstafet, som har fået vokseværk
Boris Johnson afvist ved valgsted - havde glemt billed-id, som han selv indførte krav om
Israel: Gidsel er meldt død i Gazastriben
Universitetsprotester i USA: Over 2.000 er blevet anholdt de seneste uger
Tyrkiet stopper handel med Israel
Nyt fra ing.dk
Gravko når gennem bjerget på Nordic Waste – og nu skal der også sås græs
Det går godt, men manglende elnet kan bremse udrulning af store ellastbiler
Sådan blev Kristian selvforsynende med brugte færgebatterier
Regeringen varsler politisk løsning på Chromebook-sag inden sommer
Benzinbilen vil fortsat dominere de næste 10 år: ‘En møllesten om halsen’
Laboratorie-test: Vertikal vindmølle giver 200 procent højere effektivitet
Fiskeri med ulovlige motorer er »alvorligt«: Men minister undviger ét spørgsmål
Stribevis af fejl på fregatten Iver Huitfeldt før og under mission i Det Røde Hav
Synspunkt: Fakenews misfarver vores verdensbillede
Store digitale platforme er ved at ændre det danske arbejdsmarked - snart kan mange blive tvunget til at være selvstændige
Leder: Fiber er ikke løsningen på hurtigt bredbånd til alle
Software-fejl gav massivt nedbrud hos Statens IT: »Noget af det mest ubehagelige, jeg har oplevet«
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Er bøtten fra bedstefars sejlture?
Dubai vil bygge verdens største lufthavn: tre gange Heathrows kapacitet
Amerikansk klimaaktivist: Danmark løser ikke sit klimaproblem med vindmøller alene
De bløde og elastiske printede kredsløb kan tåle at blive vasket 50 gange
Elendigt samarbejde i EU om militærteknologi: Producerer 15 forskellige kampvogne
Fem gange større end Paris: Indien bygger verdens største kraftværk
Vesten bruger russisk teleteknologi i laservåben
Aldersgrænse for sociale medier rammer mur: Tvivl om juraen
Flere SMV’er rammes af ransomware: Forsikringer vil ikke betale løsesummen
Laservåben skal nedkæmpe droner og missiler til en brøkdel af prisen
Vigtige råstoffer gemmer sig under Indlandsisen: Nyt kort kan vise vejen
Hyperladning: Batteriudvikler løser et af elbilernes største problemer
Sirenerne hylede over hele landet: To Ingeniøren-ansatte fik dog intet varsel klokken 12
Paneldebat på V2 Security: Tving kommuner ud af techgiganters jerngreb
Jernbanebom går ikke ned: Toget sniger sig forbi med hylende horn, mens beboerne dirigerer trafikken
Trods ekstra 35 mia. kr. til Forsvaret: Lange udsigter til dansk luftforsvar
Efter falsk video af statsministeren: Deepfake-debatten indtog V2 Security
Sådan kan stormflodssikringen af København komme til at se ud
Nato-diplomat vil give nørderne mere magt: »Vi har en masse upålidelige komponenter i cyber-infrastrukturen«
NIS2, Netcompany-sagen og hacking i verdensklasse: V2 Security 24 er i gang
AI-veteran: Sådan navigerer danske virksomheder i junglen af nye AI-løsninger
Nyt tunnelrør slår motorvej over Limfjorden: »Samfundet står rigere tilbage«
Styrket luftforsvar og anti-ubådskapacitet: Ny aftale giver Forsvaret i alt 95 mia. kroner
Folkekirken: Store forskelle i biodiversitet på landets kirkegårde
Elektriske fly kan give ny næring til verdens lufttrafik
Kina slår rekord med effektiv dieselmotor: »udfordringer med storskalaproduktion«
Kommuner og rådgivere vil have kulegravet licensstop
Danmark misser klimamål for 2030: »Vi må ikke lette foden fra speederen«
Gaspanik i industrien afblæst: Nu er klimamål truet af andre forhindringer
Synspunkt: Genanvendelse kræver mere politisk handling nu
Estland plaget af GPS-jamming: Lukker flyrute til Finland
Algoritmer til kameraet bliver pilotens skarpe øje over det mørke hav
Ekspertgruppe foreslår omfattende eksamens-ændringer med ChatGPT: »Det var i forvejen på tide«
Cyberangreb koster danske virksomheder dyrt: Alligevel er hackerforsikring ikke slået igennem
Kviksølv fra Cheminova: »Det er umuligt at rense«
Nye CT-scannere i Københavns Lufthavn afslører eksplosiver og ser gennem elektronik
Fremtidens lastbiler: Skal 'tanken' være batterier eller brint?