ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nuværende konstruktion af vindmøller
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1409
Flest online idag: 368
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 133
I alt: 134
Hideout
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Nuværende konstruktion af vindmøller (Læst 13963 gange)
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Dato:
10, Januar 2008 - 00:09 »
Jeg har netop læst nedenstående indlæg og tilhørende debat på ing.dk
http://ing.dk/artikel/84444
(må vi linke til ing.dk)
Man vil gerne have flyttet vægten fra toppen af vindmøllen, hvilket giver rigtig god mening i forhold til konstruktion af møllen og efterfølgende service af generator, gear mm.
Vil det egentlig ikke være muligt at have et vinkelgear i toppen af møllen og så en lodret aksel ned igennem tårnet. Så vil man være i stand til at kunne placerer alle service krævende genstande i bunden af møllen. Samtidig vil man kunne spare mange tons stål i konstruktionen af tårnet da det ikke længere skal bære den samme vægt!
Er det fuldstændig hen i vejret, eller vil det være muligt?
MVH Tommy
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #1 Dato:
10, Januar 2008 - 08:16 »
Du må linke til det du læser på nettet, og du må citere med kildehenvisning - nogle artikler forsvinder og det kan så være godt med et referat af hensyn til vores debatarkiv (som forhåbentlig ikke forsvinder)
Jeg er ikke maskin-ingeniør men kan godt se problemet i at "al" vægt placeres i toppen af en mølle og derfor gøres der et forsøg på at sænke tyngdepunktet, her ved hjælp af hydraulisk udveksling.
En kardanaksel ned gennem tårnet er nok for kompliceret, på den anden side påpeges det i ing.dk's debat at hydrauliske gear har en begrænset levetid.
Hvorfor transporter man elektricitet i land fra havvindmøller via kabler, hvorfor lader man ikke møllerne produceret brint - de står jo i "saltvand til halsen" og transporterer dette ind.
Brint er jo i følge statsministeren fremtidens energi
kilde
god debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #2 Dato:
10, Januar 2008 - 10:19 »
Jeg er vokset op med egen mølle i baghaven, og krøjegearet på den revnede, da møllenhatten altid stod og virrede i forhold til tårnet.
Løsningen var et bremsebånd der blev spændt om krøjekransen.
Pointen er at et vinkelgear (og Vestas har stadig problemer med deres almindelige gearkasser) ikke kan tåle de konstant varierende slagagtige kræfter, hvilket man fandt ud af i de moderne møllers barndom.
På en vindmotor kan man bare overdimensionere, det bliver rasende dyrt på en 1MW mølle.
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #3 Dato:
10, Januar 2008 - 16:41 »
Jeg vil tro at et mølletårns dimensionering er bestemt af vindlasten, medens massen af maskineriet i toppen er underordnet, og måske ovenikøbet er med til at dæmpe vibrationer.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #4 Dato:
10, Januar 2008 - 19:48 »
Harbst har ret. Tårnet er hovedsagligt dimensioneret for vindlasten og har intet besvær, med at bære generator og gear.....som det er idag!
Der er selvfølgelig også en grænse for, hvor meget man kan overdimensionere et gear vægtmæssigt, før end det er det, der er udslagsgivende for tårnets dimensionering.
Forslaget med et vinkelgear og en aksel ned gennem tårnet, udspringer netop af et ønske om, at kunne overdimensionere en gearkasse, så det ikke var den der voldte problemer og en forestilling om, at så kunne tårnet gøres spinklere.
Vinkelgearkassen betyder dog, at der kommer en ekstra gearkasse ind i billedet, der skal være mindst lige så veldimensioneret, som de geakasser man allerede anvender, plus, at tårnet nu også skal dimensioneres for, at modvirke den vridning, som vinkelgearet påfører tårnet, for at overføre kræfterne til den lodrette aksel.
De gamle gamle kornmøller havde lodrette aksler til at drive kværnene, men her er er der tale om 15 til 20 kW output. Dette vrid kunne nemt optages i den solide gamle træmølle konstruktion.
Alligevel kan man se, at at før den mekaniske vinddrevne krøjemekanisme, var møllen, specielt stubmøllen, forsynet med en stang ,der gik ned til jorden, der dels anvendtes til at krøje møllehattet eller hele møllen , men som også skulle modvirke kværn vriddet.
I en stor moderne mølle, er der helt andre kræfter på spil
Husk på at 1MW er lig med 1000kW eller 1333 hk.
Det næste problem. En aksel der skal kunne overføre 3 eller flere megawatt, er ikke noget sugerør. Den er at sammenligne med en skibskrueaksel og med samme længde som tårnet og skal have nogenlunde den samme diameter som mølleakslen.
Hvis det er en Ø 200 mm aksel så vejer en sådan svend i omegnen af 250 kg per meter. og en 40 meter aksel 10 ton. Dertil komme støttelejer med mere. Denne vægt plus vægten af selve mølleakslen, vinkelgearet og den ekstra vægt der skal til at styrke tårnet, gør, at der ikke vil være tale om en vægt besparelse.
Til slut er der endnu et problem. Det er, at en lang aksel, kan finde på at opføre sig som en torsionsfjeder( og et sjippetov). Det ville ikke betyde alverden, hvis møllen leverede en konstant jævn belastning. Det gør møller ikke, derfor er der gear problemer. Denne fjedervirkning skal man så både dimensionere vindmøllevingerne, vinlkelgearet og gearkassen på jorden for.
Konklusionen de fleste ingeniører vil komme til, er at ideen er sild af jern.
For som Tranberg fortæller, så kunne man udemærket tillade sig at overdimensionere mindre møller, men i de størrelser møller vi taler om ,vil disse blive nærmest ubetalelige.
Det der bragte den lille danske Riisager mølle frem i lyset, var at den kunne anvende, et almindelig billigt standardgear og en billig standard asynkronmotor. Og det var nemt at overdimensionere gearet for en rimelig sum penge.
Men da møllerne blev større så indskrænkedes udvalget af mulige anvendelige motorer og gearkasser. Ved bygningen af Tvindmøllen
var der intet standard at skaffe.
Her stopper mit kendskab til hvorledes man så klarer sig i vindmølle industrien. Men jeg forstiller mig at de motorer og gearkasse der idag anvendes er specialfremstillede.
Hvorfor hydraulik ikke vil blive førstevalget, ligner tildels vinkelgear problematikken, idet det er fantastiske kræfter der kan omsættes hydraulisk. Men energitabene i sådant et sytem og andre problemer dermed,gør at det heller ikke kommer på tale.
Hvis man ønsker gearløse systemer, skal man vælge vindmøller fra Nordex( kan ses på Puttgartens havn) hvor man istedet har designet en mangepolet generator, så man slipper for gearet.
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
TommyRump
Senior
Indlæg: 533
Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
«
Svar #5 Dato:
15, Januar 2008 - 14:14 »
Jeg er jo slet ikke gammel nok til at kunne huske da man startede med udviklingen af vindmøller :-)
Men man kan altså klart konkluderer at det ikke er muligt ved den størrelse møller man har i dag.
MVH Tommy
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Miljøteknik
(Moderator:
Mikael Boldt
) »
Nuværende konstruktion af vindmøller
Seneste Debatindlæg
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Kæledyr fra udlandet skal fra næste år være rabiesvaccineret, når de kommer til Danmark
Tre danske både ror sig til OL
Fjer fra uddød fugl solgt til knap 195.000 kroner
Fodboldstjernen Toni Kroos indstiller sin karriere efter EM
Regeringen vil stramme klimakrav for byggeri
Efter anmodning om arrestordre på Netanyahu: Nu reagerer udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen
Dansk byggemarkedskæde skal være medsponsor for Vingegaards cykelhold
Skoleelever i millionby sendt på tidlig sommerferie på grund af ekstreme temperaturer
Schweizisk bjergby overvejer at tage entrépenge fra besøgende
Brand i ejendom i Aalborg - beboere blev evakueret
Eftersyn af Storebæltsbroen vil i fremtiden ske med droner
Sidste millioner fundet til nyt anlæg i Københavns Zoo
Dansk økonomi gik tilbage i første kvartal
Samlet plan for Odense Havn er på vej
Efter kaos på fødegangene: Region Hovedstaden forbereder sig på et stort antal sommerfødsler
Sydbank opkøber Coop Bank
Dine jordbær skal have 'en ordentlig bundbløder'
Dykkere fortsætter mystisk søgning efter mulig genstand
Frankrig melder ind med støtte til ICC
Produktionsbygning er nedbrændt på Samsø Syltefabrik
Nyt fra ing.dk
Forskere efterlyser plan: Vi mangler kulstof til den grønne omstilling
Ny viden hamrer pæl i årelang diskussion: Landvind snurrer sin egen klimabelastning tilbage på få år
Danmarks 40 mia. kr. dyre opgradering af flåden ligner en håndsrækning til udkantskommune
Vil genrejse dansk skibsbyggeri: Komplet fabrik kan stå klar på tre år
Regeringen vil skære ‘ambitiøst’ i byggeriets CO2-udledning: Går dog slet ikke så langt, som branchen ønsker
Opklaret af danske forskere: Derfor er der fugleinfluenza i mælk
Hvorfor fik ingen den ide før: Øjendryps-brillerne tager verden med storm
»Talfifleri« i Digitaliseringsstyrelsen udløser bonus til direktøren
Asbest kan gøre ny motorvej over Limfjorden »voldsomt« meget dyrere
Synspunkt: De døde blade er en ressource
Hvid brint strømmer op fra undergrunden: Her er fem skabelsesteorier
Master åbnede hackingens mørke verden for Katrine: »Man kan godt blive lidt paranoid«
Er det mest energieffektivt at koge vand i elkedel eller på komfuret?
Parlamentarikere om udbredt dansk iltsvind: EU bør gribe meget hårdere ind
Disse kæmpetanke skal lagre dansk CO2, inden den pumpes flere kilometer under havbunden
1984: Strandlegetøj er blevet en olympisk disciplin
Tæl de forskellige knus
Niels Bohr som tegneseriehelt
Et instrumentkomfur til læger, styrmænd og preppere
Værd at vide: Tunneleffektens tidsmysterium
Nordea fritaget for it-tilsyn fra Finanstilsynet: »Det er noget rod«
Ugens debat: Ja tak til dansk sprogmodel
Max Schrems går i krig mod ChatGPT: »Hvis de ikke retter ind, må de lukke«
AI lyver om os, og solstormen stoppede traktorerne
Professor punkterer AI-hype: Chatbots har skabt begrænset værdi
Ude af drift: Lastbils tippelad lukker elforbindelse mellem Sjælland og Sverige
Nyhedsbrevet Big Green | Bliv klogere på megatendenser i den grønne omstilling
Synspunkt: Tænk træet ind i byen
Kunder famler i blinde efter påbud: Hvor god er bankernes it-sikkerhed?
Netcompany står på spring med it-platform, der skal hjælpe forsvaret på slagmarken: Eksperter er bekymrede
Derfor kan du ikke tvinge ChatGPT til at sige sandheden
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Milliarderne fosser ind til Forsvaret: Sådan køber vi kløgtigt kampkraft til kongeriget
ChatGPT kan ikke overholde GDPR: »Der er ingen gode løsninger«
Undersøgelse fra Ghana hævder, at langt mere tøjaffald bliver genbrugt
Ødelagt varmeskjold truer månemission: »Tror ikke, Nasa tør bemande kapslen«
SF vil bremse spredningen af misinformation i EU: »Tech-giganternes magt er enorm, og den bliver kun større«
KL kræver Chromebook-ordre udskudt »så vi ikke skal tilbage til pen og papir efter sommerferien«
Amazon Web Services poster 58 milliarder kroner i europæisk cloudinfrastruktur
Industrirobotter skal tage miljøvenlige beslutninger på egen hånd
Flere danskere modtog mobilvarsling under årets sirene-test: Næste skridt er varsling fra satellitter
AI-boom kan presse Japan til øge sin elproduktion med op til 50 procent
Techs mest prominente journalist skriver om megalomaniske voksenbabyer - men hun overser sit eget bidrag til mytomanien
Danske banker har fået 69 reprimander for dårlig it-sikkerhed: »Det tegner et bekymrende billede«
Energianalytiker bekymret over sløv udbygning af landvind: Kan øge danskernes elregning
Høje blykoncentrationer fundet i Beethovens hårlokker
Mette F. kæmpede for mere vindkraft på land: Derfor blev det kun en halv succes
Slut med individuelle kogere: Christiania skal have fælles varmeløsning
Batterier i mobiler, elcykler og løbehjul brænder som aldrig før
Danish farmers hit by huge solar storm: Machinery at a standstill