* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 175
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 85
I alt: 85

Forfatter Emne: DAB-antenne  (Læst 37355 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
DAB-antenne
« Dato: 17, November 2011 - 16:39 »
Som tidligere omtalt i en anden tråd mistede jeg pr. 1. november de bedste timer af mit eneste radioprogram (og mine foreløbig 2 kortvarige lytteforsøg på "Radio Møller" antyder, at det fortsat er det eneste!), nemlig P1.

Med noget besvær lykkedes det mig at finde en DAB-tuner med antenneindgang - idet jeg i forvejen vidste, at min hidtidige DAB-radio ikke kan fange signalet i min stue.
Det kunne den nye lige knap med den medfølgende snorantenne, så jeg anskaffede en loftantenne, som nu har gjort signalet perfekt.

Forsåvidt ingen problemer, men en undren:

Inden jeg kravlede rundt på loftet, afprøvede jeg min nye antenne, som er en klassisk TV-antenne, i stuen med et stykke coax direkte til tuneren - og opdagede til min overraskelse, at antennen kun virker ved lodret polarisering.
Det var jo en rar viden at have; antennen er naturligvis nu monteret i overensstemmelse hermed og som nævnt med godt resultat.

Men nu min undren: gælder det alle DAB-signaler, at de udsendes lodret polariseret? DRs side om DAB-teknik nævner overhovedet ikke dette spørgsmål!
Eller forventer man bare, at ingen ofrer en stor antenne på sin DAB-radio, selv om frekvensen ligger i et område, hvor TV-antennen er virksom?
« Senest Redigeret: 18, November 2011 - 10:05 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

PJB

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 151
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #1 Dato: 17, November 2011 - 21:03 »
Hvis du starter fra denne side hos IT & telestyrelsen
kan du finde dokumentation for de 3 ( måske 4 ) dab net:

http://bit.ly/rO6pf6

Jeg har kun scannet den første og der var overvejende vertikale sendere.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #2 Dato: 17, November 2011 - 22:08 »
Man skal lede længe for at finde oplysningen, men Gladsaxe sender på 227.36MHz lodret polariseret.

carstenl

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 41
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #3 Dato: 18, November 2011 - 08:37 »
På side 9 i denne orientering står, at der anvendes lodret polarisation:
http://www.witronic.dk/files/files/vard_at_videl_low.pdf

God dag.
Carsten

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #4 Dato: 18, November 2011 - 10:08 »
Tak til jer alle tre.

Tilbage er kun en fortsat undren over, at DR, som reklamerer så meget for DAB, ikke oplyser dette - og et ønske om, at DAB-nettet må blive udbygget, at vi alle kan bruge transportable DAB-ratioer som vi er vant til at bruge de klassiske FM-modtagere.
Der mangler meget endnu!
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #5 Dato: 18, November 2011 - 14:40 »
Når vi kører rundt i bil vil signalet komme via en del refleksioner fra bugninger og meget andet.  Derved forsvinder den oprindelige polarisering.
De gamle FM senedere er jo ( vistnok) alle vandret polariseret. Alligevel bruger næsten alle biler lodterre antenner. Det har da virket fint i 50 år.
Jørgen Harbst

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #6 Dato: 18, November 2011 - 15:41 »
Det er såmænd sandt Harbst.

Min nyligt monterede DAB radio i bilen anvender bilens normale antenne, men for ikke at ramme taget på min carport ligger antennen næsten vandret hen ad taget. Det fungerer fint alligevel.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #7 Dato: 18, November 2011 - 23:54 »
Stavantenner til biler er vist et kapitel for sig - men de har det tilfælles, at de alle er anbragt udendørs!
Selv der kan der dog være problemer.
Jeg kører jævnligt til Aars og oplever hver gang, at min FM-bilradio taber signalet, når jeg kører ad Himmerlandsgade ud for Anlægsvej. Over en strækning på ca. 100 m hører jeg kun skrat.
Jeg købte min DAB-antenne hos Expert lidt længere oppe ad Himmerlandsgade, og forhandleren der klager over, at han ikke kan demonstrere DAB-radioer for kunderne pga manglende signal.
Og så må jeg vel lige gentage, at jeg blev opmærksom på sagen under min personlige afprøvning. Min tuner har en signalstyrkeindikator, som viste absolut nul ved vandret polarisering, men et pænt signal ved lodret. Og selvfølgelig kunne forskellen også høres.
Denne afprøvning foregik ikke udendørs, men i min stue med konstateret dårlige modtageforhold. Den forkerte polaisering betød væsentligt mere end at lade antennen pege i en anden retning end mod senderen.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #8 Dato: 19, November 2011 - 01:23 »
Dab bruger en bølgelængde på lidt over 2m. En udpræget reningsantanne til den bølgelængde bliver en ret drabelig stor sag i en stue. Derfor undrer det mig ikke hvis den er ret ufølsom for retningen. Hvis du får signalet direkte og det er svagt kan polariseringen, gøre en større forskel.

Jeg bor også dårligt for modtagelse af radio og tv fra danske stationer. Det skyldes et naturligt højdedrag, som vi bor ved foden af. Der skal en tagantenne til for at modtage FM på stereo uden støj, og tv2 måtte vi før digitaltiden have fra en lille lokal svag  hjælpe sender , hvor jeg måtte have specialbeslag og udligger på  masten for at få en lang yagi til at sidde loddret.
Derimod brager de svenske sendere ind med højere styrke fra en anden retning, selv om afstanden er større.

Jeg købte for mange årsiden en Pioneer kvalitetsradio til bilen. Den gjorde en fantastisk forskel. Der er aldrig mere huller i modtagelsen.
Helt frem til omkring Lillebæltsbroen kan jeg høre den Københavnske lokalsender.  Med en standard bilradio, som de fleste der leveres med biler, vil man derimod opleve huller i modtagelsen. Sidst jeg fik ny bil kunne sælgeren ikke forstå, at jeg ikke ville have den medfølgende radio med cd pjank.  
« Senest Redigeret: 19, November 2011 - 01:26 af harbst »
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #9 Dato: 19, November 2011 - 15:49 »
Jeg stiller mig lige så uforståelig som bilsælgeren Harbst. Hvis du har problemer med bilradioerne må det være fordi du har købt en forkert bil ;D

Jeg har ingen problemer med at holde kontakt med Danmark ned til Hamburg....selv om jeg også har en cd afspiller i min bilradio, som jeg sætter stor pris på, da man helt undgår reklamer og speakervrøvl.

Alligevel kan man modtage færdselsmeldinger om ulykker og andre forhindringer på vejen, samtidigt med, at man hører musik man kan lide. Sådan var det i min Berlingo og sådan er det stadigt i min Caddy.

Men det er rigtigt, at de kan være problemer i Hillerød. En af min datters veninder har købt hus på " din bakke" Harbst. På Carl Zahlmanns vej og de har bemærket forskellen der, i forhold til her i Allerød.

 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #10 Dato: 19, November 2011 - 16:20 »
Carl Zahlmanns vej ligger da meget højere oppe ad bakken end min adresse.
Med min forrige bilradio, var det sådan at program 2  blev dårlig og helt forsvandt 100m før min bopæl, når man kørte ned ad bakken.

Min radio kan da spille cd fra et selvstændigt magasin. Den har næsten alle de moderne faciliteter. kan blot ikke spille mp3 filer hverken fra cd eller fra usb eller fra memory kort.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #11 Dato: 19, November 2011 - 18:01 »
Er du sikker for mine radioer har/havde en "medieknap" beregnet for MP3 filer........Bruganvisningen er bare skrevet så den er ulæselig for almindelige dødelige........Brugsanvisninger er forøvrigt ikke noget VW behersker mere ;D

jeg har ikke spcielt brug for dette da jeg er udmærket tilfredes med ganske almindelige CDer.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #12 Dato: 19, November 2011 - 18:17 »
Jeg har ingen problemer med at holde kontakt med Danmark ned til Hamburg....

Jeg kan også fange Danmark langt ned i Tyskland - og kan høre P4 Nordjylland omtrent til Aarhus  - men altså ikke på en strækning af 100 m i Aars, som ellers ligger midt i dækningsområdet - officielt.
Som Harbst er inde på, er forklaringen naturlige bakker eller massive bygninger, og det er der jo ikke noget at gøre ved. Vi vil altid være nogle, der bor i "huller".

Men DR, som så massivt har lanceret DAB, må vel have en forpligtelse til at udbygge sendenettet, så dækningen (også indendørs) bliver lige så god som det gamle FM-net?
Selv om jeg er helt klar over, at den beslutning, der gjorde DR afhængig af DAB, blev truffet på højt politisk niveau, så de er undskyldt et års tid endnu ...
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #13 Dato: 20, November 2011 - 13:09 »
Jeg har ingen problemer med at holde kontakt med Danmark ned til Hamburg....

Jeg kan også fange Danmark langt ned i Tyskland - og kan høre P4 Nordjylland omtrent til Aarhus  - men altså ikke på en strækning af 100 m i Aars, som ellers ligger midt i dækningsområdet - officielt.
Som Harbst er inde på, er forklaringen naturlige bakker eller massive bygninger, og det er der jo ikke noget at gøre ved. Vi vil altid være nogle, der bor i "huller".

Men DR, som så massivt har lanceret DAB, må vel have en forpligtelse til at udbygge sendenettet, så dækningen (også indendørs) bliver lige så god som det gamle FM-net?
Selv om jeg er helt klar over, at den beslutning, der gjorde DR afhængig af DAB, blev truffet på højt politisk niveau, så de er undskyldt et års tid endnu ...

Det der forhold i Aars må vel skyldes en eller anden lokal forstyrrelse?

Idéen med DAB har vel været, foruden at bruge smallere bånd, at kunne bruge mindre, eller i hvert fald ikke større sendeeffekt?

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: DAB-antenne
« Svar #14 Dato: 20, November 2011 - 15:48 »
Det der forhold i Aars må vel skyldes en eller anden lokal forstyrrelse?

"Det der forhold i Aars" skyldes, at den centrale del af Aars ligger på den forkerte side af en naturlig bakke i forhold til den nærmeste sender - altså præcis samme problem, som harbst har refereret tidligere i tråden.
Det bliver naturligvis ikke bedre af, at byens største og højeste huse ligger netop der!
Alle slige problemer er bare værre med digitale signaler end med analoge, for hvor man nok kan klare, at radioen skal skrues lidt højere op og lydkvaliteten er moderat til ringe (når man hører taleradio), så kan man ikke klare hele sekunders udfald på et digitalt signal, og det har altså mere tendens til "alt eller intet".

Idéen med DAB har vel været, foruden at bruge smallere bånd, at kunne bruge mindre, eller i hvert fald ikke større sendeeffekt?

Jeg har på et tidspunkt været til møde med Christian Kjeldsen, DRs projektleder på DAB, og jeg citerer følgende centrale pointer fra hans præsentation:

  • DAB er et digitalt radiosystem med mange fordele i forhold til det eksisterende FM net:

    Mulighed for langt flere kanaler end FM nettet (fra 5½ landsdækkende til ca. 20)
    Mulighed for bedre lydkvalitet end FM nettet
    Bedre modtagning af signal og ingen støj
    Mulighed for transmittering af tekst og billeder (f.eks. album cover, titler, tekster osv.)

    DAB+ er en forbedret udgave af DAB der muliggør endnu bedre lydkvalitet og flere kanaler (fra MPEG1 layer II til HE-AAC).
    DAB+ fordobler ca. kapaciteten i nettet – eller kanalerne fylder ½ så meget

    DAB (Digital Audio Broadcasting) er radio udsendt på digital form, mens udsendelser på FM udsendes analogt
    Hvert FM-program kræver sit eget net af sendere med hver sin frekvens, men DAB sendes i en såkaldt blok, som kan rumme et varierende antal programmer, i praksis fra 8 til 10. Hver blok behøver kun ét sendernet, og alle sendere i nettet benytter samme frekvens

Ovenstående er direkte kopieret fra Christian Kjeldsens præsentationsdias.
 
Med DAB+, som de fleste moderne DAB-modtagere kan modtage, men som endnu ingen benytter, kan en frekvens rumme ca. dobbelt så meget indhold. DAB+ forventes ibrugtaget ca. 2015.

Men PROBLEMET er, at DAB sendes på højere frekvenser end den hidtidige FM-radio - og højere frekvens giver desværre større følsomhed for fysiske forhindringer.
Derfor skal der langt flere DAB-sendere til end FM-sendere, og DR har været hurtigere til at reklamere for den nye mulighed end til at udbygge sendenettet.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk