* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 175
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 66
I alt: 66

Forfatter Emne: Dårlig kontakt i lommelygte  (Læst 20405 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Dårlig kontakt i lommelygte
« Dato: 26, December 2012 - 14:42 »
Det er en kendt sag at mange lommelygter har dårlig kontakt på batteripoler og afbryder og derfor blinker så man må banke og ryste lygten for at få den til at lyse nogenlunde konstant.
hvordan kan man forbedre kontakten.
Jeg har tænke på om det kan hjælpe at smøre kontaktfladerne med grafitpulver - eller er der noget bedre?

Venlig hilsen    Gerda
Venlig hilsen

Gerda

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #1 Dato: 26, December 2012 - 15:19 »
Når en Lommelygte opfører sig sådan er dens liv næsten forbi hos mig.

Livet for sådanne kan forlænges hvis kontaktfladerne er mulige at nå og kan stryges med fint sandpapir så ir og rust forsvinder.

I min ungdom hvor knikserne, afbryderkontakterne i tændingssystemerne...knallerter,motorcykler og biler....blev for brændte, havde man en knikserfil til at rense kontaktfladerne med
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #2 Dato: 26, December 2012 - 20:12 »
Min erfaring er, at kontaktspray (uden olie) virker ganske godt. Det kræver blot, at man kan få en klud hen til kontakterne for at tørre dem af efter at man har sprayet dem.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #3 Dato: 26, December 2012 - 21:50 »
Til mit standardudstyr, som følger mig overalt, hører en skruetrækker/polsøger.
Den kan i stort set alle lommelygter nå diverse kontaktfjedre og skrabe dem rene.
Har lommelygten været ude af brug i længere tid hjælper det også at skrabe på selve batteriernes poler. Et kraftigt kryds hen over hver ende af batteriet med polsøgeren - og kontakten er god igen!
Billige lommelygter er jo ret lavteknologiske ...
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #4 Dato: 27, December 2012 - 10:17 »
Min erfaring er at problemet tit skyldes at de blikkene er for klejne og nemt bliver deformeret af batteriets inerti, når lygten udsættes for stød

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #5 Dato: 30, December 2012 - 15:16 »
Livet er for kort til evigt besvær med dårlige lommelygter .
Køb kun originale Maglite ,og vogt jer for efterligninger.

Fjederen kan holde. Den har ekstra lampe i bunden ,  et elegant og funktionssikker kontaktsystem. Kun elementerne holder ikke evigt.

Til andre forhold batteriapparater kan jeg anbefale at kontaktpunkterne , efter at metallet er renpudset smøres med et ultratyndt lag vaseline. det generer ikke kontakten, med modvirker oxydering af metallet. 
Eller køb med sølvkontakter, hvor oxydering ikke er noget problem.

Smør aldrig elkontakter med silicone. 
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #6 Dato: 30, December 2012 - 16:43 »
Ret enig med Harbst.

MagLite er den bedste lygte med pærer, men den er idag ikke den bedste håndværker lygte!

Den bedste hedder LED LENSER idag  og er forsynet LED dioder der vil noget og batterierne holder ikke alene længere, de holder meget længere. Over 100timer med fire AAA og 200 lumen og focuseringsrækkevidder på over 200 meter. Disse lygter er i samme hvis ikke bedre kvalitet og prisklasse som MagLite.

Og så vejer de ca.200 gram

http://www.prishammeren.dk/shop/led-lenser-m7-1755p.html

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #7 Dato: 30, December 2012 - 18:05 »
Maglite fås også med led. Det er vist også det mest solgte i dag.
Selv synes jeg at Led giver for dårlig sprektral sammensætning.  Det kan gå an til signallamper og nødbelysning, men ellers er det ikke til at holde ud.
Jørgen Harbst

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #8 Dato: 31, December 2012 - 08:45 »
Det er min erfaring at Maglite med LED er ufatteligt dårlig i forhold til andre kvalitetsmærker - men er stor fan af Maglite med alm. pærer.
vh.
Claus

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #9 Dato: 31, December 2012 - 10:29 »
Det er min erfaring at Maglite med LED er ufatteligt dårlig i forhold til andre kvalitetsmærker - men er stor fan af Maglite med alm. pærer.

Der er faktisk rigtig mange LED-lommelygter af god kvalitet. LED-lommelygten har jo den indlysende fordel at den har et åbent kontaktpunkt mindre; LED-pæren er jo loddet fast! Min favoritlommelygte i hjemmet er en med tre dioder fra ALDI. Den har tre akkumulatorceller (AAA)i sig som sidder godt spændt fast i en meget solid kassette som holdes godt fast til polerne. Til lygten hører der en lille opladerdims som man sætter i vægkontakten og dropper lygten ned i dens hul, hvor den oplades via induktion. Der kan den sidde hele tiden og hvis der skulle opstå strømsvigt, så tænder lygten og lyser i flere døgn. Lygten er meget solid; jeg har tabt den fra hovedhøjde flere gange! Den kostede vist 90 kr.

Til ekstra kraftig belysning har jeg en LED-cykelforlygte med én meget kraftig diode. Den har vist kostet 65 kr. sammen med en rød baglygte. Det er også meget solide lygter!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #10 Dato: 01, Januar 2013 - 16:52 »
Jeg kender godt den induktionslygte. Vi bruger den som nødlys på vor rferieresidens,hvor lysnettet undetiden sviger i tordenvejr, som er ugenligt i den egn om sommeren.
Den er da fin som nødlys, men eller s synes jeg fortsat at led er for dårligt til arbejdslys.
Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #11 Dato: 01, Januar 2013 - 17:34 »
Jeg kender godt den induktionslygte. Vi bruger den som nødlys på vor rferieresidens,hvor lysnettet undetiden sviger i tordenvejr, som er ugenligt i den egn om sommeren.
Den er da fin som nødlys, men eller s synes jeg fortsat at led er for dårligt til arbejdslys.

Nu bruger jeg ikke lommelygter til "arbejdslys", altså hvor jeg fx læser i længere tid, men det er nok også sådan, at vi kan være forskelligt følsomme, også når det gælder andre sanser. Det er vel ingen som bryder sig om konstant kraftig lydpåvirkning, men nogle mennesker er altså ekstremt følsomme også for bestemte meget svage lyde. Jeg havde en opfinderkollega, som nu ikke er mere, som ikke kunne køre med som passager i min bil, fordi jeg havde nogle nøgler sammen med tændningsnøglen, og de kunne sige et eller andet når jeg bremsede eller svingede! Jeg har også en nevø som ikke kan overnatte hos nogen, hvor der er et mekanisk ur, det gælder også fx et radiostyret analogur, som siger et svagt tiktak! Hos mig ville det slet ikke gå; ikke kun fordi jeg er en rigtig "uroman" med temmelig mange ældre ure som bimler og bamler, slår "glas" foruden de mange små tiktak'er!  ;-)
« Senest Redigeret: 04, Januar 2013 - 23:01 af John Larsson »

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #12 Dato: 05, Januar 2013 - 14:20 »
Min LED-lommelygte er blot en lille lygte som jeg har i lommen til at finde nøglehullet med og se hullerne i mørke veje.
Da den kun har kostet 50 kroner har jeg nu opgivet den og købt en ny. Det er nok den nemmeste løsning på problemet.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Dårlig kontakt i lommelygte
« Svar #13 Dato: 01, Februar 2013 - 01:55 »
Efter kort tid begyndte min nye LED-lommelygte også at blinke. Jeg havde ikke smidt de to gamle lygter ud endnu, og jeg tænkte at jeg nu ville gøre noget effektivt: jeg skilte alle lygterne ad og lagde delene i sprit et døgn. Derefter lagde jeg lygterne til tørre og samlede dem igen. Jeg kunne se at der var kommet urenheder i den tilbageværende sprit.
Nu fungerer alle lygterne fint uden at blinke - indtil videre.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk