Ingeniørdebat > Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi

Tandsæbe.

<< < (3/6) > >>

chrismark:
Stor tak til Morten for det uddybende svar. Jeg forventede frygtelig meget omkring ætsninger og alskens ulykker ved og bruge sæbe.
TJA,,,Nu stoler jeg mere på Mortens forklaringer frem for min lokale Tandpusher, der vil overtage min formue. Der skrives om 80K for en enkelt implanat på WWW.  8)Bøvs. ;)
Gider Morten forklare efter KISS hvad der sker når jeg blander sæbe med pH10 med noget vand. Bliver det til 1/2 pH10 ? ??? eller hvad?

Marek.

chrismark:
"Kan de løse tænder tåle et så højt tryk?

Mvh jj"

Nu er det gummen der skal renses. Her på Lolland skal man deponere 500,- før tandpusheren gider og glo i kæften på en... ;D

Kobbernagel:
Mht. prisen på implantater, tror jeg nu at det vil være sjældent det kan koste 80K. Min hustru fik et implantat sidste år (en rodbehandlet tand der endte med at flække). Her endte prisen omkring 20K.

Morten Jødal:

--- Citat fra: chrismark efter 02, Juni 2014 - 23:17 ---Gider Morten forklare efter KISS hvad der sker når jeg blander sæbe med pH10 med noget vand. Bliver det til 1/2 pH10 ? ??? eller hvad?
--- Afslutning på citat ---

pH 7 svarer til en neutral opløsning, højere pH til en base og lavere til en syre.
Du kan ikke lave base om til syre ved at fortynde den, så pH bliver ikke ½*10 ved at tilsætte vand - men nærmer sig 7. De salte af fede syrer, der bruges til sæbe, er svage baser, og i sådanne vil pH ikke afhænge ret meget af koncentrationen - men pH 10 er heller ikke skadeligt for dine mundslimhinder.

Skal du sikre dig mod skader, bør du vælge en håndsæbe uden tilsætningsstoffer (änglamark eller Neutral) - eller simpelthen sæbespåner.

Uddybende kan jeg forklare, at sæbe fremstilles ved at spalte fedtstoffer ved tilsætning af base. Der opstår så fedtsyresalte og glycerin. Den "rå" blanding med overskud af base sælges som brun sæbe. Den er uegnet til indtagelse, men god til klinkegulve og rå fyrretræsbrædder!
I håndsæbe har man med diverse processer fjernet glycerin (som kan sælges til pæne priser, især i krigstid, da det er råvare til flere sprængstoffer) og baseoverskud. Det er et rent og helt ugiftigt produkt med gode emulgeringsegenskaber.

Tilsætter man yderligere syre får man stearin - det er også ugiftigt, men er uegnet som emulgator.

chrismark:
Hverken Mattas eller Aphotek i Nakskov har hørt om sæbe til tænder.  ;D
I dag var jeg hos medicin-puscheren i Maribo og spurgte om den mest rene sæbe der findes.
 "Det må være den til babyer; Men hvad skal du bruge den til?" . Til og børste tænder.
"Jamen det smager af sæbe !" :o

Det tog den unge dame på apotheket 1,5 sekund før hendes uddannelse slog igennem; "Nå nej, sæbe kan ikke smage af sæbe, da sæbe er smagsløst." ;D

Marek.

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version