ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 669
Sidste:
yoyew42253
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1406
Flest online idag: 88
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 21
I alt: 21
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
Forfatter
Emne: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!! (Læst 7358 gange)
DRAH
Debattør
Indlæg: 1
Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Dato:
29, Marts 2019 - 11:13 »
Hej,
Vi har et problem med at få fjernet noget materiale fra indersiden, i toppen af hætterne på nogle ventilløftere.. Hætterne er hhv 6.00 og 7.00mm i diameter på indersiden. Det er et ekstremt hårdt materiale de er udfærdiget af..
Jeg har 3D printet nogle holdere som gør at man kan holde dem ordentligt fast i en maskin-skruestik. Men det fræsejern vi har købt til at gøre arbejdet er ikke hårdt nok. Hætten er hul og flad i toppen inden i. Materialet er "Nitrid hærdet overflade, HRC50.
Jeg havde tænk på et diamantbor som dem de har i Bauhaus
https://www.bauhaus.dk/craftomat-diamantbor-easydry-6-mm.html
, men er bestemt ikke sikker på de er hårdføre nok. Og heller ikke på at det er den rigtige type bor at bruge. Materialet skal jo transporteres væk på en måde.
Så derfor skriver jeg til jer, i håb om at der sidder et klogere hoved end jeg med et forslag til en løsning
På forhånd tak
VH
Dan
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #1 Dato:
31, Marts 2019 - 11:15 »
Jeg har noget svært ved at forestille mig hvordan de hætter som du omtaler ser ud. Er det enderne på vippearmene ?. Dele på knastakselen , vippearme, mellemlægtskiver eller ventiler er ofte indsatshærdet. De vil sige at de har en hård overflade og en blødere kerne. Hvis man sliber i overfladen vil man fjerne det hærdede lag og delen vil herefter slides meget hurtigt.
En løsning for dig kunne være at afhærde behandle delen og derefter få genhærdet. Det vil kræve professionelt udstyr, viden og erfaring.
Hvis du kan komme til kunne slibning med en diamantskive være en mulighed.
Der findes firmaer som sliber hårdmetal skærende værktøj til industrien. De vil måske også kunne klare det.
Logget
Jørgen Harbst
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #2 Dato:
31, Marts 2019 - 11:25 »
Se hårdmetalfilene et stykke ned på dette dokument :
https://billeder.sanistaal.dk/LEV/000483/1/PDF_AFSNIT%208.PDF
Logget
Jørgen Harbst
Bent Andersen
Gæst
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #3 Dato:
31, Marts 2019 - 22:13 »
Man spænder din hætte op i patronen på en drejebænk, og bruger derefter et hårdmetal-drejestål som dette:
https://www.maerklen-shop.de/artikel.php?artnr=1928460030
Logget
DRAH
Debattør
Indlæg: 1
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #4 Dato:
06, April 2019 - 09:05 »
Jeg har noget svært ved at forestille mig hvordan de hætter som du omtaler ser ud. Er det enderne på vippearmene ?. Dele på knastakselen , vippearme, mellemlægtskiver eller ventiler er ofte indsatshærdet. De vil sige at de har en hård overflade og en blødere kerne. Hvis man sliber i overfladen vil man fjerne det hærdede lag og delen vil herefter slides meget hurtigt.
En løsning for dig kunne være at afhærde behandle delen og derefter få genhærdet. Det vil kræve professionelt udstyr, viden og erfaring.
Hvis du kan komme til kunne slibning med en diamantskive være en mulighed.
Der findes firmaer som sliber hårdmetal skærende værktøj til industrien. De vil måske også kunne klare det.
Hej Harbst,
Jeg får indført lidt flere specs på de omtalte hætter. Jeg uploader et par billeder der viser det.
Jeg har tænkt det samme som dig mht til hærdningen. Men man kan varme det op igen til mellem (gul og blå) og så hærde det igen. Det er lidt upræcist, men vel bedre end intet. Det skal jeg heldigvis ikke tage mig af
Tak for linket. Jeg synes enkelt-afretterne ser spændende ud! Lad mig uploade billederne og yderligere specs, og se hvad du/I mener om det ... Har du set det Bent har skrevet?
-----
Man spænder din hætte op i patronen på en drejebænk, og bruger derefter et hårdmetal-drejestål som dette:
https://www.maerklen-shop.de/artikel.php?artnr=1928460030
Hej Bent,
Tak skal du have. Den ser vi på nu! Jeg uploader specs og billeder. Ser frem til at høre jeres mening om det.
Indtil videre, tusind tak...
Venligst
Dan
Logget
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #5 Dato:
06, April 2019 - 13:57 »
Skal der laves huler, skæring i noget hårdt men ledende er nr.1 gnistbearbejdning.
Første bedste eks.
http://www.pkj.dk/det-kan-vi/gnistbearbejdning
Eller se her;
https://www.google.com/search?hs=UFS&channel=fs&q=gnistbearbejdning&tbm=isch&source=univ&client=ubuntu&sa=X&ved=2ahUKEwjQsb-zs7vhAhWsw6YKHSU1D8kQsAR6BAgJEAE&biw=799&bih=557
Man sliber ikke, men el-gnister. (EDM)
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_discharge_machining
Logget
DRAH
Debattør
Indlæg: 1
Sv: Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
«
Svar #6 Dato:
25, April 2019 - 01:52 »
Hej igen,
Tusind tak for hjælpen venner! Nu vil vi forsøge med et par af de ting vi har fundet frem til her og så ser vi hvordan det går- Lørdag næste, skal kareten på felt og testes og dagen efter på bane. Hvis "hætterne" holder under testen bliver de brugt på banen. Jeg melder tilbage med udfaldet..
Igen, tak for hjælpen
Vh
Dan
Logget
Udskriv
Sider: [
1
]
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Bore? Fræse? Skære? Slibe? SOS!!
Seneste Debatindlæg
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Atomkraft no-go
af
E. Tranberg
[30, Maj 2023 - 09:14]
Hvem har lukket for port...
af
jj-
[29, April 2023 - 19:40]
Hvem har lukket for port...
af bovbjerg
[27, April 2023 - 08:37]
NU; Spacex starship launc...
af
chrismark
[20, April 2023 - 12:57]
Google ads:
DR-Nyheder
International domstol beordrer Israel at sikre madforsyning i Gaza
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået nyt hjem i Jylland
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel for svindel med kundernes penge
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terrorangreb i Moskva modtog penge fra Ukraine
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner på at holde sin største virksomhed i landet
Frankrig genoptager støtte til palæstinensisk flygtningeorganisation
Letlands udenrigsminister trækker sig efter straffesag
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevold i Haiti alene i år
Efter sygdom: Paven prædiker igen til påskemesse
Visitationszone forlænges yderligere efter drabsforsøg i Holbæk
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sult i Gaza kan tælle som krigsforbrydelse
11 mennesker dræbt af cyklon på Madagaskar
Kreml beder populært russisk socialt medie om at være 'mere opmærksom' efter koncert-massakre
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Israel
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give problemer i trafikken
Tæt trafik på Sydmotorvejen
Frygter udslip af farlige materialer efter containerskib kolliderede med bro - Mærsk prioriterer at 'beskytte miljøet'
Fire personer dræbt i Illinois efter knivoverfald på flere adresser
Nok ansøgere til at oprette forsvarslinje på nordjysk gymnasium
Norge ramt af æggemangel - folk tager til Sverige for at købe æg til påskebordet
Nyt fra ing.dk
Kun én eneste landvindmølle blev tilsluttet elnettet i 2023
Tidligere Wikileaks-medlem forrådte Julian Assange: »Jeg kan ikke retfærdiggøre det, vi lavede«
Man må svømme, før man kan gå i rummet: Astronauter på dybt vand
Europa kommer sent til atomkraftens fremtid: »Et kapløb er undervejs«
Global opvarmning er med til at udskyde frygtet negativt skudsekund
Ekspert efter kollaps: Spinkle bropiller må skyldes arkitektoniske hensyn
Storbritannien kalder på handling: AI vil få energiforbruget til at eksplodere
Voldsom soludbrud varsler kaos: Vi er ikke rustet til at modstå udfald på elnettet
Verdens største solcelleproducent fyrer hver tredje medarbejder
Myter og mangel på kaos står i vejen for sikker drift
Containerskib mistede fremdrift inden påsejling af bro
Aktivt kul og ozon kan fjerne 95 procent af medicinrester i spildevand
Ungarn blokerer EU-lov om naturgenoprettelse
Lods stod ved roret, da Mærsk-chartret skib påsejlede bro
Texas åbner verdens første kommercielle fabrik til grøn diesel
AI gør svindelnummer lettere: »Jeg synes, det er enormt bekymrende«
Analytiker: Polen - eller Nato - kunne let have elimineret ‘vildfarent’ russisk missil
Blogindlæg: #PFAS uden grænser
Techtopia #321: Techgiganternes kamp mod misinformation
Myndigheder strammer op efter kritik af sikkerheden: Nye test skal forberede på nedbrud og angreb
EU vil speede godkendelse af biotekprodukter op
Kongen overrakte guldmedaljer til to af Danmarks topforskere
Mangel på el spænder ben for grøn stål i Sverige
Avedøreværket mangler tørt brændsel: Regn har gjort dansk halm og flis drivvådt
Løb med professoren
Hvilke elbiler vil overleve med over 100 brands på markedet?
Japansk peberrod skal redde papyrusruller
Drik alene og kør sammen
Værd at vide: Omstridt afstemning sender antropocæn til tælling
Skal vi kopiere USA? Her er tre bud på nyt ministerium for statens sikkerhed
Ugens debat: Store vinger på vingerne
EU vil matche Rusland: Skal producere millioner af 155 mm-artillerigranater årligt
Bristet dæmning på Nordic Waste udløser nu advarsel: »Mikrofiller kan udgøre en sundhedsrisiko«
Verdenshavene steg dobbelt så meget i 2023 som året før
Apple slæbt i retten: Stavnsbinder brugere til egne telefoner og apps
Ørsted og Elia: Nye mølleparker bør være ‘hybrider’ som Kriegers Flak
Blogindlæg: Lækker BMW er også en blindgyde
Over hundrede investeringer i kritisk infrastruktur undersøgt med særlig sikkerhedslov
Blogindlæg: Barrierernes fald: Fra myter til muligheder
Sådan kan Danmark beskyttes mod missilangreb - for 19 mia. kroner
Leder: Temu-bølgen indtager verden på alle niveauer
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Ni selskaber vil lagre CO2 i den danske undergrund
Topmøde skudt i gang med aftale: »Vi skal udløse atomkraftens potentiale«
Hvad er det for en bunker i Gråsten?
Vindmøller til hustage blæser på kritik: Se de nyeste koncepter her
Danmarks undergrund er 250 mio. år ældre end vi troede - og fra Grønland
Jordskred fjernede svensk motorvej: Mistanke om fundamentsjusk
Spørg Fagfolket: Hvor effektivt er et omfangsdræn i tilfælde af skybrud?
Flere søger it-uddannelser: Men der mangler stadig studiepladser