Ingeniørdebat > Folketingsvalg 13. Nov 2007

Statistisk usikkerhed på meningsmålinger

<< < (2/2)

Morten Jødal:

--- Citat fra: B Mønnike efter 12, November 2007 - 18:37 ---1. Der findes løgn. Der findes forbandet løgn og der findes statestik.

2. Man kan ikke stole på en statestik, man ikke selv har manipuleret.

--- Afslutning på citat ---


Den første af de citerede bemærkninger om statistik er med 100% sikkerhed ældre end Churchills "citatperiode". Jeg har selv i den gamle Ingeniørdebat citeret den svenske humorist Albert Engström for den - og blev da belært om, at den kunne føres tilbage til Mark Twain.
Nr. 2 er derimod vistnok en "ægte Churchill".

Du refererer forøvrigt også i dit indlæg til "Peter-princippet": Man bliver forfremmet til man når et job, man IKKE magter. Derefter bliver man naturligvis ikke forfrememt mere - man har nået sit "inkompetenceniveau".

harbst:
Peterprincippet stammer fra "Parkinsons lov".  Det er ikke en lov , men en bog , som hedder sådan. Mange citerer den, men få har læst den.

Morten Jødal:

--- Citat fra: harbst efter 13, November 2007 - 16:28 ---Peterprincippet stammer fra "Parkinsons lov". 
--- Afslutning på citat ---

Det mener jeg faktisk ikke du har ret i.
Peter-princippet skyldes Dr. Lawrence J. Peter, medens Parkinsons lov kan føres tilbage til Cyril Northcote Parkinson, oprindeligt som humoristisk essay i The Economist, senere udvidet til en bog.
http://da.wikipedia.org/wiki/Peter-princippet
http://en.wikipedia.org/wiki/Parkinson's_law
Begge bøger kan købes på engelsk hos Amazion.com. "The Peter Principle" koster $21,86, medens "Parkinson's Law" kan fås for blot $17,13.
Jeg har ikke læst nogen af dem - men kender principperne fra de populære kortfattede referater. Og de er altså forskellige.

Mikael Boldt:
jeg har startet en ny tråd hvor disse "principper" kan diskuteres videre,

Bare for at guldkornene ikke forsvinder i valgmørket  ;)
Se her:Management Guldkorn

God Debat

Mikael Boldt

Navigering

[0] Emneindeks

[*] Forrige side

Skift til fuld version