* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 282
I alt: 282

Forfatter Emne: Gasbrænder til Trangia  (Læst 36755 gange)

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Gasbrænder til Trangia
« Dato: 07, August 2008 - 12:02 »
Fra den "gamle" udgave af debatten kan jeg huske at der er mange der har erfaring med brug af Trangia stormkøkkener.
Jeg har selv været den lykkelige ejer af et sådan i snart mange år, og den bedste opgradering jeg har foretaget er indkøbet af en gasbrænder.

Eneste ulempe ved denne er at gasflaskerne med skruegevind er forholdsvis dyre (30-85 kr afhængig af størrelsen).

Jeg har engang set en adapter der kan spændes på gasdåserne uden ventil så de kan bruges til bla. Trangiaen.

 Og da prisen på disse dåser er væsentligt lavere kunne dette være en god løsning.

Jeg har bare ikke kunnet finde den nogen steder. Er der nogen der kende en sådan adapter og evt. ved hvor den kan skaffes fra?

Mvh

Ole M D

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #1 Dato: 07, August 2008 - 13:37 »
Hej,

Jeg har for ikke så længe siden investeret i et trangia med gasbrænder. Gas i spejdersport ol. er for dyrt til min smag så jeg tog en tur i biltema. Her har de 450g flasker med standardgevinder der bla. også bruges til gaslamper.
Disse gasflasker fungerer udemærket, de er blevet test af på tre tragiaer under en uges sommerlejr med FDF i Østrig denne sommer... Vi fik varm aftensmad hver aften :-)
Efter sigende er de ikke lige så gode som dem i spejdersport hvis man kommer ud i ekstrem kulde.

MVH Tommy

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #2 Dato: 07, August 2008 - 15:13 »
Jeg hører selv til de gammeldags nørder og bruger sprit i min Trangia.
Det skal dog siges, at jeg helelr ikke længere tager på de lange vandreture med den, så problemet er ikke så stort.

Men jeg blev nysgerrig og fandt denne debattråd om emnet:

hvor der åbenbart er flere, der har erfaring med at bruge lange 600 grams gasdåser sammen med Trangias gasbrænder - uden særligt adapter.
600 g gas for ca. 20 kr. er nok bundprisen!

Bemærk dog, at der også står lidt om sommer/vintergas (forskellige kogepunkter).
Mvh. Morten Jødal

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #3 Dato: 07, August 2008 - 16:21 »
Der er ikke meget spejder eller campist ånd over jer !

I tænker kun på sprit og gas. :D

De rigtige naturmennesker bruger træ til varme og madlavning.

Hvorfor slæbe alt det giftige og kapitalistisk fremstillet brændsel?

Næh; Her er svaret på jeres behov:
http://www.woodgascampstove.com/
http://www.green-shopping.co.uk/products/product_pages/products2.html

Søg på eks. WOOD GAS STOVE på google og i vil opdater jeres uvidenhed.
Jeg har leget "lidt" med den slags, og det er skide sjovt. Tænk og samle energi under turen. Det varmer 2 gange.
Marek. ;)

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #4 Dato: 08, August 2008 - 09:29 »
Hej Tak for svarene, jeg har prøvet gassen til ukrudsbrænder og de fungere fint. Jeg havde ikke set at Harald-Nyborg solgte dem så billigt, jeg har tidligere givet 35-40 kr for disse dåser.

Grunden til jeg jagter adapteren til de punkterbar dåser er at dem med gevind ikke altid er til at få fat i. Der kan være langt til HM eller Bilteam. Men med 20kr/dåse ved HM kan det vist godt svare sig at have rigeligt med.

Mht til at bruge træ. Jeg kender godt denne type brænder. Den kan bla. købes ved Friluftsland. Men på fjeldet eller i alperne er det ikke altid det er lige til at finde lidt pind at stoppe i sådan en. Og som rigtig spejder vil jeg aldrig bruge strøm for at kunne lave mad over et bål  ;)

Mvh

Ole M D

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #5 Dato: 08, August 2008 - 10:08 »
Men på fjeldet eller i alperne er det ikke altid det er lige til at finde lidt pind at stoppe i sådan en. Og som rigtig spejder vil jeg aldrig bruge strøm for at kunne lave mad over et bål  ;)

Jeg er enig!Nogle af de gode ture går til steder, hvor rigtigt træ bestemt er en mangelvare.  Og de 2 AA batterier i brænderen til ventilatoren støder bestemt også en rigtig FDFers sans for primitivitet. De er sikkert ikke kapitalistisk fremstillede - men samlet af kinesiske børnearbejdere - og de er forurenende.

Derimod kunne man jo godt i ægte gør-det-selv-ånd give sig til at fremstille sin egen methanol (= #træsprit") i en træfyret ovn, hvori man rister træ, hvorefter røggassen kan kondenseres. Methanol er faktisk en bedre sprittype end husholdningssprit, og restproduktet i ovnen bliver grillkul.
Men - helt ærligt - det er at gå for vidt!  ;)
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #6 Dato: 10, August 2008 - 12:42 »
Vil lige minde om en gammel debat, hvor jeg fortalte om min benzinbrænder. blyfri motorbenzin er let at skaffe overalt. der er mange kaloriebasser pr kg og det kan nemt bæres med.

Det er mere praktisk end både gas og sprit.

Et rigtigt bål af naturens lokale matialer, som tang eller indtørrede kokasser har dog sin egen charme.
Jørgen Harbst

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #7 Dato: 10, August 2008 - 20:54 »
Nu vi er ved trangia... Jeg står med 6 trangiaer der er blevet efterladt temmeligt beskidte og tilsodet efter at være brugt med spritbrændere.
Kan man vha. kemi få disse rene, jeg har ikke noget imod at gøre et enkelt trangia rent med renslet... Men 6 stks der er meget tilsvinede er lidt i overkanten.

Er der nogle forslag ?

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #8 Dato: 10, August 2008 - 22:42 »
sandblæs dem . evt med en højtryksrenser med sand i vandet.
Jørgen Harbst

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #9 Dato: 11, August 2008 - 07:46 »
En multifuel brænder til trangiaen er det ultimative ekstraudstyr. desværre har jeg ikke kunnet overbevise fruen om af det er et must at have, så gassen  er et kompromis.

Mht rengøring af Trangiaer, har jeg set det gjort både med sandblæsning, og med roterende stålbørster. Ingen af løsningerne efterlader et særligt kønt resultat, med sand blæser man ret let huller i de forholdsvis bløde gryder.

Mvh

Ole

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #10 Dato: 11, August 2008 - 17:54 »
Du kan også prøve med salpetersyre. Det skader ikke aluminium, men om det er godt til den pågældende belægning ved jeg ikke.
Alle mekaniske metoder må bruges med varsomhed, til så tynde alugrejer.

Den gode gamle svollsyre med dicromat  plehjede at kunne opløse næsten alt. på grund af iltningen burde aluminium dog overleve.
Kun en tanke-har aldrig prøvet på gryder i praksis.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #11 Dato: 12, August 2008 - 12:24 »
Den gode gamle svollsyre med dicromat  plehjede at kunne opløse næsten alt. på grund af iltningen burde aluminium dog overleve.
Det tvivler jeg stærkt på! Så jeg fraråder forsøget.

Da jeg selv lavede forsøg med forskellige brændsler til Trangia, var det nødvendigt af hensyn til fotodokumentation at kunne rense gryden helt i bund mellem forsøgene, og jeg brugte simpelthen Ajax (tror jeg nok - evt. var det et konkurrerende mærke) og en hård skuresvamp. Det tog ikke ret lang tid.
Der er næsten ikke noget, der opløser sod ordentligt, så jeg anbefaler ikke skrap kemi i dette tilfælde.
Mit forsøg omfattede 8 brændsler - kan det ikke gå op med 6 Trangia'er? Selv om de naturligvis bliver sværere at gøre rene efter henstand, jeg gjorde det med det samme!

P.S. Et lille bål af naturens lokale materialer er en dejlig romantisk ting - men på en fjeldtur over trægrænsen kan de nu være sparsomme! Og så er Trangia en dejlig praktisk løsning.

P.P.S. Mine forsøg med forskellige slags sprit foreligger som pdf-fil med tekst og fotos, som jeg gerne tilsender interesserede - send mig  i givet fald en mailadresse som Privat Besked i Ingeniørdebat.
Mvh. Morten Jødal

Dransfeldt

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 107
    • Vis profil
    • http://www.dransfeldt.dk
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #12 Dato: 13, August 2008 - 10:35 »
Hej

Nu forskellige brændstoffer til Trangiaen er oppa at vende er det meget sjovt at se de forskellige brændstoffer der kan anvendes.
Jeg faldt over en spændende side om dette

http://aye.dk/multifuel/gear.html

Mvh

Ole M D

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #13 Dato: 14, August 2008 - 01:19 »
Apropos rensning af gryder. Som spejder lærte jeg at smøre gryderne med brun sæbe - altså kun udvendigt - før de blev sat på bålet. Det var noget værre klister, men bagefter var gryderne nemme at vaske i den nærmeste bæk.

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Gasbrænder til Trangia
« Svar #14 Dato: 14, August 2008 - 01:35 »
Brun sæbe er også fint til stålgryden, men aluminium bliver grimt af alkali. I længden opløses det vel også.
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk