* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 269
I alt: 269

Forfatter Emne: Afrensning af vinduesbeslag  (Læst 24731 gange)

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Afrensning af vinduesbeslag
« Dato: 04, August 2008 - 12:03 »
Jeg skal i gang med at renovere alle mine gamle vinduer fra 1927 (efter "Raadvad-metoden" = total afrensning, rep af træet, ruder i kit, linoliemaling osv)  :-\

I den forbindelse skal alle hjørnebånd + hjørnebåndshængsler afrenses; der er sikkert både blymønje, linoliemaling og oliemaling på beslagene.

Hvorledes afrenser jeg nemmest beslagene. Det er jo både besværligt og usundt for miljøet, hvis jeg kører løs med roterende stålbørste. Kan jeg neddyppe beslagende i en "suppe", som opløser malingen?  ???

Gode forslag ønskes!

Henrik

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Afrensning af vinduesbeslag
« Svar #1 Dato: 04, August 2008 - 16:51 »
En tur i grillen eller brændeovn vil gavne beslagene.

Derefter en stålbørste, syr, vand rensning, grundfarve, m.m.

Du kan også sende beslagene til galvanisering; de vil klare alt det giftige for dig.

Marek.



Jes'An

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 145
    • Vis profil
Sv: Afrensning af vinduesbeslag
« Svar #2 Dato: 05, August 2008 - 15:19 »
Hej Henrik,

For 10-15 år siden skulle en kammerat igennem samme job som dit med gamle Danebro-vinduere, dækket af flere lag maling/kit og gode sager.

Vi lavede først en stor bradpande-lignende
kasse i rustfri stål med termostatstyret varmelegeme og låg,
hvor hele vinduet kunne ilægges - med glas og det hele.

Påfyldt lindolie og 50-60 grader i nogle timer var karmene
relativt rene og glassene løse så efterfølgende renovering
let kunne udføres.

- hvad der er sket med Mick,s kar efterfølgende skal
jeg ikke kunne sige, men jeg kan da stikke en finger i jorden...

mvh

Jesper

 

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Afrensning af vinduesbeslag
« Svar #3 Dato: 10, August 2008 - 12:00 »
Bedst var det måske at lade blymønjen sidde. Du kan ikke få så god  rustbeskyttelse til hjemmebrug i dag.

Eller s vil jeg tro at det er bedre at dyppe beslagene i et middel som nedbryder eller  opløser al gammel oliemaling malingen.  Farvehandleren har forskellige mere eller minder hurtigt virkende midler. Selv ville jeg bruge en vandig opløsning af et stærkt alkali. Natriumhydroksyd , kan oftr købes som afløbsrens i supermarkedet. Fortynd det gotd og lad beslagene ligge til gammel maling falder ag eller let kan børstes af. Brug gummikandsker og husk den brugte væske er kemikalieaffald, med tungmetal. kommunens opsamlingsordning.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Afrensning af vinduesbeslag
« Svar #4 Dato: 20, August 2008 - 17:27 »
Jeg er enig med Harbst. Natrium hydroxyd er fantastisk til den slags.........men gummihandsker og beskyttelsesbriller er et must, fordi natriumhydroxyden også opløser hud(forsæber den) når vinduet har ligget i opløsningen et stykke tid, tages det op og skures mend en stiv børste (gulvskrubbe uden skaft!)og skylles derefter med rent vand samtidigt med at man skrubber de sidste rester med børsten.

Således afsyrer man møbler og alle gamle oliemalinger. Jeg ville få beslagene galvaniseret, da det her tillands er svært at skaffe blymønje, hvis man ikke har østeuropæiske forbindelser.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Afrensning af vinduesbeslag
« Svar #5 Dato: 20, August 2008 - 22:34 »
Nu så jeg lige mit gamle indlæg. Uha-da-da hvor mange slåfejl.

Hvis beslagene er tynde i godset, er dyppegalvanisering (besynderligt navn) ikke så godt.
Sprøjtegalvanisering er så bedre. Det er mest sandblæserfirmaer, som udfører det.

Husk at der skal speciel grundmaling til zink, f.eks en epoxytype. almindelige bindere nedbrydes katalytisk af zink og slipper efter nogen tid.
Sprøjtegalvanisering er meget åben i porrene,så første grunder skal fortyndes meget for at trænge ned, og fylde porrene. Rigtigt udført holder det også dine oldebørns tid ud.

Salig Galvano ville rotere, hvis han vidste hvad hans navn misbruges til i dag.
Minder mig om Peter Vejrmølle, kaldt sådan efter sin død. Da han lå på sit yderste sagde han, at han ville vende sig i sin grav, hvis konen begyndte med andre mænd.



Det er i øvrigt også en besynderlighed at fjernelse af maling med hydroxyd kaldes afsyring. Det er nok fordi danskerne i almindelighed kun kender to kemikalienavne. Gift og syre.
« Senest Redigeret: 20, August 2008 - 22:40 af harbst »
Jørgen Harbst

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: Afrensning af vinduesbeslag
« Svar #6 Dato: 21, August 2008 - 08:50 »
Pyt med slåfejl...jeg koncentrer mig om at læse indholdet = gode råd!

Jeg vil forsøge med et par beslag i fortyndet afløbsrens. I den forbindelse kan jeg så spørge om, hvilke gummihandsker, der er bedst. Jeg har vistnok et par nitrilgummihandsker (købt billigt hos Aldi) liggende, men jeg har hørt fra en bekendt, at nitrilgummi ikke er så pokkers modstandsdygtigt overfor ætsende kemikalier (?) Alternativt er der konens lyserøde rengøringsgumminhandsker.

Ellers havde jeg faktisk tænkt mig at følge Raadvadcentrets anvisninger mere eller mindre slavisk. Dvs. efter afrensning af beslagene ville jeg give dem jernmønje; presse dem ned i et tyndt lag linoliekit mod vinduesrammen og anvende linoliemaling.

http://www.bygningsbevaring.dk/files/anvisninger/ANV_total_istand_vinduer.pdf

Men nu bliver jeg i tvivl - vil det være bedre at give de afrensede beslag en gang "sprøjtegalvanisering", Galvafroid eller lignende?
Henrik

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Afrensning af vinduesbeslag
« Svar #7 Dato: 21, August 2008 - 18:09 »
Jeg har vistnok et par nitrilgummihandsker (købt billigt hos Aldi) liggende


Valg af den rette type handske er en jungle!
"Ætsende stoffer" kan være mange ting - her handler det om base (="alkali" i gammeldags ingeniørsprog).
Du kan evt. se her:
http://www.arsima.dk/web494.asp?toppkt=81&vismenu=493

- men jeg ved af personlig erfaring, at kraftige rengøringshandsker virker fint til "afsyring" (jeg er enig med harbst i, at det er en uheldig betegnelse, men den kan dog forsvares, idet base kemisk set er det modsatte af syre og derfor "tager syren af"). Handskerne SKAL være kraftige, fordi dette arbejde også giver risiko for mekaniske skader på handsken, hvorefter gummitypen er ligegyldig!  ;)

HUSK OGSÅ at finde dine beskyttelsesbriller fra nytårsaften frem! Øjnene er MEGET sarte over for base, og der kan let komme strint uden om almindelige briller.

Jeg ved (desværre også af personlig erfaring :(), at ætsningen, der opstår når man ignorerer reglerne, er yderst ubehagelig - dybere end en syreætsning, blød og svampet, og længe om at læges. Min personlige erfaring omfattede heldigvis kun et strint på hånden.
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Afrensning af vinduesbeslag
« Svar #8 Dato: 25, August 2008 - 09:08 »
Hvis du vil bruge Rådvadcenterets anvisninger, skal du undgå enhver form for metallisk zink, da det ikke fungerer sammen med de traditionelle oliemalinger og kitprodukter.
Jeg vil tro at Rådvadcenterets metode er fin, forudsat at man jævnligt vedligeholder i fremtiden. Hvis vinduerne skal være hvide, så husk at produkter baseret på titanhvidt er bedre end dem med zinkhvidt.

Hvis du kender nogen, som kender nogen, som kan skaffe blymønje, så brug det direkte på jernet.
Jørgen Harbst

Henrik Boch

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 47
    • Vis profil
Sv: Afrensning af vinduesbeslag
« Svar #9 Dato: 25, August 2008 - 09:41 »
Tak for svarene!

Jørgen, jeg har på fornemmelsen, at jeg skal en tur til Ukraine eller Indien, hvis jeg vil købe blymønje  ::)

Så jeg nøjes nok med jernmønje - velvidende at det ikke er nær så godt som blymønje.  :-\
Henrik

mershieta

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 3
    • Vis profil
Sv: Afrensning af vinduesbeslag
« Svar #10 Dato: 20, November 2008 - 10:10 »
Tak for alle tips. Min kommende mand vil blive imponeret. Jeg er glad for jeg kom ind i forum!  ;)

eigilw

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 172
    • Vis profil
Sv: Afrensning af vinduesbeslag
« Svar #11 Dato: 10, Januar 2009 - 11:17 »
Det er måske lidt sent, men jeg vil anbefale at bruge en blød børste i stedet for en stiv, da du risikerer at fjerne for meget af den bløde del af træet
Venlig hilsen
Eigil Winkel

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk