* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 365
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 262
I alt: 262

Forfatter Emne: Gemme modtagne e-mails  (Læst 12814 gange)

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Gemme modtagne e-mails
« Dato: 15, Juni 2010 - 05:17 »
Findes der mon et praktisk program til at gemme emails?
Hvis man lader dem ligge i inboxen eller en anden mappe på serveren bliver det snart uoverskueligt.
Outlook kan gemme på min egen harddisk, men i et format som kun kan læses af outlook.

I øjeblikket gemmer jeg ved at markere teksten og derefter kopiere og indsætte i notepad, som kan gemmes på min computer, og som er søgbar, men jeg kunne godt tænke mig en mere elegant løsning. Findes det?

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Gemme modtagne e-mails
« Svar #1 Dato: 15, Juni 2010 - 07:43 »
Hej Gerda,

Det er muligt at gemme dem i HTML format direkte fra Outlook.
En anden mulighed er at bruge en lokal Outlook datafil hvor under du opretter nogle undermapper og organiserer tingene i.
I Outlook hjælp søger du efter outlook datafil, her kan du få en vejledning i hvordan du opretter den.

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Gemme modtagne e-mails
« Svar #2 Dato: 15, Juni 2010 - 10:58 »
Mailene er søgbare i outlook.
Det eneste man skal passe på med outlok er at de enkelte databasefiler som outlook gemmer data i ikke bliver for store. omkring 2 GB pr fil er i praksis maksimalt.

Man kan slette gamle mails og dubletter. Man bør især slette gamle mails med store vedhæng, og gemme vedhænget et andet sted.

Man kan ordne så der oprettes flere baser, så hver ikke bliver for stor.
Bortset for at outlook kan "gå i sort" ved for store baser, synes jeg det virker perfekt. 
Jørgen Harbst

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Gemme modtagne e-mails
« Svar #3 Dato: 15, Juni 2010 - 11:28 »
Størrelsen på filerne er ikke længere noget problemer i nyere versioner af Outlook, ikke medmindre at de er oprettet i tidligere version. Så vidt jeg husker har det ikke været et problem fra og med Outlook 2003.

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Gemme modtagne e-mails
« Svar #4 Dato: 15, Juni 2010 - 11:48 »
Jeg har outlook 2003  og ved af smertelig erfaring at store pst filer er et problem.
Ved fra bekendt at det også er et problem i nyere versioner.

Så hjælper det ikke noget at Microsoft skriver noget andet.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Gemme modtagne e-mails
« Svar #5 Dato: 15, Juni 2010 - 12:51 »
Jeg bruger Pegasus Mail, som på alle måder er et fortræffeligt freeware-program.
Det løser ikke umiddelbart Gerdas problem, for også dette program har sit eget fil/mappeformat (alle mails i en mappe er gemt som en enkelt fil med en tilhørende katalogfil), men jeg har aldrig haft problemer med for store filer.

Du skal være opmærksom på, hvad formålet er med at gemme dine mails.
Skal du kunne dokumentere afsender, modtager og dato er det nok ikke en god ide at kopiere til et andet filformat.
Ligeledes bør du overveje søgebehovet. Pegasus Mail har fine søgemuligheder - herunder fritekst - på tværs af mapperne. Fritekstsøgningen på tværs kunne du godt risikere at tabe ved alternativ lagring.
Men har du bare brug for at gemme teksten og kunne søge på titler, kan jeg anbefale dig at installere en pdf-printer. Min er freeware og hedder cutePDF.
Den installeres som alternativ printer på din PC og danner en pdf-fil. Den virker med ethvert program, der har printmulighed, herunder naturligvis dit mailprogram.
Den procedure finder jeg lidt enklere og mere elegant end copy-paste til en notebook-fil.
Mvh. Morten Jødal

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Gemme modtagne e-mails
« Svar #6 Dato: 15, Juni 2010 - 12:59 »
Jeg har outlook 2003  og ved af smertelig erfaring at store pst filer er et problem.
Ved fra bekendt at det også er et problem i nyere versioner.

Så hjælper det ikke noget at Microsoft skriver noget andet.

Jeg arbejder dagligt med brugersupport og har efter 2003 pst. formatet heldigvis oplevet en klar forbedring. Der er dog tilfælde hvor det ikke helt gælder. Hvis man har kørt videre med det gamle .pst format, det fra før Outlook 2003 eller hvis man bruger FAT32 som filsystem.
Her vil man stadig kunne opleve problemer.

MVH Tommy

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Gemme modtagne e-mails
« Svar #7 Dato: 15, Juni 2010 - 13:02 »
Jeg bruger Pegasus Mail, som på alle måder er et fortræffeligt freeware-program.
Det løser ikke umiddelbart Gerdas problem, for også dette program har sit eget fil/mappeformat (alle mails i en mappe er gemt som en enkelt fil med en tilhørende katalogfil), men jeg har aldrig haft problemer med for store filer.

.PST er faktisk et "åbent" format i den forstand at Microsoft har fremlagt specifikationerne på det så alle kan tilgå filerne. Hvor mange programmer der i praksis kan er selvfølgelig en anden sag.

Jeg har tidligere brugt Mozilla Thunderbird der er en open source mailklient. Den har virket fortræffeligt til mit behov. De har desuden et rigtig fint kalenderprogram der kan bruges sammen med mailprogrammet. Man får dermed nogenlunde samme oplevelse som med Outlook.

MVH Tommy

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Gemme modtagne e-mails
« Svar #8 Dato: 15, Juni 2010 - 18:30 »
Jeg bruger ikke fat. Men problemet er der alligevel.
Jørgen Harbst

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Gemme modtagne e-mails
« Svar #9 Dato: 16, Juni 2010 - 01:56 »
.PST er faktisk et "åbent" format i den forstand at Microsoft har fremlagt specifikationerne på det så alle kan tilgå filerne. Hvor mange programmer der i praksis kan er selvfølgelig en anden sag.

Det kunne selvfølgelig være interessant, hvis der fandtes et program, der kunne læse en .pst-fil og arkivere de enkelte mails i et lettere læseligt format - men det gør der vist ikke, dertil er behovet for specielt.

Derimod har det ikke været et tema for mig, om formatet er åbent.

Jeg begyndte at bruge Pegasus Mail på et tidspunkt, da ting som mange brugere på samme klient, mange identiteter af samme bruger m.v. kun kunne købes for dyre penge i Microsoft-verdenen, og jeg frydede mig over mit valg i en periode, da der var talløse hackerangreb, som udnyttede huller i Outlook Express.

Jeg er efterhånden blevet ene om min PC og har ikke længere behov for flere identiteter - men jeg er stadig glad for, at det er meget let at opbygge en god mappestruktur, og at mapperne kan flyttes uden de store problemer. Så mine mails har overlevet to computerskift og en del versionsopdateringer.
Derfor bliver jeg ved dette program.

Men jeg vil gentage, at hvis Gerda kun har behov for at gemme indholdet af mails i et format, der kan læses af andre programmer, så er en pdf-printer det oplagte valg.
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk