* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 309
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 214
I alt: 214

Forfatter Emne: Den gamle ostehandler  (Læst 13022 gange)

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Den gamle ostehandler
« Dato: 20, Maj 2009 - 12:53 »
Vi sad lige og snakkede om befugtning ifm. MR-scannere og kom i den forbindelse ud af en tangent der endte hos den "gamle ostehandler" ! Er der nogen af jer der ved hvorfor man i "gamle dage" altid kunne genkende en ostehandler på at der løb vand ned af ruden ? - man kunne selv følgelig også bruge næsen ;o) - men lige her handler det om vandet.

Der var selvfølgelig et par foreslag:

1) for at øge luftfugtigheden ! - men hvorfor så med vand på ruden, det kunne jo være mange andre steder.

2) for at undgå fluer ! - men de kunne jo bare sætte sig alle andre steder.

Har I et bedere forslag ?

mvh

John
Med venlig hilsen
John

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Den gamle ostehandler
« Svar #1 Dato: 20, Maj 2009 - 13:48 »
Mine gæt:

1) For at undgå Ammoniak (luften i ostehullerne) i at kondensere på ruden.

2) For at nedsætte fordampningen fra ostene - erstatte luftfugtigheden med rent vand i stedet for aggressive stoffer fra ostene (og dermed lugten)

Jeg må spørge min far den gamle mejeri-ingeniør

I øvrigt:
Sidste år havde Arla problemer med rotter i Mønsted kalkgrube, hvor de lagre osten - Det hørte man meget om. Men der var også en diskussion omkring, hvordan dampene fra ostene dannede bakterielag som var usunde for flagermusene.

God debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Den gamle ostehandler
« Svar #2 Dato: 20, Maj 2009 - 20:11 »
For at køle. Kommunevand kostede ikke det samme som idag og vandet var altid 8 grader varmt, så det blev anvndt som kølemedie

Ostehandlere boede altid eller normalt  på sydsiden af vejene så deres ruder vendte mod nord. Det minimisererede anvendelsen af vand til ,når luften var højere end vandets 8 grader!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Den gamle ostehandler
« Svar #3 Dato: 24, Maj 2009 - 21:29 »
Jeg er ikke uenig med Mønnike; før begrebet "vandafledningsafgift" blev opfundet, var vand en meget bilig ressource, og friskoppumpet grundvand er ganske rigtigt koldt. Moderne ostehandlere opbevarer i stedet deres oste i kølediske.
MEN en tilføjelse: Når nu osten er opbevaret ved en temperatur over de 8°, modner den ret hurtigt, og modningen udskiller som bekendt en del lugtende gasser (hvoraf ammoniak er den ene, men jeg vil nu påstå, at jeg til enhver tid kan kende forskel på ammoniaklugt og ostelugt).
Vand er et formidabelt opløsningsmiddel, herunder opløser det rigtig mange gasser (ammoniakgas i et volumen på flere hundrede gange vandets volumen). Så en positiv bivirkning af vandets rislen var, at stort set alle lugtende gasser blev absorberet i vandet og ført bort fra forretningslokalet.
Et gammelt, stadig brugbart, husråd, der er beslægtet med ostehandlervinduet, lyder:
Hvis kloaken under et skybrud er holdt op med at virke, og det beskidte vand er løbet op i kælderen, skal man, når der atter er tørt, stille en spand vand på gulvet VED SIDEN AF kloakafløbet. Det tager meget hurtigt kloaklugten.
Mvh. Morten Jødal

John Wellendorph

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 153
    • Vis profil
    • http://www.wellendorph.dk
Sv: Den gamle ostehandler
« Svar #4 Dato: 25, Maj 2009 - 09:18 »
Tak for svar fra jer alle 3 - dem vil jeg brillierer med ved frokostbordet senere.

mvh

John
Med venlig hilsen
John

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk