* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 269
I alt: 269

Forfatter Emne: Netværksharddisk?  (Læst 14884 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Netværksharddisk?
« Dato: 27, Februar 2009 - 00:33 »
I P1-programmet harddisken var der i uge 9 omtale af forskellige muligheder for at gemme sine data på nettet, herunder en spændende netværksharddisk.
I virkeligheden er der ikke tale om blot en disk, idet der er tilknyttet en form for computer, så man bl.a. kan styre adgangen til den og benytte den som filserver m.v. Den tilsluttes simpelthen et netværksstik og kan derefter tilgås fra alle computere på hjemmenetværket (evt. opdelt i sketioner til flere brugere).
Tingen blev omtalt som en gadget, som alle mænd straks falder for - hvilket jeg gerne tror, for jeg har selv i flere år drømt om netop en sådan opfindelse, men troede ikke den fandtes til hjemmebrug. Blandt dens fordele er et meget lavt strømforbrug, bl.a. fordi den automatisk går i dvale, når den ikke er i brug, men selv under brug er det lavt (ca. 30 W), fordi den ikke skal kunne bruges som selvstændig PC.
Ydermere har den en meget høj "WAF" (Wife Acceptance Factor), fordi den uden videre kan gemmes væk i et skab og derfor ikke fremstår som endnu et provokerende mandelegetøj.
Mit spørgsmål er nu: Er der nogen i forumet, der kender opfindelsen?
Hvad hedder den? Hvad koster den? Hvordan betjenes den? Kan den tilsluttes et trådløst netværk?
Mvh. Morten Jødal

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Netværksharddisk?
« Svar #1 Dato: 27, Februar 2009 - 04:56 »
Ja jeg bruger sådan en . Waf er helt i top.

Men der er en del forskel på den slags. De simpleste er bare en harddisk med tilgang via lan.

Min er en Synologi Ds 109j.  Det er deres simple relativt billige model med kun en harddisk.
Den er i realiteten selv en computer på netværket, og skulle kunne en del mere end jeg endnu udnytter.

Den er meget nemmere at få kontakt med som netværksfilserver end de andre computere i netværket. De driller hele tiden efter  windowsopgraderinger.
Den kan selv downloade filer fra nettet, køre hjemmesider,  organisere afspilningslister for multimediefiler. og meget mere 

Det jeg mangler er den rigtige medieplayer til stuen , så cd-spiller og dvd optager kan ryge ud. Det hele skulle så kunne foregå via lan og den lille harddisk kasse.

Hvis det kun er lyd, man vil afspille er en Squeezebox en fantastisk ting.  En lille fjernbetjener med display kan vælge musikken fra den store mængde man har på harddisken gemt et sted i huset, og den overføres via det trådløse net til en lille dims, der kan gemmes bag forstærkeren i stuen.   Det er sjov og høj Waf.  Den gamle Cd afspiller med magasin til alle cd fylder jo en del i stuen. 
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Netværksharddisk?
« Svar #2 Dato: 27, Februar 2009 - 09:12 »
NAS - Network Attached Storage

Se her: EPN.dk: Her er den bedste gadget

Edbpriserkan du se forskellige lagringsservere

1000 kr inklusiv harddisk og du kan
begynde. Hvis du vil sikre dine data yderligere med indbygget backup (2 diske) så starter priserne ved ca 2000 kr inklusiv harddiske

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Netværksharddisk?
« Svar #3 Dato: 27, Februar 2009 - 10:25 »
Jeg er ejer af en Western Digital My Book World Edition.
Den fjernstyres via noget software eller webinterface. Det er ikke specielt imponerende, men den er spændende på den måde at den kører Linux :-)
Jeg har fået min NAS disk flashet med en modificeret version så jeg nu selv kan installerer software på den.
Dvs. jeg kan få den til at køre ftp, web, sql etc. Der er også folk der har sat den op som streaming server så man kan streame musikken direkte fra NASen.

Og med det lave strømforbrug som tidligere nævnt er den idéel hvis man vil have den til at kører i døgndrift ...

Nedenstående link er en model tilsvarende den jeg har, bare med lidt mindre plads.
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=349253&Specs=true

MVH Tommy

Sørensen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 70
    • Vis profil
Sv: Netværksharddisk?
« Svar #4 Dato: 27, Februar 2009 - 12:40 »
Sjovt nok sad jeg i går og Googlede efter sådanne netværksdrev og fandt bl.a. frem til denne side: http://www.computermail.dk/categories/Eksterne-Netvaerk_308.aspx

Det kunne være interessant at høre om flere erfaringer.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Netværksharddisk?
« Svar #5 Dato: 27, Februar 2009 - 13:10 »
Overvej i stedet at få en Network Media Tank (NMT).

Det er ud over en HD med netværksinterface, også mediaafspiller med HDMI interface, bittorrentclient og meget andet sjov (billedefremviser mm.).

- de er i samme prisklasse, så hvorfor ikke få mediagejlet med i samme omgang.

div. links

http://www.hol.dk/traad.aspx?fid=32&tid=465291

http://www.syabas.com/solution_nmt.html

http://www.networkedmediatank.com/wiki/index.php/Main_Page
vh.
Claus

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Netværksharddisk?
« Svar #6 Dato: 25, Marts 2009 - 11:46 »
Jeg har lige købt sådan en her: Freecom Network Drive

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=385614&searchArea=&Soegeord=

Den virker som en sveske!

Jeg bruger den godt nok "bare" som netværksharddisk i mit interne netværk, men den kan lidt mere end dét. Hvor meget ved jeg så ikke...

Jeg valgte den med vilje fordi den allerede havde en HD installeret. De fleste andre var kun selve netværksdelen, så skulle man selv finde en HD ved siden af og komme i.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Netværksharddisk?
« Svar #7 Dato: 09, Juni 2009 - 10:40 »
Morten har sikkert løst/glemt sit oprindelige indlæg.

Jeg vil blot blære mig med min nyanskaffelse: http://www.synology.com/enu/products/DS109j/index.php
Jeg er ganske imponeret over den.

Ud over at gemme billeder, musik etc. hvad man nu ellers genre vil have lagt et "fælles" sted i netværket og egentlig ikke lokalt, kan den en bunke ting.
Den kan fungere som en internet server endda understøtter den PHP (Server side scripting) så man kan lægge sin egen web side på den. Der er sikkert nogle ".. men'er " jeg ikke har opdaget endnu.

Er man til Torrent og udveksler filer kan man lægge sit favorit program ud på den og lade hente .. mens PC'en er slukket!
Lave flere virtuelle drev tildels forskellige brugere. Fx. kan knægtene ikke se eller pille i mit "drev" men har deres eget som jeg kan se og pille i.

ca: 1300kr med en 250GB HD
Så fylder den ikke mere en en madkasse i arbejdsmands størrelse.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk