* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1406
  • Flest online idag: 88
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 1
Gæster: 39
I alt: 40

Forfatter Emne: VHS til DVD, problemer med 8mm kameraer.  (Læst 4499 gange)

Nils T. Reffeld

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 0
    • Vis profil
VHS til DVD, problemer med 8mm kameraer.
« Dato: 30, December 2019 - 12:05 »
Problemet er velkendt, men da sidste indlæg i den relevante gruppe er fra 2015, følger jeg rådet og starter et ny emne
8mm videokameraer er meget ømfindtlige og næsten umulige at reparere, men det drejer sig ikke om kamerafejl, men fejl på båndkassetter.
Hvilken/hvilke  fejl ved en 8mm-kassette bevirker, at kameraet overhovedet ikke kan tage kassetten ind, men spytter den ud med det samme?
Fejlen er ikke på kameraet, for det gælder kun en et par stykker blandt mange kassetter, naturligvis alle uerstattelige.
Jeg spørger her, da jeg er blevet træt i forsøget på at finde de rette søgeord til Google...

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: VHS til DVD, problemer med 8mm kameraer.
« Svar #1 Dato: 30, December 2019 - 19:53 »
Citat fra: Nils T. Reffeld
Jeg spørger her, da jeg er blevet træt i forsøget på at finde de rette søgeord til Google...

Har du undersøgt om VideoTromlen ren?

Getting Started_ Camcorder Maintenance - Videomaker.
https://www.videomaker.com/article/c10/7663-getting-started-camcorder-maintenance

Getting Started_ Camcorder Maintenance - Videomaker.Isopropyl appears to have ruined my Hi8 camcorder - VideoHelp Forum.
https://forum.videohelp.com/threads/371233-Isopropyl-appears-to-have-ruined-my-Hi8-camcorder

Mvh jj

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: VHS til DVD, problemer med 8mm kameraer.
« Svar #2 Dato: 31, December 2019 - 15:11 »
Jeg har næsten ingen er faring med 8mm videobånd, men med andre typer.

Når en båndcasette ikke vil loade, medens andre vil, skyldes det at videomekanismen ikke kan trække korrekt ind i føringsvejen forbi videohovedet.
Bånd, som har ligget i årevis rullet op kan komme til at kløbe sammen i spolen.
Det skulle så hjælpe at spole båndeet en gang frem og tilbage.  Hvis du ikke har et andet apparat til det, så prøv om du kan gøre det med håndkraft. 
Jørgen Harbst

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: VHS til DVD, problemer med 8mm kameraer.
« Svar #3 Dato: 31, December 2019 - 18:17 »
+1 til harbst.

Jeg kan huske fra VHS-tiderne at man kunne købe en holder med håndsving til at spole VHS-kassetter manuelt, netop for at løse dette problem.
Måske findes et tilsvarende apparat til de små kassetter?


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: VHS til DVD, problemer med 8mm kameraer.
« Svar #4 Dato: 01, Januar 2020 - 12:04 »
Jeg kender også båndspolere til vhs bånd. Jeg har enda en elektrisk til de små vhs casetter.

Menpå trods af overskriften er det så vidt jeg forstår 8 mm båndcasetter, som det drejer sig om.
Jørgen Harbst

Steen Christensen

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: VHS til DVD, problemer med 8mm kameraer.
« Svar #5 Dato: 08, Januar 2020 - 23:39 »
+1 til harbst.

Jeg kan huske fra VHS-tiderne at man kunne købe en holder med håndsving til at spole VHS-kassetter manuelt, netop for at løse dette problem.
Måske findes et tilsvarende apparat til de små kassetter?

Der er på undersiden nogle små huller, I et af dem er der en farvet knap der kan trykkes ind med en pind. Det skulle frigøre spolelåsen så du kan komme til at dreje spolerne manuelt. Så vidt jeg husker passer en ispind ind i tapperne på spolerne. Ellers må du lige tilrette en træpind.

Pas på ikke at køre spolen baglæns. Det er lidt noget dingleværk, men kan bruges i en håndevending.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk