* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1407
  • Flest online idag: 68
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 67
I alt: 67

Forfatter Emne: UV-filter, check?  (Læst 3102 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
UV-filter, check?
« Dato: 03, Januar 2020 - 12:20 »
Jeg har lavet et nyt skilt til vores postkasse. Ud over at det gamle var ved at falde af, så lagde jeg også mærke til at farverne var falmede. Det hele var blevet til sådan nogle blålige nyancer.

Derfor måtte det være alletiders idé at købe sådan noget selvklæbende UV-filter til at sætte foran, så det ikke skete igen. Ud fra et gæt på, at det er solens UV-stråler som forårsager blegningen.

Så nu står jeg med sådan en glasklar rulle UV-filter. Og så tænker jeg jo på, om den rent faktisk filtrerer UV-lys fra? Hvordan kontrollerer man det?

Mit eget gæt er, at holde det op foran noget UV-lys og se om man kan se det igennem folien. Men man kan jo i forvejen ikke se UV-lys...?

Jeg er så heldig at have sådan et UV-lysstofrør, som lyser lidt violet når det er tændt. Og denne violette farve ser jeg uden problemer gennem mit filter. Men den violette farve er jo ikke UV-lyset, for den er jo bare violet. Så den violette farve må være et biprodukt af UV-lysproduktionen.

Så er der noget bud på, hvordan jeg tester mit UV-filter?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: UV-filter, check?
« Svar #1 Dato: 03, Januar 2020 - 19:58 »
Farveskiftende glas påvirkes direkte af UV lys.

Mvh jj

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: UV-filter, check?
« Svar #2 Dato: 03, Januar 2020 - 20:53 »

Så er der noget bud på, hvordan jeg tester mit UV-filter?

Vent til sommeren kommer, klæb dit filter på et stykke udsat hud (f.eks. venstre underarm, som ofte hænger ud af sideruden på bilen), og se om du bliver mindre solbrændt der.

 ::)
« Senest Redigeret: 03, Januar 2020 - 20:57 af Bent Andersen »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk