* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 132
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 95
I alt: 95

Forfatter Emne: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?  (Læst 20073 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Dato: 17, November 2012 - 16:40 »

Goddag igen!

Så er jeg kommet til en el-motor som skal styres: 0-12VDC, ~100 mA.
Hvilken transistor (eller andet) kan klare dét uden at blive knaldet af overspændinger?

Jeg har spurgt om noget lignende tidligere (i forbindelse med et helt andet projekt) men dennegang skal motoren kun køre én vej.

Derfor er løsningen muligvis simplere: Kan man forestille sig at man bare sætter en diode (f.eks. BY 255) over forbindelsen til motoren - og så lader en BC338 transistor klare resten?

For spøjs kan jeg lige tilføje, at hvis det skal være helt rigtigt, så skal motoren køre med forskellige hastigheder, måske op til syv "trin".
Jeg kan sagtens bruge syv transistorer og så en stigende modstand ud for hver, men der skulle vel aldrig findes sådan en færdig-bygget-et-eller-andet som kan generere en varierende spænding ud fra et input fra 0-7?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #1 Dato: 17, November 2012 - 19:56 »
En transistor ved ikke hvad 7 trin er.
Lav en diagram, så kan vi "kloge " hjælpe. :D

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #2 Dato: 17, November 2012 - 20:51 »
Åh, ja naturligvis.

Diagram "vedlagt".

Fra 4028 bruges de syv udgange, til at aktivere de syv transistorer. Modstandene R1-R6 er med faldende værdi, nr. 7 er helt uden modstand.

Efterhånden som der "tælles op" binært på indgangene A-C, (og udgangene 0-7 bliver "høj" en ad gangen) kører motoren hurtigere og hurtigere. Tælles der ned, kører den langsommere og langsommere.

Spørgsmålet er, hvilken transistor kan tåle at drive en elmotor?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Mikker

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 155
    • Vis profil
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #3 Dato: 17, November 2012 - 21:44 »
Spørgsmålet er: Hvor stor er din el-motor, hvor mange Ampere? Du skal altid have en modstand mellem udgangen til basis på transistoren, men du bliver nødt til at lave en spændingsdeler til basis, udgangsspændingen er 0,7-1,4 volt lavere end spænding på basis. Jeg ville bruge en NPN darlington transistor, hvilken type afhænger af strømmen.
Mvh Michael

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #4 Dato: 18, November 2012 - 07:03 »

Ja, strømmen er ikke voldsomt stor:

Så er jeg kommet til en el-motor som skal styres: 0-12VDC, ~100 mA.

Jeg kender godt darlington'en men så skal jeg give det hele ca. 14 VDC på grund af spændingsfaldet over transistoren. Det er nu heller ikke umuligt, nu jeg tænker over det.

Men hvorfor mener du jeg skal have en spændingsdeler over basis? Spændingen og strømmen til motoren begrænses af modstandene R1, R2, R3,... - Jeg er klar over at jeg kunne styre spændingen direkte med spændingsdeleren til basis, men det ville betyde at der afsættes en større effekt i transistoren. Hvis f.eks. udgangsspændingen skulle være 5V, så trækker motoren (vistnok) 60 mA. Dvs. der afsættes (14 - 5) VDC x 0.06 A = 540 mW i transistoren. Jeg synes det er lidt voldsomt, men det kan transistoren måske sagtens klare?
På "min måde" afsættes effekten i modstandene, og der kan man jo bare bruge nogen ordentlige basser!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #5 Dato: 18, November 2012 - 14:07 »
Brug en ULN2007, så har du alle 7 transistorer med bekyttelsesdioder i en IC.

MvH,

Bent

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #6 Dato: 18, November 2012 - 20:00 »
Tak Bent.

Det var lige sådan noget jeg efterlyste, men den er godt nok lidt svær at få fat i.

Jeg kan finde ULN2004 og mange andre "ULN"-numre i 2000-klassen.

Du skulle vel ikke vide hvor den kan fås?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #7 Dato: 18, November 2012 - 21:54 »
Det er sku ikke noget diagram Mads; men kun princip tegning over ideen. ;) Mange ting i teorien er fine, men.... >:(
Jeg var i svensk skov hvor jeg "bare" ønskede og lege med Arduinoen samt nogle  IRF3205 (power mosfet 200W). Jeg havde nogle BC547/557 til opgaven, men uden net eller datablade, blev det til, at jeg kørte 200? kilometer for og købe nogle flere 547. Jeg købte et sæt fra Velleman med 100 div. småsignals BC547, BC557,BC337,BC327,BC517,BC516,BD139,BD140. I alt 100 stk. + nogle modstande, lidt ledning,,,,,. Det er sindsygt, men det løb vist op i 1000.- i alt bare fordig jeg ville have en skide lampe /motor styret af Arduino. Alle de nævnte stumper kan købes for en slik på Ebay.
 Nå, det jeg prøver og skrive er; Vælg nogle kendte og billige komponenter og lave opfindelser ud fra. I stedet for og spekulere om en BC338 kan klare det, prøv det, mål på det. Hvis den brænder af, hænter du bare en ny i skuffen , da Du har købt mindst 50 på Ebay.
 Pas på told. http://www.toldpriser.dk/

Marek.

Det der Velleman; K/TRANS1 , men det er næsten halv pris i Sverige. Pas på leverings pris.
« Senest Redigeret: 18, November 2012 - 22:03 af chrismark »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #8 Dato: 19, November 2012 - 05:41 »
Det er sku ikke noget diagram Mads; men kun princip tegning over ideen. ;) Mange ting i teorien er fine, men.... >:(

Jamen det var heller ikke meningen at komme med et komplet diagram over hele baduljen. Men du skrev at

En transistor ved ikke hvad 7 trin er.

så jeg forstod at jeg havde formuleret mig uklart. Diagrammet er for at illustrere hvad jeg mente, og "en tegning siger jo mere end 1024 ord" (ordsprog tilpasset moderne IT-tider).

Nå, det jeg prøver og skrive er; Vælg nogle kendte og billige komponenter og lave opfindelser ud fra. I stedet for og spekulere om en BC338 kan klare det, prøv det, mål på det. Hvis den brænder af, hænter du bare en ny i skuffen , da Du har købt mindst 50 på Ebay.

Jeg forstår godt hvad du skriver, og princippet er godt nok. Men jeg ved af erfaring, at f.eks. en BC338 kan klare mosten et stykke tid, hvorefter den så står af.
Det jeg laver skal gerne kunne holde, derfor vil jeg naturligvis helst bruge komponenter som der er sagt god for.

I øvrigt er det her ikke til en "opfindelse" som ingen må vide noget om, men jeg forsøger at undgå at udbrede mig for meget om uvedkommende ting. Det vil være uheldigt hvis mine indlæg bliver berygtet for at være større romaner der slutter med et lille spørgsmål.

Men jeg skal gerne komme med flere detaljer, bare spørg :-)

Det der Velleman; K/TRANS1 , men det er næsten halv pris i Sverige. Pas på leverings pris.

Den skal jeg lige kigge på! Mange tak.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #9 Dato: 19, November 2012 - 09:28 »
Ups!
Slåfejl, jeg mente ULN2004.

Bent.

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #10 Dato: 19, November 2012 - 19:44 »
Mads;
Kort, DU prøver og lave en D/A converter. ;) Jeg har mange år siden været turen igennem; DROP DET. Man kan købe færdige kredse til det. De der transistorer vil blive komlet ustyrlige bla. pga. temperatur driften. Skal Du styre 1 Watt motor bør Du mindst have en 10 Watt transistor. Det er min hobby erfaring. Jeg har noget materiale om det, men med alt det rodebutik på loftet er det svært og finde noget. >:(

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #11 Dato: 19, November 2012 - 20:22 »
Mads;
Kort, DU prøver og lave en D/A converter. ;) Jeg har mange år siden været turen igennem; DROP DET. Man kan købe færdige kredse til det. De der transistorer vil blive komlet ustyrlige bla. pga. temperatur driften. Skal Du styre 1 Watt motor bør Du mindst have en 10 Watt transistor. Det er min hobby erfaring. Jeg har noget materiale om det, men med alt det rodebutik på loftet er det svært og finde noget. >:(

Ja, jo, men jeg synes forslaget Bent Andersen kommer med er rigtig godt!

Nu skal min motor så heller ikke køre "præcis 27½ omgang/sek" og den slags, så om skidtet kommer til at køre lidt hurtigere eller langsommere når ULN2004 bliver lidt lunere gør ikke så meget.

Det skal køre i et par minutter ad gangen, ikke noget voldsomt.

(Og ja, det er til en trådløs håndspeeder til en racerbane!)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #12 Dato: 20, November 2012 - 13:12 »
Husk nu på, at en motor bruger 10-20 gange større start strøm (blokeret anker) end i driften.

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #13 Dato: 23, November 2012 - 01:01 »
Du skriver ikke om, hvad der driver styringen.

Hvis det er en microcontroller - så har mange PWM udgang. Med lidt kodning, er muligt at styre denne udgang, så du kan kontrolere hvor lang tid udgangen er høj, og  hvor lang tid den er lav - den står så og skifter, med en fast høj frekvens. Motoren har en induktion, og hvis spændingen hopper til den, virker det som en middelspænding. Ved høj frekvens, skal du passe på, at transistorerne ikke går i mætning - men hvis du bruger emitterfølgere, som i dit diagram, så vil de ikke gå i mætning. Emitterfølgere, er derfor meget hurtige, men der kræves en indgangsspænding, der er lidt større end motorspændingen. F.eks. en MOS kreds, der forstærker fra 5V til 12V.

Hvis microcontrolleren ikke har en PWM udgang, men en USART, kan man i nogle tilfælde, også styre bitstrømmen fra USART'en, så motorens hastighed indstilles. Sendes f.eks. 11111111 ud, så kører motoren hurtigere, end hvis der sendes 11111100 ud. Det er vigtigt, at datastrømmen sendes uafbrudt, og at det styres, så der ikke er huller i transmissionen, da det vil kunne påvirke motorens hastighed.

I nogle tilfælde, så kan motoren hyle, hvis der vælges en uheldig frekvens. Vælges en høj frekvens, så giver det større tab i transistorer. Vælges den lav, så kan den hyle. Selvom den vælges høj, kan der være "undertoner", ved at duty cycle står og varierer. Det kan høres.

EMC mæssigt, kan tonerne også give problemer, og nogle modulerer frekvensen med støj, for at sprede støjen, så den går ud på flere frekvenser, og derved ikke giver et så stort EMC problem.

Vores gamle kinesiske vaskemaskine, brugte som støjgenerator, en programrom, hvor ingeniørerne åbentbart havde optaget tale og fløjten, og det kunne høres, når vandet ramte tallerknerne. Det er måske ikke den helt normale metode, men det dog almindeligt, at bruge "støj" på signalet.
« Senest Redigeret: 23, November 2012 - 01:07 af JMA »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Transtistor (eller lignende) til elektromotor...?
« Svar #14 Dato: 23, November 2012 - 05:35 »
Du skriver ikke om, hvad der driver styringen.

Jeg får et binært signal, 000-111, ind. 12 VDC.

Så bruger jeg 4028 til at lave det binære signal om til syv seperate signaler, som driver motoren gennem stigende modstande, således at motoren får højere spænding jo større binært tal der kommer ind.

Nu bruger jeg så en ULN2004 som Bent foreslog. Opstillingen kommer så til at hedde:

Binært signal => 4028 => ULN2004 => forskellige modstande => Motor.


Jeg vil gerne sige tak for alle forslag, selv om ikke alt kan bruges til lige præcis dette projekt. Det er altid rart at have ideer i baghovedet til næste gang.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk