* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 114
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 95
I alt: 95

Forfatter Emne: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!  (Læst 20619 gange)

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Goddag goddag.

Jeg har lavet noget hjemmebyg, hvor der er fastmonteret et kamera (Canon A810), og for at undgå at bøvle med batterier har jeg lavet en hjemmestrikket strømforsyning.
(Diagram vedlagt).

Desværre kan kameraet finde på at trække lidt rigeligt med strøm (op til 800mA) på visse tidspunkter, og så giver strømforsyningen op! Spændingen falder til under et eller andet minimum, hvorefter kameraet slukker!

Strømforsyningen fødes fra en almindelig adapter, som godt kan levere "varen", jeg har testet ved at tage min "rigtige" strømforsyning og sætte til at lege adapter. Samme resultat.

Problemet må ligge i regulatoren (KA 317) men den skulle kunne klare det ifølge hvad jeg kan se rundt om på nettet.

Hvad kan der ellers være galt?

Jeg skal lige tilføje, at strømforsyninger ikke er min spidskompetence. Diagrammet har jeg fået af sådan en flink ekspedient hos Brinck engang, og det har jeg bare fulgt slavisk.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #1 Dato: 17, Maj 2013 - 22:37 »
Ja den burde kunne klare strømmen, men jeg gætter på at den bliver for varm og derfor selv skruer ned. Hvis du føder den med mere end de 6,3V så skal den af med en masse varme og derfor køles grundigt.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #2 Dato: 17, Maj 2013 - 22:46 »
Aha! Hvordan kan jeg køle den af?

Jeg kunne måske lime en messingplade på, men så skal man vel bruge noget varmeledende lim...?
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #3 Dato: 18, Maj 2013 - 02:20 »
Hvis din regulator er en KA317 så har den en metalflade som skal i termisk kontakt til en køleplade. Er det af typen med en flange med et hul i så skruer du den fast på en stump aluminiumsplade med en 3mm skrue, men husk at isolere den elektrisk fra andet!

Hvis den ikke har noget hul så er det fordi den er beregnet til at blive loddet på en køleplade, men du kan eventuelt presse den fast med et lille beslag.

Hvis kredsløbet alligevel er monteret i en lille metaldåse kan "dåsen" måske bruges til køling men husk at der er spænding på kølepladen.
Der findes også små køleplader med en fjeder som blot kan presses på regulatoren, men det hele afhænger meget af hvor meget spænding du putter ind i den.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #4 Dato: 18, Maj 2013 - 06:57 »
Mange tak for svarene!

Ja, det skulle jeg måske ha' nævnt: Min adapter giver 6.3 V.

Kameraet giver jeg 3.5 V, og det trækker sådan cirka, lad os sige 300-400 mA under normalt brug.

Det giver en afsat effekt i omegnen af 1 W(!) - det er også lige rigeligt nok!

Det hele er anbragt i en plasticæske, så det er så som så med afkølingen.

Nu tog jeg også en adapter som kunne levere nok strøm, og den mindste spænding jeg kunne finde var den her med 6.3V. Den kan give 800 mA.

Nu er det hele så bygget sammen med et par MOS-kredse, som skal have min. 5V, ellers lå den lige til højrebenet at skaffe en adapter som bare gi'r 3.5V.

Så jeg må nok have boret nogle huller i plasticæsken, og sat en aluminiumsplade på.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #5 Dato: 22, Maj 2013 - 05:50 »
Du kan i en elektronikbutik få forskellige typer varmeledende silicone, som smøres på, imellem køleplade og IC. I nogle tilfælde, fås de også hos dem der forhandler EDB, da pasta også bruges imellem pentium processoren og kølepladen. Denne pasta, er dog lidt dyrere, da der her kræves særligt gode varmeledende egenskaber.

Du kan også få glimskiver og plastbøsninger, der bruges til isolering,  når den skrues fast.

Med køleplade kan din strømforsyning nemt blive dyrere end en adaptor til 3.5V. Prøv at find en 3.5 volt adaptor på nettet - f.eks. hos batteribyen.

En spænding på 3.5V er lidt speciel - en spænding på 3V og 4.5V er normale for små switch-mode adaptere. Du skal helst have en switch mode adaptor, da de billige adaptorer har ureguleret udgangsspænding. Måske kan du bruge 4.5V, og et par dioder i serie. Hvilken spænding leverer producentens strømforsyning? Giver den 3.5V?
« Senest Redigeret: 22, Maj 2013 - 06:43 af JMA »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #6 Dato: 22, Maj 2013 - 06:46 »
Du kan i en elektronikbutik få forskellige typer varmeledende silicone, som smøres på, imellem køleplade og IC. I nogle tilfælde, fås de også hos dem der forhandler EDB, da pasta også bruges imellem pentium processoren og kølepladen. Denne pasta, er dog lidt dyrere, da der her kræves særligt gode varmeledende egenskaber.

Tak for den idé! Det må jeg lige ha' kigget på!

Med køleplade kan din strømforsyning nemt blive dyrere end en adaptor til 3.5V. Prøv at find en 3.5 volt adaptor på nettet - f.eks. hos batteribyen.

En spænding på 3.5V er lidt speciel - en spænding på 3V og 4.5V er normale for små switch-mode adaptere. Du skal helst have en switch mode adaptor, da de billige adaptorer har ureguleret udgangsspænding. Måske kan du bruge 4.5V, og et par dioder i serie.

Ja, det ville jeg også helst. Men for nu at citere mig selv:

Nu er det hele så bygget sammen med et par MOS-kredse, som skal have min. 5V, ellers lå den lige til højrebenet at skaffe en adapter som bare gi'r 3.5V.

Så jeg hænger på at skulle have mindst 5V, som er MOS-kredsenes minimums-spænding. Og jeg foretrækker at give dem mindst 1V mere, så jeg ikke kommer i karambolage med for små spændinger hvis der skal sættes en diode på hist og her...

Alternativet er at bruge to adaptere - og det er noget bøvl! Ellers skulle jeg ligefrem anskaffe en speciel strømforsyning som kan give begge spændinger. Så kan man vist snakke om dyrere løsninger...  :P
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

Leeberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 171
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #7 Dato: 22, Maj 2013 - 14:05 »
Du kan i en elektronikbutik få forskellige typer varmeledende silicone, som smøres på, imellem køleplade og IC. I nogle tilfælde, fås de også hos dem der forhandler EDB, da pasta også bruges imellem pentium processoren og kølepladen. Denne pasta, er dog lidt dyrere, da der her kræves særligt gode varmeledende egenskaber.

Har ikke afprøvet det selv, men kan man ikke bruge zinksalve til babyer som billigt alternativ? Det minder meget om kølepasta.
Med venlig hilsen
Casper Leeberg

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #8 Dato: 22, Maj 2013 - 14:13 »
De fleste moderne mos kredse (HC typerne) kører fint på 3.5V. Deres minimumsspænding er 2V, men jeg har også med succes haft dem til at køre på et 1.5V batteri. Max spændingen er 6V.

Jeg tror ikke, at de gamle CMOS kredse laves mere, men de fås stadigt i nogle tilfælde billigt. Dem som fremstilles (hvis de fremstilles), laves på ældgamle fabrikker, og efterhånden som de ikke kan mere, går produktionen ud, og fabrikkerne omstilles, til de få typer, der stadigt er salg i. Så "forsyningssikkerhed", er også en god begrundelse for, at skifte til HC typerne. De fremstilles i en mere moderne teknologi, der dog også er ved at være forældet.

Hvis strømforbruget ikke er stort, kan du nemt "fordoble" spændingen, ved hjælp af en oscillator. ICL 7660 er specielt lavet til det, men er dyrere end mange adaptere. Du kan også lave den med et par CMOS gates:
http://www.electroschematics.com/7023/cheap-dc-voltage-doubler-circuit/
I stedet for Schmidt trigger kredsen, kan bruges en oscillator, med to gates:
http://www.next.gr/oscillators/varius-circuits/hcu-hct-based-oscillator-l13543.html
Dog må ikke bruges HCT typer, da de skal have mindst 4.5V. Men der kan bruges HC typer, og HCU typer.

Ulempen ved ovenstående spændingsdoblere er, at de ikke leverer stor strøm. F.eks. kan du ikke trække en LED, med mindre udgangen er aktiv lav, og den sættes gennem en lille modstand til 3.5V spændingen.

Zink-salve: Ved ikke om det kan bruges. Men normalt koster kølecompound efter dets egenskab til at lede varme.
« Senest Redigeret: 22, Maj 2013 - 14:40 af JMA »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #9 Dato: 22, Maj 2013 - 14:33 »
De fleste moderne mos kredse (HC typerne) kører fint på 3.5V. Deres minimumsspænding er 2V, men jeg har også med succes haft dem til at køre på et 1.5V batteri. Max spændingen er 6V.

Gudfader! Nu har jeg slået dem jeg bruger (4093 og 4013) op på RS Components hjemmeside, og der står at de har en min. spænding på 3V (!!!)

Mit problem er med andre ord ikke-eksisterende, jeg skal have fat i en adapter som kan give 3.5V - færdigt arbejde!

Tak for dét tip!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #10 Dato: 22, Maj 2013 - 14:39 »
De gamle CMOS kredse virker normalt fint på 3V. Men, der er et par ulemper:

Deres udgange trækker mindre strøm. Så hvis du driver f.eks. en lysdiode, optokobler eller andet "tungt", så vil blive nødvendigt med en transistor på. Alternativet er at bruge HC typerne. De trækker større strøm, end de gamle, selv ved lav spænding.

Den anden ulempe er hastigheden. Ved kun 3V, kan de ikke klare så mange megahertz - og du skal regne med under 1MHz.

Har du en tegning af dit kredsløb med CMOS kredsene?
« Senest Redigeret: 22, Maj 2013 - 14:55 af JMA »

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #11 Dato: 23, Maj 2013 - 18:34 »
Har du en tegning af dit kredsløb med CMOS kredsene?

Yep! Her!

Mit kamera fokuserer først når man trykker knappen halvt ned. Derefter trykker man helt i bund, og så tager den billedet. Hvad jeg ønskede var, at have én knap (anbragt et andet sted på min konstruktion) som jeg trykker på, og så tager elektronikken sig af resten.
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #12 Dato: 29, Maj 2013 - 00:42 »
Prøv at se om det fungerer med 3.5V. Der er nogle dioder, med spændingstab på 0.7V, og hvis udgangene ikke driver så kraftigt, kan der måske være et problem at aktivere kontakterne på kameraet.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Hjemmelavet spændingsregulator kan ikke klare mosten!
« Svar #13 Dato: 29, Maj 2013 - 07:51 »
Jeg har testet det nu med en 3.3 V adapter.

Det funker perfekt!

Mange tak allesammen for input!
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk