ingeniørdebat.dk
Ingeniørdebat => Alt det andet, diverse => Emne startet af: Uffe Kaagaard efter 16, Oktober 2007 - 19:36
-
Harpiks, lim og støvaflejringer på rundsavsklinger og fræserbits.
Jeg har prøvet at afrense med petroleum, motorrens, brun sæbe og sprit.
Petroleum og motorrens har ingen virkning.
Brun sæbe virker, men det tager tid.
Sprit viste sig, som det eneste af de nævnte midler, at virke næsten med det samme.
For at rustbeskytte har jeg efterfølgende givet WD-40, som har den uheldige effekt at det fedter.
Hvad bruger de professionelle til rengøring?
Hvordan rustbeskytter de?
Hvad gør de for at problemet ikke genopstår hurtigt igen?
M.v.h. Uffe
-
Til harpiks er sprit det rigtige middel, som du nok har fundet ud af.
Dit rustbeskyttelsesmiddel er også godt. Du kan inden ny brug tørre det fedtede af med en klud med terpentin. Evt også med lugtfri petroleum.
De professionelle smører, og rengør undervejs med et middel , som er meget lig lugtfri petroleum. Hvis du ikke kan få det, så er lampeolie et udmærket substitut. Det kan også rustbeskytte en kort tid. Over længere tid fordamper det.
-
7 minutter fra spørgsmål til svar ;D
Tak for det meget hurtige svar.
På nogle af mine (billige) fræserbits sidder der efter min spritafrensning stadig et meget tyndt, brunligt lag, som jeg ikke har haft held til at rense af. Hvad er det? -Det ser ikke ud til at jernene er "brændt"
Jeg er ifærd med at udskifte de billige bits med kvalitetsbits (efterhånden som jeg får brug for dem) og jeg vil gerne bevare og beskytte dem bedst muligt.
M.v.h. Uffe
-
WD-40 er IKKE et rustbeskyttelsesmiddel, men et rustopløsende middel. Min erfaring med WD-40 er at det nærmere virker rustfremmende hvis man lader det sidde (den erfaring deler jeg med mange andre).
Harbst har et par gode forslag, ellers brug tynd symaskineolie til at beskytte dine værktøj. Tør det af inden brug så det ikke brænder fast.
MvH,
Bent.
-
Bent Andersen har ret.
Jeg tog i farten fejl af WD-40 og et andet produkt.
Om det er direkte rustfremmende ved jeg ikke men tvivlet.
En tynd olie et god nok til beskyttelse, hvis du opbevarer tingene tørt indendøre eller pakket godt og tæt inde.
Mere sikkert er de tynde penetrerende olier , som bruges til hulrumsbeskyttelse i biler. F.eks den tynde pava, som fås på spraydåse.
-
Jeg tror at jeg har fundet det rette middel.
TRV-36 fra Kema som er:
-glidemiddel til træindustrien
-skånsom mod metal, gummi & kunststoffer, skyer harpiks
-mod rust og tæring
-forhindrer fastklæbning
Fundet på: www.kema.dk og købt hos Bygma.
M.v.h. Uffe
-
Som jeg husker er belægninger på skærende værktøjer af den største vigtighed for deres funktion. ;)
Uden div. belægninger vil en Otto-motor slide sig selv op før den har kørt 1000 km.
Unlad vænligst og polerer dinne værktøjer før du har undersøgt dette merer grundigt.
Marek.
-
Hej Marek
Belægninger som titaniumoxyd på skærende værktøjer er noget der sker ved fremstillingen af disse. Ikke ved deres brug.
Belægninger der fremkommer ved brug er som regel uønskede.
Med hensyn til motorer, så er belægninger også der uønskede og jeg kender ikke motorer af ottotyperne, dvs diesel og bensinmotorer hvor der er belægninger der er påført ved fabrikationen af disse der skulle modvirke slid. I olien derimod kan der være tilsat additiver som grafit, molybdænsulfid og teflon der nedsætter friktionen.
I gamle dage savede man i egetræ med en ny sav fordi garvesyren der havder en rustbekyttende egenskab i forbindelse med jern.
Idag smider man saven ud når den har fået en rustplet. ::)
-
Hej Bjarke
Du tager lidt fejl af motorbetegnelserne.
Ottomotoren er opkaldt efter Nikolaus August Otto og bruger normalt benzin som brændstof. Der er strid om den egentlige opfinder.
Dieselmotoren er opfundet af Rudolf Diesel og bruger normalt en knap så flygtig gasolie som brændstof.
Det er velkendt at metaldele der glider mod hinanden ikke må gøres for godt rene. Der er en mikrostruktur i overfladen som skal gemme på mikroskopiske oliemængder. Jeg tror gerne på at der også i motorer dannes en tynd belægning, som er med til at beskytte mod slid.