* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 368
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 202
I alt: 202

Forfatter Emne: Dårlig lydsynkronisering i TV  (Læst 15378 gange)

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Dårlig lydsynkronisering i TV
« Dato: 10, Marts 2013 - 12:35 »
Jeg synes at vores tv-kanaler nu er blevet ringere i synkroniseringen end tidligere. Vi har kabel-tv (Yousee). Et mindre antal kanaler er omsat til analogt signal, og dem har vi brugt indtil for et par måneder siden. Jeg synes ikke at jeg kan huske, at der den gang var så store synkroniseringsproblemer. Nu ser vi alt digitalt.

Er det det digitale signal der er problemet og kan man gøre noget ved det, ved nogle sofistikerede indstillinger fx?

knudr

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 59
    • Vis profil
Sv: Dårlig lydsynkronisering i TV
« Svar #1 Dato: 12, Marts 2013 - 11:39 »
Jeg ved ikke så meget om det, men jeg har nok osse bemærket  en mindre asynkronitet en gang imellem.
Men noget jeg har bemærket er asynkronitet mellem vores forskellige fjernsyn. F eks er der store problemer, når jeg sidder i sofaen og ser fjernsyn og fruen står i køkkenet og laver mad og ser fjensyn på køkkentv'et (undskyld, det skulle egentlig ikke ud).
Så er jeg nødt til at lukke for lyden og hun skruer op, så jeg kan høre lyden fra køkkentv'et, -på grund af asynkroniteten.
Det jeg tror skyldes at bufferen i tv'erne arbejder forskelligt. Og derfor tænker jeg at bufferen i det enkelte tv osse ind imellem kan behandle billede og lyd forskelligt.
Men altså, jeg ved ikke så meget, bare lidt erfaring og lidt tanker på sofaen.
Knud

Kobbernagel

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 191
    • Vis profil
Sv: Dårlig lydsynkronisering i TV
« Svar #2 Dato: 13, Marts 2013 - 09:55 »
Jeg oplever samme tidsforskydning mellem signalet på 2 forskellige TV, koblet på samme yousee kabeltv-stik (via et T-fordelingsstik). Det ene tv er typisk et par sekunder foran det andet? (de 2 tv er samme mærke og modelserie, men dog forskellige størrelser)

Jakob

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Dårlig lydsynkronisering i TV
« Svar #3 Dato: 13, Marts 2013 - 11:35 »
Det har rimelig sikkert noget med buffering og decoding af signalet at gøre. Hvis man er rigtig heldig, så er lyd + billede nogle gange asynkron på det samme TV. Nogle fjernsyn eller bokse har mulighed for at justerer de to i forhold til hinanden... Det hjælpe selvfølgelig ikke i mellem to fjernsyn :-)

/Tommy

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Dårlig lydsynkronisering i TV
« Svar #4 Dato: 14, Marts 2013 - 16:37 »
Det har rimelig sikkert noget med buffering og decoding af signalet at gøre. Hvis man er rigtig heldig, så er lyd + billede nogle gange asynkron på det samme TV. Nogle fjernsyn eller bokse har mulighed for at justerer de to i forhold til hinanden... Det hjælpe selvfølgelig ikke i mellem to fjernsyn :-)

/Tommy

Jeg skal prøve at notere mig om det kun er lejilighedsvis jeg har problemet. Det er jo lyd og billede på samme fjernsyn det drejer sig om, ikke noget med sekunder, men måske 1/10 sekund og jeg er ikke sikker på om lyden kommer før eller efter billedet; det ser bare underligt ud, når man ser på den der taler. Vores fjernsyn, 2,5 år gammelt Samsung fik for nogle uger siden en harddiskoptager, en LG Smart-tv med netbrowser og andet fancy stuff!. Vi ser nu som regel direkte fra selve fjernsynet, men kabeltvsignalet kører jo nu via harddiskoptageren, men det burde vel ikke gøre, at lyd og billedet splittes ad? jeg skal prøve at finde ud af om der hele tiden er dårlig synkronisering eller om der fx er forskel på om vi ser via harddiskoptagerens tuner.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk