* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 376
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 280
I alt: 280

Forfatter Emne: Dæktryk ved glatførekørsel  (Læst 25910 gange)

Søren Basbøll

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 233
    • Vis profil
Sv: Dæktryk ved glatførekørsel
« Svar #15 Dato: 14, Februar 2010 - 21:55 »
Jeg bruger

AltGr + m

men det skal bemærkes, at jeg kører med Linux Mandriva. Jeg tror nok at nogle af de mest brugte græske bogstaver ligger på lignende måde.

Hilsen
Søren Basbøll

PS. Jeg er i gang med et andet indlæg, som nok mest er til dig.

SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: Dæktryk ved glatførekørsel
« Svar #16 Dato: 15, Februar 2010 - 10:36 »
Tricket med at lukke luften ud af dækkene virker, men anvendes kun på ballondæk, hvilket ikke skal sammenlignes med alm. dæk som Gerda sikkert bruger. Jeg har kun selv brugt det når jeg skulle køre i ren sne og ikke når jeg har kørt på ren is. Så har jeg også brugt det i tung mudder, men det er jo ikke en mulighed her.

Alm. pigdæk er gode til at køre oven på ren is. Hvis det ikke er nok kan du få nogle dæk med større pigge, men de bliver hurtigt slidt og flået ud (ved 4WD), så snart de ikke kører på is eller sne.
Hvis jeg var Gerda, ville jeg investere i snekæder og montere dem oven på pigdækkene, så længe der skal køres på ren is.

vh.
Claus

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Dæktryk ved glatførekørsel
« Svar #17 Dato: 15, Februar 2010 - 16:02 »
Søren;
Jeg havde en VW t4 transporter med automatgear. Tung motor samt gearkasse på de trækkende hjul, gjorde at den bil IKKE kunne køre fast i sne. Intet tvivl om motorens gang blev gjort blød af gearet.

En ting i (vi) glemmer er at ved lav dæktyk har et dæk et væsentlig bedre selvrensnings effekt. Et hård dæk hos mig 5 bar, er så stift, at sne-mudder ikke falder ud af mellemrum, og gør dækket mønsterløs på en omdrejning. Ved og sænke trykket kommer den til og vride så voldsomt at skidtet (sne) falder ud og der er lameller fremme.

Marek.

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
Dæktryk ved glatførekørsel
« Svar #18 Dato: 16, Februar 2010 - 05:25 »
Snekæder kan være en ide.
I efteråret fik jeg nye pigdæk. Selv om jeg havde bestilt dæk med meget groft mønster og store pigge, er de temmelig sølle. Piggene er mindre end dem i mine gamle pigdæk og de sidder kun i en række i hver side af dækket.
På autoværkstedet fortæller man at man ikke kan skyde større pigge i min type dæk,idet piggene vil falde ud, men de kan skyde flere pigge i.

Men hvad mener I om disse "snekæder"
http://www.autosock.nu/

Venlig hilsen

Gerda
Venlig hilsen

Gerda

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk