* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 392
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 371
I alt: 371

Forfatter Emne: En folkevogn?  (Læst 33598 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
En folkevogn?
« Dato: 12, August 2012 - 21:53 »
Nu da vi i en anden tråd var inde på kabinescooteren som Messerschmitt lavede engang, så se lige dette køretøj som efter sigende skal produceres i Kina næste år:

Jeg håber billedet virker!


Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #1 Dato: 13, August 2012 - 15:36 »
Billedet virker fint, men efterlader dog en del spørgsmål.
Er det en 2-personers bybil?
Åbner dørene fremad? (jeg synes jeg kan se en udløserknap foran højre dør - eller er det blinkeren)?
En "boble" den art vil nok kræve en del ændringer af dansk lovgivning, før den slår an hos os.
Dels vil den formentlig blive så dyr, at den bliver hårdt afgiftsbelagt, og det danske afgiftssystem fungerer jo sådan, at kun de meget rige har råd til en lille bybil som "bil nr. 2" (for mere jævne folk bliver bil nr. 2 en brugt udgave af en "almindelig" bil, selv om bybilen ofte ville have været mere praktisk, og de fleste husstande har kun 1 selv om de kan have brug for 2).
Dels ser den ud som om den er aldeles uegnet til at hente børn i institution! - og det skal bil nr. 2 ofte ...  :(
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #2 Dato: 13, August 2012 - 17:12 »
Morten, nu har du set alt for seriøst på den. Ingen har påstået at den er praktisk. Derimod påstår man at den er økonomisk - 258miles / gallon (regn selv om).

Min kilde siger at den er til én person og prisen skulle blive sølle $600. Den skulle være testet i Tyskland i største hemmelighed. Men vi har jo hørt om så mange andre småbiler som aldrig blev til noget, men ikke med VW mærke vel?

Men det morsomme er at den minder om den gamle Messerschmitt.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #3 Dato: 13, August 2012 - 18:04 »
Ja, den forbrugsangivelse svarer til 110 km/L!
Hvis det passer, er det virkelig imponerende - da der jo hidtil kun har været en enkelt forsøgsvogn, der klarede (med besvær og kun på introturen) at køre 100 km på 1 liter.
Og selv om prisen utvivlsomt er beregnet uden diverse forhandleravancer, registreringsafgift og moms, så taler vi om en pris under 20.000 kr.
Hvis det er rigtigt, vil jeg godt revidere min første bekymring - forudsat altså tophastigheden ligger højere end en standardknallerts 30 km/t ...

Du har grundlæggende ret - boblen minder utroligt om noget vi har set i den tidlige efterkrigstid, herunder Meserxchmidt'en.
Mvh. Morten Jødal

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #4 Dato: 13, August 2012 - 21:01 »
Ok, jeg gengiver herunder teksten som fulgte med billedet. Jeg har ikke andre kildehenvisninger og aner ikke om det er sandt, så stil mig ikke til ansvar!


> Only a one seater however - But talk about cheap transportation.... Volkswagen's $600 car gets 258 mpg--
> It looks like Ford, Chrysler and GM missed the boat again!
>
> This $600 car is no toy and is ready to be released in China next year.
>
> The single seater aero car totes VW (Volkswagen) branding.
>
> Volkswagen did a lot of very highly protected testing of this car in Germany,
> but it was not announced until now where the car would make its first appearance
>
> The car was introduced at the VW stockholders meeting as the most economical car
> in the world is presented.
>
> The initial objective of the prototype was to prove that 1 liter of fuel could
> deliver 100 kilos of travel.
>
> Spartan interior doesn't sacrifice safety
>
> The aero design proved essential to getting the desired result.
> The body is 3.47 meters long and just 1.25 meters wide, and a little over a meter high.
> The prototype was made completely of carbon fiber and is not painted to save weight.
>
> The power plant is a one cylinder diesel, positioned ahead of the rear axle and
> combined with an automatic shift controlled by a knob in the interior.
>
> Safety was not compromised as the impact and roll-over protection is comparable to the
> GT racing cars.
>
>
> The Most Economic Car in the World will be on sale next year:
>
> Better than Electric Car - 258 miles/gallon: IPO 2010 in Shanghai
> This is a single-seat car From conception to production: 3 years and the company is headquartered in
> Hamburg , Germany . Will be selling for 4000 Yuan, equivalent to US $600.
> Gas tank capacity = 1.7
> gallons Speed = 62 - 74.6 Miles/hour
> Fuel efficiency = 258 miles/gallon
> Travel distance with a full tank = 404 miles

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike


SuperClaus

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 536
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #7 Dato: 13, August 2012 - 22:45 »
Flere billeder og mere info her af den oprindelige 1L'er - man kan se at den er tiltænkt 2 personer, men det er måske ændret siden?

http://ing.dk/artikel/89507-volkswagens-ekstreme-oeko-vidunder-paa-gaden-om-to-aar


- bemærk at "nyheden" er fra 2008!

« Senest Redigeret: 13, August 2012 - 23:00 af SuperClaus »
vh.
Claus

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #8 Dato: 13, August 2012 - 23:23 »
Med de nuværende produktionsmetoder, er fremstillingsprisen estimeret til over 10.000 dollars. Og salgsprisen, vil være i nærheden af 26.000 dollars. Måske, er korrekt, at den kun koster 600 dollars i rå materialer, men selve fremstillingen koster meget.

Bilen er lavet af kulfibre, og vejer ca. 300kg. Hvis vi antager, at kulfiberprisen er usd 20, per kg. så bliver prisen ca. 6.000 usd. Man forventer, at prisen vil falde, til 5 usd per kg, hvis automobilindustrien, tager kulfibre til sig. Så bliver prisen 1.500 usd. En pris, på 600 usd, virker meget urealistisk, med mindre kun en brøkdel, er lavet i kulfiber.

På den anden side, kan man forestille sig, at prisen kan gøres lav, ved hjælp af nye indtægtsmetoder. F.eks. kan man spare lidt, på forhandlerfortjenester og afgifter, ved at bilen f.eks. kræver nye softwarepakker uafbrudt, der hentes på nettet. Kreative måder, at tjene pengene på, kan måske gøre bilen billig. Normalt, vil være umuligt, at komme under de rå produktionsomkostninger, men såvel udviklingsprisen, som fortjeneste, og udviklingen af robotter og produktionsfaciliteter, vil ikke behøve at koste ved købet.
« Senest Redigeret: 14, August 2012 - 00:01 af JMA »

gerda vilholm

  • Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 456
    • Vis profil
    • http://www.neriusaaqbooks.com
En folkevogn?
« Svar #9 Dato: 14, August 2012 - 01:29 »
jeg tror ikke at denne bil har en fremtid.
Som Morten skriver er den uegnet til at hente børn i institution, og der er heller ikke plads til nogen bagage, eller varer hvis man f.eks som jeg har en forretning.

Desuden har bilen udseendet imod sig: Den ligner jo blot en kabinescooter - folk vil have en rigtig bil hvor der kan sidde en passager ved siden af føreren.

jeg har før hørt udtrykket "en bil hvor der er plads til en mand og hans madpakke" - pjat. Denne mand kan lige så godt putte madpakken i håndtasken og tage bussen/toget og spare pengene til bilen.

Venlig hilsen   Gerda
Venlig hilsen

Gerda

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #10 Dato: 14, August 2012 - 07:46 »
Tak til jer som fandt yderligere info om køretøjet, det lykkedes ikke for mig.

Jeg sammenfatter sådan: det er altså slet ingen nyhed men et VW udviklingsprojekt, som sikkert ville blive alt for dyrt.
Har man nogensinde hørt om et kulfiberprodukt som var billigt?

Jeg aner dog fra min egen kilde, at det er en discountversion af dem oprindelige som kineserne vil producere til $600. Kun én person og én cylinder. Men selv i Kina er kulfiberprocessen vel ikke billig? Det kunne jo også være at de støbte den i plast.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #11 Dato: 14, August 2012 - 13:59 »
Det er da et udmærket alternativ til en motorcykel....man sidder i tørvejr. Den der har længst til arbejde kører i denne lille bil og den som henter børnene har Berlingoen.
Ikke at forglemme at den kører tre gange så langt som en Honda 125ccm

Gerda du ved ikke hvad offentlig transport er heromkring københavn fortiden ;D  Selv med Køkørsel fra Hillerød til KBH er det langt hurtigere end med DSB. For det kræver at DSB overhovedet kører. Forrige år kørte der ingen tog mellem Hillerød og KBH i et halvt år og fortiden er der et stort vejbyggeri der har afskåret Nordsjælland i perioder fra hovedstaden, hvilket en bus hvert kvarter ikke hjælper nok til.
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #12 Dato: 14, August 2012 - 16:55 »
Forrige år kørte der ingen tog mellem Hillerød og KBH i et halvt år

Længere borte fra hovedstaden har vi også haft langvarige togafbrydelser - på Storstrømsbroen og over Limfjorden, hvor en uheldig coaster påsejlede jernbanebroen. Den sidste afbrydelse har foreløbig varet ½ år og er endnu ikke genoprettet (til gengæld loves der perfekt eftersete spor, når det sker - hele den berørte strækning er blevet renoveret i ventetiden).

Det ændrer ikke ved, at hvis prisen bliver som antydet i de seneste indlæg, bliver der højst solgt 2 stk. i DK - til folk med ekshibitionistiske tendenser  :)
Resten vil hellere have en rigtig bil, som koster omtrent det samme - også selv om den bruger mere brændstof.
Mvh. Morten Jødal

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #13 Dato: 14, August 2012 - 17:56 »
Forrige år kørte der ingen tog mellem Hillerød og KBH i et halvt år

over Limfjorden, hvor en uheldig coaster påsejlede jernbanebroen. Den sidste afbrydelse har foreløbig varet ½ år og er endnu ikke genoprettet

Da DSB kom frem med hvor lang tid det ville tage at ordne den bro tænkte jeg lidt sarkastisk at vi bare kunne lade tyskerne klare det på et par dage! Jernbanesabotagerne under krigen stoppede ikke deres transporter i mange timer! Jeg er godt klar over at disse sabotager i den efterfølgende historieskrivning har tillagts en ind imellem afgørende betydning for verdenskrigens udgang, men sådan var det jo langt fra!  
« Senest Redigeret: 14, August 2012 - 20:04 af John Larsson »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #14 Dato: 14, August 2012 - 18:10 »
Sådan ser vi på det meste af nyt gøgl, i vor aldersklasse, men hvis dit udsagn skal stå til troende, så forklar følgende:

Hvorfor køber man en Harley Davidson til en halv million og ændrer den til ukendelighed for endnu et enormt beløb?

Hvorfor køber man en sekscylindret Honda Goldwing motorcykel til det samme beløb og forsyner den med en anhænger og tager på ferie med apparatet?

Hvorfor køber man en bil der kan køre 250 km/t når hastighedsgrænsen er 130 eller mindre  på 98% af Europas vejnet.


Hvorfor køber man cykler til 60-70000 kroner til almindelig motionskørsel eller ligge og kabinecykler til de samme beløb.
Se den danske Leitra konstruerert af DAFFO´s tidligere formand Carl Georg Rasmussen. Prisen starter ved 40000 uden kabine !!!
Og de sælges over hele verden idag.

Eller aluminiums Longjohnen Bullit  hvor priserne starte ved 17000

På min nuværende arbejdsplads Novo, har vi specielle rum til de af medarbejdernes cykler der er i en prisklasse, du tror ikke kan sælges. Men det kan de og hvis de ikke opbevares indendørs i arbejdstiden, så bliver de stjålet.

Så en lille bil med den brændstoføkonomi vi her taler om  vil få sin tilhængerskare uanset prisen som VW Lupoen har med sine 33km/l.

Hvis Lupoen rammer en halvfed due så siger onde tunger at så splittes både duen og Lupoen til atomer.

John.....Hvad tyskerne kunne under krigen kan alle gøre med den samme prioritering.....können Sie oder wolleSie nicht arbeiten....et positivt svar gav en øjeblikkelig blyforgiftning!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk