* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 376
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 282
I alt: 282

Forfatter Emne: En folkevogn?  (Læst 33595 gange)

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #15 Dato: 15, August 2012 - 01:12 »
Så en lille bil med den brændstoføkonomi vi her taler om  vil få sin tilhængerskare uanset prisen som VW Lupoen har med sine 33km/l.

OK - jeg vil gå med til at skønne tilhængerskaren en størrelsesorden højere - altså 20 i stedet for 2.

Det er rigtigt, at vi i DK har en middelklasse, som har overskud nok til at vælge mellem flere prestigeanskaffelser (men ikke foretage dem alle). Men biler har altså en særlig status! De er meget nødvendige for mange af os og samtidig meget dyre. Den lille Smart var meget længe om at komme til os (jeg så en vrimmel af dem i Firenze et par år før jeg så den første herhjemme) og har ikke rigtig slået an, selv om ydelsen er en del bedre end den vi diskuterer - undtagen lige på brændstofforbruget.
Rigtige miljøentusiaster venter på elbilen (som allerede har betydelig udbredelse i bl.a. Norge) - og andre går efter gode ydelser - og naturligvis prestige.
Så medmindre dygtige reklamefolk kan gøre "cockpitlooket" til et statussymbol, vil jeg fastholde min vurdering.

P.S. Og så er det en helt anden debat om en elbil egentlig er mere miljøvenlig end den vi diskuterer! Men den myte er nu fastslået som SANDHEDEN i brede kredse, og så betyder fakta mindre ... :(
Mvh. Morten Jødal

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #16 Dato: 19, August 2012 - 02:46 »
En pris på $600, er ikke urealistisk, hvis den laves af plast. Genbrugsjern er også billigt, så de dele, der skal tåle større styrke, kan produceres af jern/stål. Rustfrit stål, er for dyrt. Så er kulfibre billigere.
Men, der kan måske blive råd til en smule kufliber, og rustfrit stål, som pynt, så det kan stå, at der bruges rustfrit stål og kulfibre.

En bil af plast, kan sandsynligvis ikke gennemgå en crash-test. Det betyder ikke, at den ikke må sælges, men den vil ikke kunne sælges som normal bil. Den kan sælges som knallert 45 bil, eller motorcykel. Og den manglende crash-test gør det til et krav, at skulle bære motorcykelhjelm, for at køre bilen. Måske reducerer det bilens udbredelse lidt.

Fremtidens biler, vil måske kræve konstant download af softwarepakker, for at kunne køre optimalt. En bil, der går langsomt ud af justering, og efter et par måneder ikke kan starte, med mindre man går ind på en hjemmeside, og betaler for "justering", vil muliggøre at producenterne, kan få pengene direkte ind, og samtidigt, at visse udgifter, gøres til en løbende betaling. Det vil typisk være udviklingsomkostninger, og andre faste udgifter, meddens risikoen er for stor, hvis bilens pris, ikke dækker udgifter til materialer og fremstilling af bilen. Dækkes omkostningerne netop, så kan fortjeneste, samt udviklingsomkostninger, herunder udvikling af fabrikker og robotter, godt tages fra løbende udgifter.

Fidusen er lidt som med mobiltelefoner. Køb en bil, med et dyrt abonnoment, og få den billigt. Betales abonnomentet ikke, vil bilen langsomt gå ud af justering, og efter et par måneder, ikke starte. Evt. så kræves ikke abonnoment, men at man med jævne mellemrum, f.eks. hver måned, går ind på en side, for at få udført en "optimering", som betales for. Uden justering, vil den gå dårligere, efter ca. en måned, og efter 2 måneder, ikke være i stand til at starte, uden at først justeres.
« Senest Redigeret: 19, August 2012 - 03:06 af JMA »

CarstenN

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #17 Dato: 29, August 2012 - 10:32 »
Kan godt lide designet og det er godt nok imponerende hvis den kan køre over 100 km på 1 liter. Prisen ser også fornuftig ud min eneste bekymring er hvor lang tid der går før den kommer i butikkerne.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #18 Dato: 29, August 2012 - 11:35 »
For lige at præcisere:
Jeg kan også godt lide designet og økonomien.
Men prisen er blevet betvivlet  i tråden.

Jeg tror den har et marked, hvis den er væsentligt billigere end en lille familiebil (hvoraf de helt små er i priskrig for tiden - 85.000 kr. og opefter for en ny bil).
Men selv en lille Ford Ka - som jeg har prøvet ca. det halve minut, det tog mig at komme ind på forsædet og vride mig ud igen - kan stadig bruges til at hente børn i børnehaven og samle mand/kone op på hjemvejen. Det kan denne model ikke, og derfor vil den blive fravalgt i DK, hvis prisen er i nærheden af det samme.

Vi har jo høje bilpriser, så mange familier må nøjes med 1, selv om de godt kunne bruge 2.
« Senest Redigeret: 29, August 2012 - 11:36 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #19 Dato: 29, August 2012 - 13:56 »
Nu har du jo ikke så langt til arbejde idag som de 50-60km du før havde det Morten.

Og jeg mindes at du fortrød benzin Belingoen til fordel for en dieselbil.

Så brændstoføkonomi indgår, som jeg ser det, i dine transportovervejelser.

Hvis denne lille bil var til arbejdstransport og man havde.....en Berlingo som konebåd til indkøb ......ville dette ikke være en løsning  ;D
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: En folkevogn?
« Svar #20 Dato: 29, August 2012 - 14:51 »
Nu har du jo ikke så langt til arbejde idag som de 50-60km du før havde det Morten.

OK - nu var mit indlæg en mere generel prognose, men jeg skal da gerne forklare, hvilke poblemer der ville være med valg af en miniboble i forskellige af mine livssituationer. :)

Da jeg boede i Aalborg og arbejdede i Hjørring, havde vi to biler. Jeg kørte en Opel Astra Van diesel (på gule plader - det kunne man efter datidens regler) og min kone en Citroën Saxo. Astraen var brændstoføkonomisk og havde masser af bagageplads; den transporterede på et tidspunkt et klaver og ved en anden lejlighed vaskemaskine og tørretumbler - samtidig! Saxoen kunne transportere en familie.
Jeg kunne have valgt den lille boble (især i årene inden motorvejen kom, for da kunne selv en 45-knallert følge med trafikken på den overbelastede gamle hovedvej), men så skulle min kone have haft en større vogn end Saxoen. Det ville hun have været ked af, for hun kørte rundt på hjemmebesøg i et byområde.
Alternativt kunne hun have fået boblen og jeg en stor familieviogn, men det havde reduceret værdien af den gode brændstoføkonomi; mit kørselsbehov var det dobbelte af hendes.
Det hører med, at ingen af bilerne havde træk - det havde vi ikke brug for på grund af Astraens gode bagageplads, og vi kører ikke på camping.  8)
Samlet var der en del overvejelser, som kunne have fået os til at vælge noget andet end boblen, hvis den kostede det samme som en "rigtig" (lille) bil.

Da min kone ophørte med at køre rundt i hjemmene, solgte vi begge de gamle biler og købte en Berlingo, som er en pragtfuld familiebil!  ;D I den situation kom vi ofte til at savne at have to biler, da vi begge var aktive i lokale (eller ikke helt lokale) foreninger, så det kræver planlægning at nøjes med ét transportmiddel! Afstandene og vejene i Nordjylland er ikke til daglig cykling  :( - og offentlig transport i aftentimerne er helt fraværende!  :'(
Her betød økonomien naturligvis også noget for valget - og en billig ekstra bil ville have været dejlig. Men vel at mærke billig i både indkøb og brug.

Berlingoen røg ud (eller rettere, jeg solgte den privat og er fortsat gode venner med køberen, som også stadig er glad for bilen), da vores pensionistkørselsbehov viste sig at være 2-3 gange så stort som forventet og godstransportbehovet mindre.
Vores nuværende bil er en Hyundai Getz 1,6D MED TRÆK.  8)
Brændstofforbruget var klart en faktor i valget, men også at Getzen kan rumme 4-5 personer uden for meget bagage og har TRÆK.
Det var forud for anskaffelsen af denne, jeg prøvede en Ka og siden tre andre småbiler, som jeg bedre kunne have affundet mig med, men som ikke kunne udstyres med træk.
Vi har lært at koordinere kalenderne, så vi overvejer ikke længere en lille ekstra ... :)

Min samlede vurdering er altså, at den lillle boble under ingen omstændigheder er BILEN for en familie; for mange børnefamilier er den også uegnet som nr. 2 (der mangler børneplads). Som bil nr. 2 i en familie med 2 voksne er den velegnet - men prisen skal være rigtig, før den får et marked. :D
« Senest Redigeret: 29, August 2012 - 15:04 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk