Ingeniørdebat > Bil og båd, MC og alt andet transport

Alkylatbenzin

<< < (2/6) > >>

B Mønnike:
Der sker ingen forbrændig uden ilt!

Som  Knudr er inde på at jo mere brint der i et "brændstof" jo renere vil en eventuel forbrænding være.

Brint og ammoniak eftelader jo ikke sod aflejringer da sod er uforbændt
kulstof.

Brint omdannes til vand H2O og Ammoniak NH2 til vand H2O og N2

Kulbrinterne anvendelse skyldes at de er lettere at håndtere, samt at kul også svært gerne vil forbindes med ilt til CO2 og en afbrænding af kulbrinter giver som bekendt H2O  og CO2
(og sod) ;)


SuperClaus:
@Mønnike

Jeg er ikke helt med på hvad dit indlæg skal forsøge at forklare eller hvorfor du henviser til knudr's formodninger?

Alkylatbenzin har ikke tilsat alkohol som ellers kendes fra alm. benzin fra tankstationen.

I folkeskolen lærer man at alkohol er hydrofilt og at 100% ren alkohol (ethanol vel at mærke!) ikke findes ved alm. tryk og temperatur.
Så når du tanker benzin E5 eller E10, så får du også en sjat vand med i købet. Det undgår du med akylatbenzin!

E5 og E10 benzin gør ikke noget dårligt for en motor der er beregnet til det, men ved længere tids stilstand, kan det give ir på dyser og strålespidser. Det kan dog fixes (har god erfaring med det!) med noget motorrens/benzinadditiv. Eller man kan nemt skifte dyser så længe man arbejder med direkte indsprøjtning og ikke har karburatorer!

At der dannes vand og andet godt og skidt ved forbrændingen har ikke noget med det oprindelige spørgsmål at gøre. Det ryger ud af udstødningen og ikke tilbage i benzintanken!

Uffe Kaagaard:

--- Citat fra: SuperClaus efter 28, Maj 2023 - 22:10 ---Jeg har god erfaring med Aspen benzin. Der er ikke alkohol eller vand i alkylatbenzin!

Motorsav, plæneklipper og div. andet starter og kører bare bedre med alkylatbenzin, også efter lang tids stilstand.

Jeg har netop købt en dunk Basta i stedet for Aspen bare for at prøve om der er forskel, men jeg er ikke nået til den sidste dråbe i den sidste dunk Aspen endnu så jeg har ikke nogen resultater endnu.

--- Afslutning på citat ---

Jeg prøver nu med "Best fuel" fra Harald Nyborg og en rest "Aspen 4" i min påhængsmotor.

SuperClaus:

--- Citér ---
Jeg prøver nu med "Best fuel" fra Harald Nyborg og en rest "Aspen 4" i min påhængsmotor


--- Afslutning på citat ---


Skriv endelig hvordan det kører.

Det bliver nok sent efterår før jeg har nogen resultat på Basta-benzin. Jordvarme nedsætter forbruget af motorsav meget...

B Mønnike:
Når man læser Aspens vidunderlige begrundelse for, at fremstille en ren benzin, glemmer de behændigt, at fortælle hvilken olie de anvender i deres totakts benzin  8)

For olie er normalt et sodende element hvor ricinusolie (amerikansk olie) er det mindst sodedende, men også det giftigste!

Ricinusolie, også kendt under navnet amerikansk olie, udvindes ved presning af de modne frø af Olieplanten også kaldet Ricinus (Ricinus communis). Olien har voldsom laksativ virkning og har af samme grund været brugt til "renselse" af tarmsystemet.

Ricinusolie bruges bl.a til motorolie, og har mere end tusind patenterede anvendelsesmuligheder i industrien.

Hvorfor sidde inde, når håbet er ude

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version