ingeniørdebat.dk

Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: gerda vilholm efter 10, September 2013 - 12:49

Titel: Friløb
Indlæg af: gerda vilholm efter 10, September 2013 - 12:49
Jeg har bemærket at firhjulstrukne biler ofte har friløb på forhjulene. På nogle er der en lille vrider på navet i hvert forhjul, hvormed man kan til- eller frakoble friløbet. På min bil, en Mitsubishi van, er navene lukkede med et låg som har påskriftern automatic free.
jeg har spekuleret på hvorfor man har friløb på forhjulene, men nu tror jeg at årsagen er at når man drejer vil forhjulene køre i en større kurve end baghjulene og dermed køre lidt hurtigere. For at undgå at nogle af hjulene slæbes over underlaget åbner friløbet under drejningen.
Til gengæld er det kun baghjulene der trækker når man bakker.
PS: Her i Tasiilaq er alle biler firhjulstrukne idet vi har mange meget stejle bakker.

Venlig hilsen  Gerda
Titel: Sv: Friløb
Indlæg af: Bent Andersen efter 10, September 2013 - 13:21
Det er et spørgsmål om at mindske slid på transmissionen. Som du selv skriver løber forhjulene i en større radius end baghjulene når man drejer. Det betyder at for/bag differentialet som for det meste også har spærrefunktion bliver belastet. Ved at frikoble forhjulene undgår man dette.
Derudover sparer man nok også brændstof.

MvH,

Bent.
Titel: Sv: Friløb
Indlæg af: SuperClaus efter 10, September 2013 - 13:43
Har selv levet i Grønland og kørt Hilux med samme funktion. Ud over slid + brændstofforbrug, så bemærkede jeg også markant ændrede styreegenskaber når 4WD var tilsluttet. Det var betydeligt lettere og mere behageligt at dreje på rattet når man kørte med friløb. Om vinteren når der var is og sne gjorde det ikke den store forskel, men om sommeren kørte jeg helst kun med 2WD.