ingeniørdebat.dk
Ingeniørdebat => Naturvidenskab, matematik, fysik, kemi, biologi => Emne startet af: Kusco efter 19, Januar 2008 - 14:28
-
Jeg har fortiden en diskuttion i gang på en tysk side for motor/bil snak.
Her er der en der hævder at et gammelt (tysk?) husråd til at puste lidt liv i en slidt diesel motor, med deraf følgende start problemer, skulle være at tilsætte isopropylalcohol til dieselolien.
Der skulle ske det at Cetantallet skulle sænkes og dermed brændstoffets selvtændings evne hævet.
Kan der være noget om det ?
-
Et lille sidespring Kusco.....diskussion....please!
I en slidt motor kan trykket ikke nå det optimale.Transportdiesel ligger på minimum 51. Jo højere cetantal, jo bedre tændvillighed og jo mere kontrolleret forbrænding i motoren. Om isopropylalcohol skulle forbedre dette forhold kan jeg ikke svare på.
-
Cetantallet er et udtryk for hvor hurtigt brændstoffet antændes i en bestemt prøvemotor.
Kemien og fyssikken i antænselsesforløbet er dårligt forstået,
Og der findes ikke nogen generelt accepteret metode til beregning , når det drejer sig om blanding af så forskellige stoffer, som almindelig dieselolie og en let alkohol.
Man kan derfor ikke udelukke at vedkommende har ret, i hvert fald for en bestemt type motorer.
-
Ja, Mønnike jo højere tal desto bedre selvtændingsevne, det mente jeg faktisk også men fik skrevet noget andet.
Diskussion -undskyld.
Det jeg fiskede efter er at man kan udlede udfra brændstoffets kemiske sammensætning kan vurdere om det har et høj eller forholdsvis lavere cetan tal.
Altså vurdere om tilsætning af dit og dat vil forårsage en forøgning eller formindskelse.
Hvor motortypen kommer ind i billedet forstår jeg ikke helt.
Cetan tal bestemmes endeligt ved at måle det efter en DINorm, men det kan udfra den kemiske sammensætning vurderes da måden CxHx forgrener sig på.
Jeg har ikke haft med kemi at gøre siden gym. og det fangede mig endda ikke synderligt, jag kan ikke umiddelbart vurdere om spørgsmålet er for vidtgående ::)
-
Jeg har ikke haft med kemi at gøre siden gym. og det fangede mig endda ikke synderligt
Det var da synd for dig! :D
Men med hensyn til spørgsmålet, så er det utroligt svært, hvis du vil have et teoretisk begrundet svar.
Det nærmeste jeg kan komme er, at det kan sagtens være, og det må komme an på en praktisk prøve.
Harbst har allerede skrevet noget tilsvarende - så uden dine bemærkninger om gymnasiekemi havde jeg ikke behøvet at blande mig ... ;)
-
Tak Jødal.
Det var så heller ikke dig der var underviseren :'(
Jeg er nok blevet ledt forledt af et "garage" møde jeg var til omhandlende rapsolie til brug i bilen.
Der var der en fra det alt vidende folkecenter der fortalte at efter som rapsolien havde iltmolekyle(r) bundet til CxHx ja så kunne enhver jo regne ud at cetantallet måtte være højere ::)
Jeg som den vist eneste undlod at nikke "selvfølgelig" men forundrede mig dog lidt over at det var så selvlysende logisk at forudsige Cetantal.
-
Så længe det er meget nært beslægtede stoffer, kan man godt opstille tommelfingerregler for cetantallets ændring med molekylstørrelse og struktur.
Men når det gælder tilsætning af noget helt andet, er det rent gætteri.
-
Kusco skrev:
Her er der en der hævder at et gammelt (tysk?) husråd til at puste lidt liv i en slidt diesel motor, med deraf følgende start problemer, skulle være at tilsætte isopropylalcohol til dieselolien.
citat slut
Det lyder spændende - helt bortset fra cetantallet.
Min bedagede Kramer gummiged har svært ved at starte - i frostvejr nægter den helt at tænde uden at få et skud æter i indsugningen.
Ville lidt isopropylalkohol i dieselolien hjælpe? og i så fald hvor meget?
Er der nogen negative virkninger ved dette?
Gummigeden har en firecylindret luftkølet Deutz motor.
-
Ville lidt isopropylalkohol i dieselolien hjælpe? og i så fald hvor meget?
Er der nogen negative virkninger ved dette?
Så længe det drejer sig om få procent, er der næppe negative bivirkninger, så rådet må blive: Prøv!
En dieselmotor kan skam godt køre på et brændsel med meget lavt cetantal - fx benzin. Den kører bare ikke ret længe! :'(
Årsagen er i så fald, at motoren brænder sammen, fordi benzinen får metaldelene til at blive alt for varme og mangle smøring. Den virkning vil du næppe få af en lille smule isopropylalkohol, men du må selv prøve at vurdere motorblokkens temperatur under drift. I en luftkølet motor har du jo desværre ikke et kølevandstermometer til at hjælpe dig.
-
Jeg siger som Morten, prøv. Men bliv ikke overmodig. Selv om Deutz motorer er ikke så sarte, så er der grænser.
Virker det ikke så er der jo æteren tilbage.
Men er det ikke muligt at opvarme motorolien elektrisk? I Nordsverige, Kiruna, er der elstik ved parkeringspladserne.
Kan man sælge motorer i Grønland uden el startvarme udstyr?
-
Lille gæt fra min side;
HVIS der er gløderør i motoren, vil de antænde spriten, som derefter antæner resterende diesel-brændstof.
Første "knald" vil muligvis give glødning i nogle sod rester der antænder næste lille skud af sprit.
Kændt fra glørerørsmotorer.
Har du en diesel, prøv og sprøjte noget wd40, gas, eller bensin mens den er i tomgang. Lyder ikke godt, men det virker.
Marek.
-
Ak, der er ingen el-varmepatron i motoren. Der var en defekt en dengang jeg købte køretøjet, men den er gået al kødets gang.
Der er heller ikke gløderør i cylindrene - omend jeg er blevet fortalt at det kan monteres.
Hvad er iøvrigt wd40?
jeg har engang prøvet at starte med lightergas ind i indsugningen, men det var uden virkning.
Æter på spraydåse er effektivt. Når jeg starter, afpasser jeg mængden efter temperaturen: ved frysepunktet skal den kun have et lille mikropift, men ved minus 10 grader skal den have et ordentligt hvæs. Hvis den får for meget giver de første tændinger en grim lyd.
Det kan godt være at jeg vil prøve med 1% isopropylalkohol i dieselolien. Da tankindholdet er 80 liter er det jo også en pæn sjat.
Min bil, en Mitsubishi van, har også et elstik foran. Da jeg engang checkede det, viste det sig at stikket ikke havde forbindelse til nogetsomhelst. Bilen har til gengæld gløderør der virker.
-
Deutz motorene er med direkte indsprøjtning og som sådan uden gløderør.
At eftermontere dem .. nok ikke helt realistisk.
Men man kunne eftermontere en glødeanordning i indsugningen nemt og billigt.
Jeg har i mine unge mekanikker lærlinge år været igennem mange sjove metoder for at vække Diesel maskiner i gang.
Ret effektivt er:
*(hvis det er muligt) afmontere en indsugningsslange mellem filter og manifold rul en avis sammen og sæt ild til den som en fakkel og hold den over manifoldåbningen mens du starter.
*Brug 24V til starteren (og kun den) evt. med co2 svejseanlæg. Motoren tørnes derved meget hurtigere og overkommer derved den ellers pga. slid undslippende kompression.
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad du oplever med Isopropylalchoholen.
-
Hej Gerda
WD 40 forgængeren hed Caramba og er en rustopløsende penetrerende olie på sprøjtedåse(spraydåse) til at løsne rustne skruer og ting med. Jeg antager, at det er drivgassen, der er den effektive motorstarter ;D
Jeg må personligt tilstå, at jeg bestemt ikke ville anvende WD 40 som motorstarter. Jeg ville altid foretrække æter. Æter er forøvrigt også billigere en WD 40.
-
Jeg ville altid foretrække æter. Æter er forøvrigt også billigere en WD 40.
kan man købe æter uden en gifttilladelse?
-
Ja man kan købe æther på Apoteket.Uden problemer 1 deciliter kostede sidste gang jeg købte 8 kr. Man bruger det til at fjerne tæger fra hunde.
-
Man bruger det til at fjerne tæger fra hunde.
... og til at starte gamle dieselmotorer.
Den væsentligste risiko ved æter er ikke dets giftighed, som er ret lav, men eksplosionsfaren. På grund af det lave kogepunkt fordeler dampene sig lynhurtigt i nærheden af flasken - altså INGEN åben ild!
Dertil kommer, at gammel æter har en tilbøjelighed til at danne etherperoxid ved reaktion med luftens ilt, og dette stof er ekstremt eksplosivt - i yderste konsekvens eksploderer flasken, når man løfter den ned fra hylden! :o
Altså er det yderst relevant at købe æter i små mængder ad gangen.
Til orientering, da nu tilgængeligheden af endnu et kemikalium er kommet på dagsordenen:
Jeg har i en anden tråd luftet muligheden af at starte en kemikaliehandel med salg til private. Resultatet er desværre, at det vil være umuligt at få forretningen til at løbe rundt så længe jeg er på efterløn og tilmed give en masse administrativt bøvl med A-kassen. Det er ikke ulovligt, men en reel timeløn på ca. minus 10-30 kr. virker ikke attraktiv ...
Så jeg tænker igen omkring 2010, når systemet slipper mig.
-
I skal også have en anekdote om giftigheden af æter:
For ca. 40 år siden havde en potentiel voldtægtsforbryder i Århus fået en "god" ide: han ringede på hos enlige kvinder, og når de lukkede op, fik de en ætervædet klud for næsen.
Det prøvede han 5 gange.
Kvinde nr. 1-4 fik vristet sig løs og råbte op, så han stak af.
Nr. 5 fik holdt ham fast længe nok til, at en vaks nabo kom til hjælp og manden blev fanget.
Ingen af dem mistede bevidstheden og ingen blev voldtaget :)
Det hører også med til vurdering af giftigheden, at da hospitalerne for ca. 100 år siden helt opgav chloroform som bedøvelsesmiddel til fordel for æter, var den væsentligste grund, at der er et langt større spring fra den mængde æter, der bedøver en patient, til den mængde, der dræber patienten, end ved chloroform. Så måtte man tage sine forholdsregler mod eksplosionsfaren.
-
Lidt ansporet af dine butiks tanker.
Er det noget der skal være Net baseret .. altså sådan at kunder skal have tingene tilsendt ?
I så fald kan der være endnu en næsten uoverstigelig barriere, for i DK er vi så hysteriske med hvad og hvordan man må sende af kemikalier så man næsten kan trække på smilebåndet af det.
-
Ja, det var tanken, at det skulle være en ren netbutik uden fysisk adresse tilknyttet (jeg har fundet et kælderrum, der med rimelighed - men ikke omkostningsfrit - kan indrettes til lager).
Jeg er ikke lige så bange som du for problemet med forsendelse, da jeg i mange år har været regelmæssig modtager af små pakker med kemikalier. Visse ting - især de ætsende - kom med fragtmand, men meget med Post Danmark. Så det kan altså lade sig gøre, men forsendelsesomkostningerne skal naturligvis lægges oven i prisen.
Derimod kan jeg næppe få kunderne til at betale for, at der modregnes i min efterløn ...
-
WD40 bør altid ligge i en gammel bil og lign. steder - det kan fjerne mislyde som der står på dåsen, men man må dog ikke bruge det på ens kone af den grund.....
Lidt mere seriøst, så kan man sagtens bruge WD40 som alternativ til dieselstart/æter - det er bare ikke lige så effektivt (jeg tror også at det er drivgassen der giver den effekt).
Nogle gange kan man få rynker i panden, når man hører en dieselmotor der har fået et skud dieselstart og i sådanne tilfælde kan det være rart at bruge et mildere middel = WD40. For meget dieselstart kan være en anden måde at få/flå et topstykke af en motor. Det virker også fint på benzinmotorer (på godt og ondt).
Et andet trick jeg kender med WD40 er på bezinmotorer, der ikke vil starte når det er koldt og fugtigt - dvs. når startproblemet er overgang på tændkabler/tændrør pga. skidt og fugt.
En god tåge af WD40 på tændingssystemet og så starter motoren fint igen. Dette er dog en kortvarig frist, da WD-40´s smørende egenskab, samler mere skidt på tændkabler end før og næste morgen står du med en lign. problem der kun vokser sig større - her skal der en klud og knofedt til for at fjerne det oprindelige problem, men WD-40 redder dig hurtigt første gang og er jo sådan set også en måde at fejlsøge på første gang.
Brug forøvrigt aldrig WD40 til at smørre på steder hvor der kræves fedt og lign. smørremidler. WD40 er lynhurtig at smørre med og næsten lige så hurtigt forsvinder den smørrende effekt igen, da det jo er en tynd olie.
Så lang så godt med mine erfaringer med WD40 - de er gennemprøvet på godt og ondt i praktiske eksempler. Jeg hører gerne hvis andre har lign. tricks - de fleste af jer kender måske allerede overstående ?
Mht. Gerda's Gummiged, så vil jeg stærkt anbefale at installere elektrisk varme på motoren - det har den meget bedre af i længden og det er jo standart vare i den del af verden (jeg har selv boet der i et par år).
Kan det forresten være at isopropanol ikke har så stor betydning for Cen-tallet, men mere har en fugtfjernende effekt ? Kan det være en måde at undgå dieselslam ? - det giver selvfølgelig ikke et svar på hvorfor det skulle virke på gamle dieselmotorer.
-
Skal vi ikke allesammen blive enige om at:
At en standart med T i enden er et flag
og en standard med D er al det andet.
Standard udstyr
Standard størrelser
Srandard mål
-
Kunne Hr. Læren ikke forklare hvad "Srandard mål" er ?
-
Og når Hr. læreren er igang, kan vi så få en forklaring på, hvad "al" er for noget.
Uffe
-
Og hvis vi skal fortsætte med flueknepperiet, så er der jo lige det med de sammen satte ord. -Øhhhh! sammensatte ord.
http://fiduso.dk/?page=skraekeksempler
Til skrækeksemplerne vil jeg som led i flueknepperiet tilføje:
Standard udstyr
Standard størrelser
Srandard mål
-
Der er kun ét e i udmærket Herr Mønnike
-Jeg vil også være med til at mobbe ham.
-
Hvorfor nu kalde hr. Mønnike for Herr, når han hedder Bjarke?
-
Det er jo ingeniører, når de er bedst ;o)
Det handler vel ikke om at blive enige om at en "standart" er et flag, for det er allerede vedtaget.
Ville vi kunne ændre det vha. en demokratisk proces ?
Jeg skal straks undskylde mit meget forkerte valg af et "t" i stedet for et "d", men vil dog ikke rette i mit tidligere indlæg - det jo vil tage pointen fra de mange efterfølgende indlæg.... ;o)
-
Gør nar I bare ;D