* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 329
I alt: 329

Forfatter Emne: Trådløs netværk og deling  (Læst 10377 gange)

noltus

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 15
    • Vis profil
Trådløs netværk og deling
« Dato: 13, November 2008 - 16:47 »
Hej
Jeg har et mindre netværk sat op hjemme,består af internet adgang,en linksys router og en belkin trådløs router billede: http://peecee.dk/upload/view/139974 Jeg vil gerne,fra min bærbar,komme på mit hjemmenetværk,hvordan gør jeg lige det,kan sagtens komme på nettet fra den bærbare,men ikke på mit netværk
PS:Skal lige siges at jeg kører vista på pc1 og den bærbare og xp på pc2

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Trådløs netværk og deling
« Svar #1 Dato: 13, November 2008 - 17:12 »
Hej noltus.
Jeg ved ikke helt hvor meget du mener med at "komme på" dit hjemmenetværk.
Men jeg har en tilsvarende konfiguration som din og alle mit hjems tre computere - 2 med XP og 1 med Vista - kan sagtens se hinanden og dele visse informationer.

Du skal starte med at gå ind i kontrolpanel. I XP kan du finde "Guiden Netværksinstallation", som kan hjælpe dig i gang. Men du kan også gøre det fra grunden, det er faktisk ikke så svært.
De afgørende trin er, at du skal give hver computer et NAVN og tilknytte den en ARBEJDSGRUPPE. Det gøres - lidt ulogisk - ikke under noget med netværk, men under SYSTEM/Computernavn/Skift i Kontrolpanelet.
Hvis du tilknytter alle tre computere samme arbejdsgruppe, skal de kunne se hinanden, når de er tændt. I XP kan du gå ind i "Netværksforbindelser" (under Start), I Vista hedder det bare netværk.
Dernæst skal du vælge, hvilke mapper, du vil dele med de andre. Det gøres på hver enkelt PC. Der er som standard oprettet en mappe "Delte dokumenter", som er markeret med en hånd under mappeikonet, og alt hvad der placeres der, deles. Men du kan højreklikke på andre mapper og vælge "Deling og sikkerhed" for at gøre flere mapper delte.
Selv deler jeg nogle få udvalgte mapper, men har ladet resten være solitære. Som standard har jeg en delt mappe på hver PC, der hedder noget med "Flyt" og computernavn. Og på de andre computere har jeg genveje på skrivebordet til disse mapper. Hvad jeg vil overføre til en anden PC, lægger jeg en kopi af i den lokale Flyt-mappe. Kopien kan så slettes, når filen er hentet ind på den anden PC, der skal bruge den. Hvis modtage-computeren er tændt, kan jeg naturligvis også kopiere direkte ind i dennes flyt-mappe.
Jeg har derudover en delt mappe med et foreningsregnskab, der ligger på min PC, men lige så ofte bruges af min kone på hendes. Det er helt problemfrit, blot de begge er tændt (og det underliggende program er installeret på begge computere).
« Senest Redigeret: 13, November 2008 - 17:15 af Morten Jødal »
Mvh. Morten Jødal

noltus

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 15
    • Vis profil
Sv: Trådløs netværk og deling
« Svar #2 Dato: 13, November 2008 - 17:45 »
Hej
Jeg har fil og udskriftsdeling slået til på alle computere,sidder ikke lige foran computerne med problemet,men jeg tror jeg har lavet en fejl 40,min bærbare skal også indlemmes i samme arbejdsgruppe,men løser det ikke problemet skriver jeg igen

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Trådløs netværk og deling
« Svar #3 Dato: 13, November 2008 - 18:46 »
husk også firewall'en
jeg kan ikke huske præcis hvad man skal gøre, glemmer altid at skrive det ned når der kommer nye her på projektkontoret.

min pc bruges aktivt på 3 arbejdsgrupper uden at jeg behøver at skifte arbejds gruppe navn.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Trådløs netværk og deling
« Svar #4 Dato: 13, November 2008 - 19:59 »
Hvis du har to routere kan det give noget ballade da de sikkert begge to vil forsøge at dele adresser ud til maskinerne på netværket. Dvs. hvis en maskine får en adresse fra din Linksys og den anden en adresse fra din Belkin vil det ikke nødvendigvis fungerer.
Er din Belkin måske i virkeligheden et Access Point, i relation til en anden tråd, et "Adgangspunkt"  :)
Hvis ikke det er et adgangspunkt så er det heller ikke helt ligemeget hvilken porter du benytter for at koble din Linksys og din Belkin router sammen.

MVH Tommy


Hej
Jeg har et mindre netværk sat op hjemme,består af internet adgang,en linksys router og en belkin trådløs router billede: http://peecee.dk/upload/view/139974 Jeg vil gerne,fra min bærbar,komme på mit hjemmenetværk,hvordan gør jeg lige det,kan sagtens komme på nettet fra den bærbare,men ikke på mit netværk
PS:Skal lige siges at jeg kører vista på pc1 og den bærbare og xp på pc2

noltus

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 15
    • Vis profil
Sv: Trådløs netværk og deling
« Svar #5 Dato: 13, November 2008 - 21:28 »
Hej igen
Min Belkin er ikke sat op til at være accespoint,men kommer først til den imorgen,vil dog prøve at indlemme den i den rigtige arbejdsgruppe først,virker det ikke må jeg sætte Belkin'en op som accespoint

TommyRump

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Trådløs netværk og deling
« Svar #6 Dato: 13, November 2008 - 22:22 »
Din Belkin er uafhængig af arbejdsgruppen, den tænker kun i adresser og i bedste fald navneopslag.
Det er for øvrigt ikke nødvendigt at PCerne er med i samme arbejdsgruppe for at kunne finde hinanden.
Jeg vil nok anbefale at du med det samme sætter din Belkin til at være Access point, det vil på en gang kunne udelukke en del problemer.

MVH Tommy

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk