* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 329
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 278
I alt: 278

Forfatter Emne: Fortolkning af bygningsreglement - Hjælp  (Læst 17377 gange)

kimich

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
  • Kim Michelsen
    • Vis profil
Fortolkning af bygningsreglement - Hjælp
« Dato: 04, Juli 2008 - 17:20 »
I en tidligere streng 'Fortolkning af bygningsreglement' skrev Michael Boldt
Er du sikker på at der er en udvidelse af carporten du vil foretage? det kunne jo stadig være et skur for enden af din carport, f.eks. skal der ikke anmeldes, hvis du klistrer et vægdrivhus på.

Det lyder meget spændende, men hvor står det henne at et vægdrivhus ikke skal anmeldes?

Jeg er ved et uheld kommet til at tale med teknisk forvaltning om opsætning af et vægdrivhus, i en vis grad fordi min kone er overforsigtig.

Som jeg har forstået det, så gælder det, at bygninger mindre end 10 m2 ikke skal anmeldes, medmindre de står mindre end 2,5m fra en anden bygning og det gælder jo alle vægdrivhuse; så principielt skal man anmelde et vægdrivhus på ½ m2 som man har købt for 100 kr. i Bilka.

Drivhuset er på 9 m2 og har kostet omkring 4000kr. I forbindelse med anmeldelsen skal der leveres
  • Målfast og målsat situationsplan med angivelse af udvendige afløb, herunder afledning af tagvand mv.
  • Målfast og målsat plantegning
  • Målfaste facadetegninger
  • Målfast og målsat snittegning
Kan det virkelig være meningen at man skal hyre en arkitekt for at sætte et banalt vægdrivhus op?

Det virker som om man har skrevet lovteksten med henblik på carporte og lignende og så lige fundet ud af at den også skal gælde drivhuse.

Har jeg misforstået det hele og hvis jeg har, hvordan overbeviser jeg så Næstved Kommune? Jeg har ikke specielt lyst til at være den eneste i Danmark der leverer sådan en anmeldelse ;-)
Mvh. Kim Michelsen
« Senest Redigeret: 04, Juli 2008 - 17:31 af kimich »

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Fortolkning af bygningsreglement - Hjælp
« Svar #1 Dato: 04, Juli 2008 - 22:05 »
Sæt dit vægdrivhus op. Der er ikke en kæft i kommunens forvaltning der interesserer sig for et vægdrivhus på under 10 M2, forudsat, at du ikke har et udestående med en "kommunerod" som føler sig generert af dig
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

kimich

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
  • Kim Michelsen
    • Vis profil
Sv: Fortolkning af bygningsreglement - Hjælp
« Svar #2 Dato: 04, Juli 2008 - 22:38 »
Jeg er stort set enig, bortset fra at jeg er i dialog med dem, hvorfor det ikke er helt så let at ignorere det.
Derudover irriterer det mig at vi har så sindsyge regler i det her samfund, samt at det offentlige skal spilde deres egen og vores tid og penge med åbenlyse tåbeligheder. Og her håbede jeg at nogen kunne fortælle mig at det ikke var sandt, at der var nogen der havde misforstået noget.

Mvh. Kim

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Fortolkning af bygningsreglement - Hjælp
« Svar #3 Dato: 05, Juli 2008 - 18:04 »
Småhusreglementet §12

Bestemmelse Vejledning
12.1.1
For småbygninger på højst 10 m² gælder alene bestemmelserne i dette afsnit. Bestemmelserne i afsnit 12.2 og 12.3 gælder, hvis en lokalplan eller byplanvedtægt ikke fastsætter andre bestemmelser om det pågældende forhold.
(12.1.1)
Småbygningerne kan opføres uden anmeldelse eller byggetilladelse, se bestemmelserne i afsnit 1.7.1.
Det bør også undersøges, om der er privatretlige servitutter, deklarationer eller offentligretlige byggelinier m.v., som kan få indflydelse på opførelsen af småbygningerne.
Småbygningernes areal regnes ikke med i etagearealet ved beregningen af bebyggelsesprocenten, se bestemmelserne i bilag A.
Småbygninger må ikke anvendes til beboelse. For anvendelse til beboelse, f.eks. som gæstehytter, gælder reglerne i afsnittene 2 - 8. 
12.2.1
På hver grund kan der opføres indtil 2 småbygninger, når betingelserne a - c er opfyldt: ...

(I afsnit 1.7.1 står der ingenting.)

småbygninger på under 10m2 er alene reguleret af §12.

1) Dit drivhus er er under 10m2,
2) du har undersøgt om der er privatretlige servitutter, deklarationer eller offentligretlige byggelinier m.v., som kan få indflydelse på opførelsen af dit drivhus - det er der ikke.
3) drivhuset er småbygning nr 2.

så smut du bare ned i byggemarkedet efter materialerne.

Bemærk hvis du ikke overholder §12 så har du kun anmeldepligt, dvs
du skal fortælle at du vil opføre et drivhus, og har du ikke hørt noget efter 14 dage må du begynde.
anmeldelsen skal kun ha en kopi af matrikel-kortet med et plot hvor du vil bygge samt kopi af drivhusfirmaets beskrivelse/samlevejledning.

god debat

Mikael Boldt

Ha en god dag

Mikael Boldt

kimich

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
  • Kim Michelsen
    • Vis profil
Sv: Fortolkning af bygningsreglement - Hjælp
« Svar #4 Dato: 05, Juli 2008 - 20:03 »
Ja, men der står også:

12.2.1
På hver grund kan der opføres indtil 2 småbygninger, når betingelserne a - c er opfyldt:

a. Arealet af den enkelte bygning er højst 10 m²
b. Afstanden til andre bygninger på samme matrikelnummer skal mindst være 2,5 m.
c. Ingen del af bygningernes ydervægge eller tag må være højere end 2,5 m over terræn.

Mvh. Kim

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Fortolkning af bygningsreglement - Hjælp
« Svar #5 Dato: 05, Juli 2008 - 21:29 »
undskyld!

det havde jeg ikke set (jeg læste det som noget andet)

det efterlader så kun at du skal sende en anmeldelse af byggeriet 14 dage inden du begynder.

Juliana Drivhuse gør opmærksom på at hvis du skal bruge dit drivhus som udestue skal du søge byggetilladelse.

Anmeldelsesblanket kan hentes her:borger.dk

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Fortolkning af bygningsreglement - Hjælp
« Svar #6 Dato: 06, Juli 2008 - 01:01 »
Når du sætter et vægdrivhus op på dit hus er det ikke en anden bygning, men i princippet en udvidelse af den eksisterende.

Du skal anmelde det . En primitiv plantegning, kan du lave ved at tegne til din eksisterende, som også viser husets placering og matikelskel , samt evt gældende byggelinier.  Dertil en tegning af drivhuset fra producenten.
Der er grænser for hvor meget, de kan forlange i sådan en bagatelsag.
 Det forudsættes at drivhuset ikke opvarmes eller øger bygningens energibehov, til lys, varme eller køling.
« Senest Redigeret: 06, Juli 2008 - 11:31 af harbst »
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk