Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - E. Tranberg

Sider: 1 ... 30 [31] 32 33
451
Miljøteknik / Sv: NOx ?
« Dato: 25, Januar 2008 - 08:45 »
For den enkelte dieselmotor har EGR den uheldige virkning at sod fra udstødningsgassen forbinder sig med olietåger fra krumtaphusudluftningen og langsomt, men sikkert stopper indsugningsmanifolden til, især når man kører økonomisk. EGR slås nemlig fra ved højere belastning.

Så er det jo godt når man har en VAG-bil, hvor man for små midler kan tilslutte sin computer til bilen og skrue EGR helt i bund uden at få sorte fingre. Herved øges friskluftmængden med 50% ved lav belastning.

På f.eks. Alfa Romeo kan man ikke gøre det via computer, kun via egentlig chiptuning, og en afblænding af EGR-porten vil få styringen til at gå i fejlmodus, fordi indsugningsluftmængden bliver højere end foreskrevet.

452
Du havde vel bare ikke vænnet dig til Hondaen endnu Bjarke, den er jo en del hurtigere på rattet end en Berlingo. ;D

Personligt har ESP'en sparet mig for at smadre en fælg mod en helle i sneglat føre, hvorefter der kom vinterdæk på bilen i stedet for de originale, der ellers havde masser af mønster og ikke var særligt brede.

Jeg tror på de tests der har været i motorpressen om ESP, og da jeg ikke er uddannet jægerpilot med toptunede reaktioner tager jeg gladeligt imod et hvert hjælpemiddel der kan redde liv og førlighed ved at forebygge eller afbøde ulykker.

Derfor ville jeg i Søren Basbølls sted, uden danske afgifter, købe en rigtig Renault med 5* Euro NCAP i stedet for en Dacia hvor alt det man ikke kan se er sparet væk.

453
Måske vi allerede har skræmt Søren Basbøll væk, men hvis ikke kan han sikkert få brugbare svar i dette tyske forum:

http://www.motor-talk.de/forum/dacia-b402.html


454
I Loganen er der sandsynligvis monteret en 1,5 Dci common rail motor, der i varierende tuningsgrader fra 65 til over 100 hk gør tjeneste i en række Renault og Nissan modeller op til så tunge køretøjer som Kangoo og Grand Scenic.

I en lille bil som Logan'en vil den sjældent komme over 2500 rpm og holdbarheden bør være sikret.

De, ikke længere så nye, personvognsdieselmotorer med direkte indsprøjtning, kører i daglig brug med meget lave omdrejninger grundet deres meget høje drejningsmoment som turboladeren frembringer allerede fra mellem 15-1700 omdrejninger til ca. 2200 omdrejninger.

De tidlige turbodieseler med forkammermotorer var komplet døde under 2500 omdrejninger og skulle faktisk køres med høje omdrejninger for at komme over stepperne, hvilket kostede topstykker i lange baner når de fik pedal grundet ujævn varmeudvidelse.
De tålte heller ikke småture grundet store mængder af sod og kondensvand i olien, hvilket er blevet meget bedre i takt med at førstøvningen er forbedret med indsprøjtningstryk på over 2000 bar.

Jeg kører med stor fornøjelse TDI, og der skal en stor besparelse til før jeg køber en benzilbil igen.

455
Kan man købe varmefølsom film til alm. kameraer?

456
Miljøteknik / Sv: Nuværende konstruktion af vindmøller
« Dato: 10, Januar 2008 - 10:19 »
Jeg er vokset op med egen mølle i baghaven, og krøjegearet på den revnede, da møllenhatten altid stod og virrede i forhold til tårnet.

Løsningen var et bremsebånd der blev spændt om krøjekransen.

Pointen er at et vinkelgear (og Vestas har stadig problemer med deres almindelige gearkasser) ikke kan tåle de konstant varierende slagagtige kræfter, hvilket man fandt ud af i de moderne møllers barndom.

På en vindmotor kan man bare overdimensionere, det bliver rasende dyrt på en 1MW mølle.

457
Miljøteknik / Sv: Brug mere EL !
« Dato: 04, Januar 2008 - 08:42 »
Der kørte en rigtig interessant debat på Ing.dk om "intelligente" elmålere, der netop skulle kunne frigive brugen af miljøvenlig møllestrøm til opvarmning.

Barmarksværkerne er nødt til at producere overskudsel til lave priser for at kunne levere varme til deres kunder når det blæser kraftigt

458
Computer / Sv: USB Flash
« Dato: 03, Januar 2008 - 17:42 »
Bjarke har ret, Wikipedia skriver: http://en.wikipedia.org/wiki/Hub

Citér
Technical meanings

    * The centre of a wheel, normally incorporating a bearing.
    * Node (networking) in a computer network
          o Network hub, a computer networking device
          o USB hub, a device that allows many USB devices to be connected to a single USB port
    * Direct Connect hubs are central servers to which clients connect
    * Transportation hub, where traffic is exchanged across several modes of transport
    * Airline hub, an airport that serves as the base of operations for an airline
    * A hub allows a network of computers to send information to each other, but a hub increases traffic between computers


En USB-Hub er et trafikknudepunkt, ligesom et nav hvor alle egrene mødes.


459
Vi er mange der bruger GPS'en på kendte strækninger for at kende vores ankomsttidspunkt, hvilket sparer én for megen stress, f.eks. når man skal med en færge eller et møde.

Derfor har vi lov at brokke os når GPS'en foreslår upraktiske smutveje eller ikke tager de praktiske.

460
Alt det andet, diverse / Sv: Rygning og tåbelige politikere
« Dato: 20, December 2007 - 09:53 »
Jeg savner i den grad en positiv journalistisk indfaldsvinkel på den glædelige frihed flertallet af befolkningen - nemlig dem som ikke ryger - har fået efter rygeforbudet.

Deværre er andelen af rygere og tobakstolerante blandt journalister og politikere langt højere end befolkningen som helhed, fordi de der ikke kunne lide røgen ikke har kunnet færdes i disse cirkler, hvor røgen altid har hængt tæt.

Jeg glæder mig stadig hver gang jeg er i byen uden at skulle lade tøjet hænge i skuret bagefter.

461

Jeg regner med at slammet stammer fra rustne vandrør - temmelig forbavsende, da det kun er 16 år siden hele kvarteret blev bygget.

Jeg tror at et filter som det HCK beskriver vil kunne klare problemet, men hvor får man sådan et filter?


http://www.kemic.dk/ Havde vi på gården i 30 år. Det er et sandfilter + en kompressor.

Rusten i rørene skyldes at der ingen kalk er til at beskytte dem. Min materialelærer Sedum-Larsen fortalte at den rigtige forklaring på at englænderne, som også har kalkfattigt vand, har rørene uden på husene er at de tærer op på kort tid, og skal være lette at skifte.

462
Hus og have, køkken og bad, varme og ventilation / Sv: Aske
« Dato: 30, November 2007 - 13:30 »
Hvis vi snakker ren aske, så kan den blandes i cementen - næste gang du støber fundament til en ny udestue.

Det gør cementfabrikken når de bruger RDF (Refuse-Derived Fuel eller "alternativt brændsel")

God debat

Mikael Boldt

Det minder mig om en sag i Nordjylland, hvor nogle kriminelle slog en af deres kumpaner ihjel, brændte ham, og støbte knogleresterne ind i betonen til en terrasse.

De havde dog ikke gjort det ordentligt, og kriminalteknikerne kunne identificere offeret udfra knogleresterne, som de ikke havde knust ordentligt.

463
Aktuelt / Sv: Kender I det
« Dato: 28, November 2007 - 20:53 »
For en gangs skyld er vi helt enige Mønnike. Utallige er de gang hvor jeg har råbt i frustration over at der blev zoomet ind på den interviewedes vorte på næsen i stedet for den tekniske detalje han troede han var ved at vise frem.

Man zoomer også gerne ind på ansigtet af én der peger mod et mål i den modsatte retning -  "For det er jo mennesket der er interessant" Bvadr.

464
Computer / Hurtig PDF reader
« Dato: 28, November 2007 - 20:46 »
Prøv SumatraPDF http://blog.kowalczyk.info/software/sumatrapdf/ og bliv overrasket over hvor hurtigt man kan åbne PDF'er

465
Computer / Sv: Overførsel af store filer.
« Dato: 22, November 2007 - 13:13 »
http://www.teamviewer.com/da/index.aspx

2.
TeamViewer Desktop Sharing
Desktop Sharing og teamwork – nemmere end nogensinde før: Med TeamViewer kan du oprette forbindelse til en partners desktop hvor som helst i internettet. ...
www.teamviewer.com/da/index.aspx - 6k - Cached - Lignende sider - Filter

Sider: 1 ... 30 [31] 32 33