451
Miljøteknik / Sv: NOx ?
« Dato: 25, Januar 2008 - 08:45 »
For den enkelte dieselmotor har EGR den uheldige virkning at sod fra udstødningsgassen forbinder sig med olietåger fra krumtaphusudluftningen og langsomt, men sikkert stopper indsugningsmanifolden til, især når man kører økonomisk. EGR slås nemlig fra ved højere belastning.
Så er det jo godt når man har en VAG-bil, hvor man for små midler kan tilslutte sin computer til bilen og skrue EGR helt i bund uden at få sorte fingre. Herved øges friskluftmængden med 50% ved lav belastning.
På f.eks. Alfa Romeo kan man ikke gøre det via computer, kun via egentlig chiptuning, og en afblænding af EGR-porten vil få styringen til at gå i fejlmodus, fordi indsugningsluftmængden bliver højere end foreskrevet.
Så er det jo godt når man har en VAG-bil, hvor man for små midler kan tilslutte sin computer til bilen og skrue EGR helt i bund uden at få sorte fingre. Herved øges friskluftmængden med 50% ved lav belastning.
På f.eks. Alfa Romeo kan man ikke gøre det via computer, kun via egentlig chiptuning, og en afblænding af EGR-porten vil få styringen til at gå i fejlmodus, fordi indsugningsluftmængden bliver højere end foreskrevet.