* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1408
  • Flest online idag: 168
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 53
I alt: 53

Forfatter Emne: Termokande i rustfritstål  (Læst 12609 gange)

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Termokande i rustfritstål
« Dato: 12, Februar 2011 - 09:44 »
Jeg så dem først for en 20år siden.
Termokander der nu endelig ikke gik i stykker ved det mindste fald, som ved de oprindelige spejlglas balloner.
Jeg mener den første jeg så var Husquarna der som et suplement til deres motorsavs line,, tilbød skovarbejderen en termokande der kunne holde.

Men allerede dengang, og nu senest hvor jeg har købt en til konen's arbejdsbrug, undrer jeg mig over hvordan stål -varmeledende metal overhovedet kan være anvendelig som materiale til en termokande.

Nuvel der er umiddelbart 2 lag, med luft eller isolering i mellem, men alligevel inder +yder del er samlet i top på en måde der sagtens kan lede varmen fra inder til yder del.

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Termokande i rustfritstål
« Svar #1 Dato: 12, Februar 2011 - 14:22 »
Materialevarmeledningen forekom jo også i glasthermokanderne, deri er der næppe den store forskel.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Termokande i rustfritstål
« Svar #2 Dato: 12, Februar 2011 - 16:39 »
Materialevarmeledningen forekom jo også i glasthermokanderne, deri er der næppe den store forskel.



Der er nu en klar forskel, Bjarke; det er i hvert fald min erfaring!

Rustfrit stål leder varmen ca. 15 gange bedre end glas, men da materialet i ståltermokanden er væsentlig tyndere end den af glas, bliver forskellen ret meget mindre. Hvis man skal måle sig til et nogenlunde præcist tal, skal man også undersøge varmetabet via proppen og egentlig også varmetabet via stråling mellem de to lag i termokanden. Det sidste, altså forskellen i strålingstabet, er sandsynligvis ret lille i forhold til andre tab, men varmetabet via proppen er meget stort; det varierer dog meget med materialet!

Jeg rodede for mange år siden med en varmeakkumulator bestående af termoflasker; den gang var der kun glasmodellen i kommerciel handel. Jeg fandt da ud af at almindelige kork var langt bedre end propper af gummi eller diverse plastmaterialer. Det siger litteraturen jo også!

Jeg fandt også ud af, at der var ret stor forskel på termoflaskens orientering. Hvilken orientering tror I er den bedste? Jeg skal lige tilføje at testen blev udført med påfyldning af kogende vand. Efter 24 timer blev vandet hældt ud en plastpose (frysepose) hvor der var nedstukket et langt laboratorietermometer.

Mads Aggerholm

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 594
    • Vis profil
    • ScandiCorp - Vi laver lidt af hvert...!
Sv: Termokande i rustfritstål
« Svar #3 Dato: 15, Februar 2011 - 19:55 »
Citér
Jeg fandt også ud af, at der var ret stor forskel på termoflaskens orientering. Hvilken orientering tror I er den bedste?

Med proppen nedad, naturligvis :-)
Venlig hilsen
Mads Aggerholm

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Termokande i rustfritstål
« Svar #4 Dato: 15, Februar 2011 - 22:09 »
Citér
Jeg fandt også ud af, at der var ret stor forskel på termoflaskens orientering. Hvilken orientering tror I er den bedste?

Med proppen nedad, naturligvis :-)

Ja, det fandt jeg også ud af! ;-)

Jeg gik dog lidt videre. Det kunne jo være at det var bedre med proppen opad, hvis man ikke fyldte flasken helt op! Det hjalp faktisk, men uanset fyldningsgraden kunne jeg ikke komme i nærheden af "proppen nedad".

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk