* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 387
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 277
I alt: 277

Forfatter Emne: Glasskærere  (Læst 54604 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Glasskærere
« Svar #15 Dato: 18, Februar 2011 - 13:44 »
Glasskæring handler mest om at skabe de rigtige spændinger. For at udløse dem skal der blot fjer tryk til.

Jeg har ikke selv prøvet det, men denne video virker ret overbevisende;

Wine Bottle Cutting 30 seconds Perfect Edge Bottle Cutter GreenPowerScience Bottleneck Guitar Slide

 ;)
Marek.

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Glasskærere
« Svar #16 Dato: 19, Februar 2011 - 10:08 »
Jeg troede at det nye skulle være den sorte kat der kommer forbi! ;-)

Jo, det er jo velkendt, at der ikke skal megen varmepåvirkning (eller kuldepåvirkning!) for at glas revner. Tænk bare på hvor nemt drikkeglas (stablet på hinanden, hvor glasset hviler på et andet glas i toppen!) går i stykker ved blot få graders temperaturdifference!

Professionelle der skærer lange snit (så lange at man er nødt til at skifte stilling) bruger ofte det trick, at banke ganske let langs ridsen med håndtaget af en mindre skruetrækker. De små lette slag får revnen under ridsen til at arbejde sig igennem selv en tykkere glasplade. På bagsiden af pladen bliver revnen dog ikke helt snoreret!

Min far, som ikke var glarmester, var en problemknuser og altmulig-håndværker uden at være faguddannet som håndværker overhovedet, var også god til at skære glas uden at skulle fylde op i brokkassen. Hvis der var en vandslange i nærheden skyllede han ridsen på langs. Dét kolde vand var tit nok til at revnen skulle arbejde sig igennem. Han brugte også en blæselampe. Ikke tæt på, men et hurtigt strøg hen over ridsen! Jeg har ved en lejlighed ridset en ret stor flaske som i videoen. Derefter lod jeg den rotere, ophængt i en snor, mens jeg varmede langs ridsen med en lighter. Den revnede også meget fint, revnen bliver nu ikke så perfekt, som antydes med tæthedsprøven i videoen. Revnen bliver kun helt tæt, hvis man orienterer de begge flaskehalvdele korrekt!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk