ingeniørdebat.dk
Velkommen,
Gæst
. Venligst
log ind
eller
registér
dig. Modtog du ikke en
aktiverings-e-mail?
1 Time
1 dag
1 uge
1 måned
Altid
Log ind med brugernavn, kodeord og sessionslængde
Nyheder:
efter 5 år får Ingeniørdebat.dk
nu en ansigtsløftning
Hjem
FORUM
Hjælp
TinyPortal
Søg
Kalender
Log ind
Registrér
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Støjhelvede i rutefly
Statistik
Medlemmer
Total antal medlemmer: 673
Sidste:
StepanieLa
Statistik
Total antal indlæg: 15975
Total antal emner: 1410
Flest online idag: 368
Flest på samme tid: 449
(30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 138
I alt: 138
« forrige
næste »
Udskriv
Sider: [
1
]
2
Forfatter
Emne: Støjhelvede i rutefly (Læst 30988 gange)
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Støjhelvede i rutefly
«
Dato:
14, Marts 2008 - 22:03 »
Hvorfor er der så meget larm i et rutefly?
Ventilationen lyder som om der er 1000 Pa tryk i kanalerne og følger motoromdrejningerne.
Kaptajnen finder med stor nøjagtighed det præcise omdrejningstal der rammer skrogets resonnansfrekvens med en rumlen der går lige i maven.
Når der siges noget i højtalerne er der en enerverende hyletone med samme styrke som talen.
Det første og sidste må da være til at løse?
Logget
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #1 Dato:
15, Marts 2008 - 00:12 »
Nu er det vel ikke trykket men lufthasigheden , som larmer i flyventilationen. folk sidder pakket tæt, og luftskiftet skal derfor være stort, samtidig ,ed at der ikke er plads til så mange kanalerog store armaturer.
Motorerne er jo nok så kraftige, og der er masser af forskellige lokale resonanser man kan ramme.
Men der er ingen undskyldning for at det støjer i højtalerne. Jeg tror det skyldes personalets dårlige mikrofonbetjening.
Logget
Jørgen Harbst
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #2 Dato:
15, Marts 2008 - 11:39 »
Det har vist sig, at folk der er bange for at flyve fokuserer på den mindste lyd der er i apparaterne. Der er masser af lyde i et fly, der skal være der.
Tilmed er der ikke plads (af vægthensyn) i fly, med de lave priser de er nødt til at levere transport for, at udstyre dem med en støj og vibrations isolering, som dem der er i personbiler.
Den sidste milimeter af plads skal udnyttes. Men hvis man er støjfølsom og har råd til at betale, kan man købe sig en Bombardier Learjet, med fire passagerpladser der kan opredes til senge og toilet med bad.
Propelfly er altid mere støjende end jet fly og da det er motorerne der levere luftforsyningen, følge ventilationsstøjen naturligvis.
Hvad er det for et fly du snakker om Tranberg?
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
E. Tranberg
Senior
Indlæg: 1.302
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #3 Dato:
15, Marts 2008 - 21:43 »
Det var en MD 80 i lang version.
Hyletonen i højtaleren har jeg oplevet på hver eneste flytur.
Logget
Mikael Boldt
Administrator
Senior
Indlæg: 1.150
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #4 Dato:
15, Marts 2008 - 22:39 »
Sad i et fly Boing 737 fra Frankfurt til Bukarest sidste fredag og diskuterede dette emne med en kollega.
Hvorfor er man så dårlig til det med mikrofoner og højtalere i et fly?
Jeg kan købe et par hovetelefoner som vedhjælp af lyd kan slukke for andre baggrundslyde og dermed opfatte musikken fra en MP3 afspiller næsten i bedste kvalitet.
Hvor kan man ikke udsende denne lyd i højtaleren?
Hvor kan man ikke give piloten en ordentlig mic?
God debat
Mikael Boldt
Logget
Ha en god dag
Mikael Boldt
harbst
Senior
Indlæg: 2.402
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #5 Dato:
15, Marts 2008 - 23:46 »
Jeg gætter på at mikrofonen er god nok men at de i stedet for at holde den op til munden lægger den i støjfyldt omgivelse.
Logget
Jørgen Harbst
Kusco
Senior
Indlæg: 533
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #6 Dato:
16, Marts 2008 - 08:37 »
Lydkvaliteten er bestemt ikke noget problem med nutidens DSP teknikker.
Man kan filtre omgivende støj fra i et samtale anlæg, så kun tale går igennem.
Det har snarere noget gøre med at en MD 80'er stammer fra omkring 1980, og at speaker systemet ikke er/var ikke det mest opprioiterede.
Jeg ar selv bemærket den elendige kvalitet man oplever lyden i, selv i en Airbus kan man undre sig over at bare højtaleren over en er i en så billig kvalitet.
Man skulle tro der var nogle sikkerhedskrav til det anlæg det må være rimelig vigtigt at personalet kan videre give beskeder til passagererne.
Logget
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #7 Dato:
16, Marts 2008 - 10:35 »
Det er rigtigt, at man kan få alverdens ting. Men det der er vigtigt i et fly, er lav vægt og pris på ikke strukturelle og flyvesikkerhedsmæssige dele. Hvis alle ønsker skulle opfyldes blev det på bekostning af antallet af sæder eller rækkevidde
DC 3 skytrain kunne uden nogen som helst komfort medbringe 28 falskærmssoldater siddende på bænke på langs af kabinen i et uisoleret(øgenavn: Icetrain) og støjende fly der uden trykkabine fløj så lavt at det var underkastet de kraftige termiskebevægelser i den lavere atmosfære. I civil udgaven kunnne den medbringe 16-22 personer siddende på normal vis med to eller tre i hver række.
Den vejer 8.5ton og kan medbringe 4.5 ton last med en maxhastighed på 330 km/timen og kunne tom nå en højde på 7 km og med fulde tanke og reduceret last kunne den flyve 3400 km (11-12 timer!) og så kostede den 138000$ i sin tid.
Dash 8 400 vejer 17 ton Laster 8 ton/ 72 passagerer komfortabelt med en marchhastighed på 600km/tim fuldlastet, med trykkabine i 7.5kilometers højde og en rækkevidde på 1650 km (3 timer)og den koster over 20000000$
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
BCC
Senior
Indlæg: 563
Jaeh .. eller .. øeh ..
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #8 Dato:
16, Marts 2008 - 21:22 »
Og med mindre min hullede
hukommelse snyder mig,
blev DC3 senere kaldt for
"Flyet der ikke kunne falde ned" :-)
Logget
Med venlig hilsen, BCC.
I krig og kærlighed gælder alle kneb ..
PeterK
Debattør
Indlæg: 56
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #9 Dato:
17, Marts 2008 - 15:47 »
Jeg kan kun tilslutte mig holdningen til at der er underligt lyden ikke er bedre. Jeg flyver en del indenrigs i Grønland og Udenrigs Grønland/Danmark. Og lige meget om det er i en ældgammel Dash-7 eller en den noget nyere Airbus er lyden fantastisk dårlig. Det burde være vigtigere at nå ud til passagerne så de kan høre det?
Logget
Peter K
B Mønnike
Global Moderator
Senior
Indlæg: 3.459
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #10 Dato:
17, Marts 2008 - 17:49 »
Jeg er heldivis så høreskadet at jeg ikke kan høre flystøjen, men hørelsen er god nok til at opfatte, hvad der bliver sagt i højtaleren.
Her BCC
er der et virkeligt godt DC3 link. Giv dig god tid.
www.douglasdc3.com
«
Senest Redigeret: 17, Marts 2008 - 17:50 af B Mønnike
»
Logget
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike
BCC
Senior
Indlæg: 563
Jaeh .. eller .. øeh ..
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #11 Dato:
17, Marts 2008 - 20:44 »
Jeg spekulerer på om den omtalte "Lo-fi"-mkrofonlyd
kan skyldes "den normal-menneskelige mikrofonteknik"
(læs: manglende mikrofonteknik).
Om det er i en bus, i en walkie eller "på scenen" spiller
øjensynligt sjældent en rolle - de fleste stikker nærmest
mikrofonen ind i munden når de (mis-) bruger den.
Måske kunne man slå et slag for at holde en fornuftig
afstand til den - det forbedrer i høj grad lydkvaliteteten,
i de fleste tilfælde.
Logget
Med venlig hilsen, BCC.
I krig og kærlighed gælder alle kneb ..
BCC
Senior
Indlæg: 563
Jaeh .. eller .. øeh ..
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #12 Dato:
17, Marts 2008 - 20:53 »
Flotte fugle, hr. Mønnike - mange tak!
Man burde have en stående nede på gaden,
så man kunne inviterer familie, venner og
bekendte på en søndagstur, en gang
imellem :-)
Logget
Med venlig hilsen, BCC.
I krig og kærlighed gælder alle kneb ..
chrismark
Senior
Indlæg: 677
Sv: dc 3
«
Svar #13 Dato:
17, Marts 2008 - 22:22 »
Men her græder hun ?
Marek.
Logget
BCC
Senior
Indlæg: 563
Jaeh .. eller .. øeh ..
Sv: Støjhelvede i rutefly
«
Svar #14 Dato:
17, Marts 2008 - 23:21 »
Kunne i hvert fald se ud til
at denne "baby" har fået et
ordentligt hak i tuden :-)
Logget
Med venlig hilsen, BCC.
I krig og kærlighed gælder alle kneb ..
Udskriv
Sider: [
1
]
2
« forrige
næste »
ingeniørdebat.dk
»
Ingeniørdebat
»
Bil og båd, MC og alt andet transport
(Moderator:
B Mønnike
) »
Støjhelvede i rutefly
Seneste Debatindlæg
Carbon Capture fejlslutni...
af
jj-
[
I dag
ved 17:45]
Talforståelse
af
jj-
[02, Maj 2024 - 19:51]
Bønder & Byfolk
af
jj-
[21, April 2024 - 19:51]
Human Development Index
af
jj-
[28, Marts 2024 - 19:50]
Troværdig eller utroværdi...
af
jj-
[11, Marts 2024 - 20:15]
Alkylatbenzin
af
SuperClaus
[10, Marts 2024 - 20:22]
Palæstine mod Israel
af
jj-
[03, Februar 2024 - 20:32]
30 Maj som fridag
af
jj-
[19, Januar 2024 - 20:34]
P&U-KlimaTilpasset - Byg ...
af
jj-
[01, November 2023 - 20:35]
P&U-ppmCO2-til-gramCO₂/(m...
af
PTRasmussen
[27, Oktober 2023 - 14:24]
P&U-CH4 klimagas
af
jj-
[14, Oktober 2023 - 19:54]
Findes der en font der vi...
af
E. Tranberg
[30, September 2023 - 13:28]
Er acceleration ækvivalen...
af
SuperClaus
[08, Juli 2023 - 23:49]
P&U-Eboks-android-logON
af
jj-
[30, Juni 2023 - 19:30]
P&U-Problemstillinger & U...
af
jj-
[06, Juni 2023 - 20:14]
Google ads:
DR-Nyheder
Rumænsk lastbilschauffør udvist efter spirituskørsel med en promille over 2,7
København vil have strammere regler for stilladsreklamer
Svensk slikgigant vil destruere 850 ton chokolade
Politi anholder 12 mænd i 'omfattende' hvidvasksag
To fynske værfter kan hjælpe med at bygge krigsskibe: Det kræver mere plads og flere hænder
Køge Bugt Motorvejen åben igen
Rusland laver nukleare militærøvelser
Dominansen fortsætter: Pogacar vinder sin femte Giro-etape
Ikke flere vidneafhøringer i tys-tys-sagen mod Trump
Spansk ambassadør kommer ikke tilbage til Argentina efter diplomatisk strid
Mand får 60 dages betinget fængsel for at have truet politiker
Kommune sætter fokus på bytræers betydning
Konservative vil hente betjente fra Kosovo til danske fængsler
Finland vil styrke grænsebevogtningen mod Rusland
Kæledyr fra udlandet skal fra næste år være rabiesvaccineret, når de kommer til Danmark
Tre danske både ror sig til OL
Fjer fra uddød fugl solgt til knap 195.000 kroner
Fodboldstjernen Toni Kroos indstiller sin karriere efter EM
Regeringen vil stramme klimakrav for byggeri
Efter anmodning om arrestordre på Netanyahu: Nu reagerer udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen
Nyt fra ing.dk
Blogindlæg: Myldretid i lav jordbane
Voldsom turbulens koster flypassager livet og kvæster 30
Forskere efterlyser plan: Vi mangler kulstof til den grønne omstilling
Ny viden hamrer pæl i årelang diskussion: Landvind snurrer sin egen klimabelastning tilbage på få år
Danmarks 40 mia. kr. dyre opgradering af flåden ligner en håndsrækning til udkantskommune
Vil genrejse dansk skibsbyggeri: Komplet fabrik kan stå klar på tre år
Regeringen vil skære ‘ambitiøst’ i byggeriets CO2-udledning: Går dog slet ikke så langt, som branchen ønsker
Opklaret af danske forskere: Derfor er der fugleinfluenza i mælk
Hvorfor fik ingen den ide før: Øjendryps-brillerne tager verden med storm
»Talfifleri« i Digitaliseringsstyrelsen udløser bonus til direktøren
Asbest kan gøre ny motorvej over Limfjorden »voldsomt« meget dyrere
Synspunkt: De døde blade er en ressource
Hvid brint strømmer op fra undergrunden: Her er fem skabelsesteorier
Master åbnede hackingens mørke verden for Katrine: »Man kan godt blive lidt paranoid«
Er det mest energieffektivt at koge vand i elkedel eller på komfuret?
Parlamentarikere om udbredt dansk iltsvind: EU bør gribe meget hårdere ind
Disse kæmpetanke skal lagre dansk CO2, inden den pumpes flere kilometer under havbunden
1984: Strandlegetøj er blevet en olympisk disciplin
Tæl de forskellige knus
Niels Bohr som tegneseriehelt
Et instrumentkomfur til læger, styrmænd og preppere
Værd at vide: Tunneleffektens tidsmysterium
Nordea fritaget for it-tilsyn fra Finanstilsynet: »Det er noget rod«
Ugens debat: Ja tak til dansk sprogmodel
Max Schrems går i krig mod ChatGPT: »Hvis de ikke retter ind, må de lukke«
AI lyver om os, og solstormen stoppede traktorerne
Professor punkterer AI-hype: Chatbots har skabt begrænset værdi
Ude af drift: Lastbils tippelad lukker elforbindelse mellem Sjælland og Sverige
Nyhedsbrevet Big Green | Bliv klogere på megatendenser i den grønne omstilling
Synspunkt: Tænk træet ind i byen
Kunder famler i blinde efter påbud: Hvor god er bankernes it-sikkerhed?
Netcompany står på spring med it-platform, der skal hjælpe forsvaret på slagmarken: Eksperter er bekymrede
Derfor kan du ikke tvinge ChatGPT til at sige sandheden
Læs papirudgaven af Ingeniøren
Leder: Milliarderne fosser ind til Forsvaret: Sådan køber vi kløgtigt kampkraft til kongeriget
ChatGPT kan ikke overholde GDPR: »Der er ingen gode løsninger«
Undersøgelse fra Ghana hævder, at langt mere tøjaffald bliver genbrugt
Ødelagt varmeskjold truer månemission: »Tror ikke, Nasa tør bemande kapslen«
SF vil bremse spredningen af misinformation i EU: »Tech-giganternes magt er enorm, og den bliver kun større«
KL kræver Chromebook-ordre udskudt »så vi ikke skal tilbage til pen og papir efter sommerferien«
Amazon Web Services poster 58 milliarder kroner i europæisk cloudinfrastruktur
Industrirobotter skal tage miljøvenlige beslutninger på egen hånd
Flere danskere modtog mobilvarsling under årets sirene-test: Næste skridt er varsling fra satellitter
AI-boom kan presse Japan til øge sin elproduktion med op til 50 procent
Techs mest prominente journalist skriver om megalomaniske voksenbabyer - men hun overser sit eget bidrag til mytomanien
Danske banker har fået 69 reprimander for dårlig it-sikkerhed: »Det tegner et bekymrende billede«
Energianalytiker bekymret over sløv udbygning af landvind: Kan øge danskernes elregning
Høje blykoncentrationer fundet i Beethovens hårlokker
Mette F. kæmpede for mere vindkraft på land: Derfor blev det kun en halv succes
Slut med individuelle kogere: Christiania skal have fælles varmeløsning