* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 345
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 79
I alt: 79

Forfatter Emne: Rumvarme  (Læst 79571 gange)

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #15 Dato: 12, Januar 2011 - 20:09 »
Jamen bor du ikke også på en af sydhavsøerne, Marek.  ;D

JO; Selv Loll-ænder har fundet ud af at der er en bro og flygter her fra. Snart har jeg øen for mig selv. ;D
Vestas har angivet retningen. :D

Marek

Hus til salg for hånd-penny.
« Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 21:54 af chrismark »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #16 Dato: 12, Januar 2011 - 20:18 »
Citér
Grunden til at nogle centralvarme anlæg kigger på udetemp. er den antagelse at man kan sætte en lighed mellem det potentielle varme behov og udetemp.


Det har du uden tvivl ret i . Antagelsen er bare forkert.

Jeg har været så uheldig at have haft kontor i to forskellige bygninger med det princip for styring af varmen, men uden anden mulighed for individuel regulering end åbning af vinduet, når det blev for varmt.
Når solenkom frem og varmede føleren op , måtte jeg fryse. Når det blev mget koldt ude en vinteraften, måtter jeg lukke vinduet op.
Der var generelt kun to muligheder . For koldt eller for varmt.

Jeg kan flere andre historier om u7hyrligheder efter samme princip andre steder.

Her i mit eget hus regulerer vi med en rumføler, som er placeret efter en del eksperimenteren. Det virker fortrinligt.
Jørgen Harbst

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #17 Dato: 12, Januar 2011 - 20:57 »
Citér
Her i mit eget hus regulerer vi med en rumføler, som er placeret efter en del eksperimenteren. Det virker fortrinligt.
Jamen hov- jeg forstod det ikke sådan at det eneste der regulerede hans rumtemp. var udetemp. ?
Rumfølere, radiator termostater antager jeg han ikke skifter ud pga. at fyret bruger gas istedet for olie.

Ellers enig, jeg har også kløet mig lidt i nakken over den der med udetemp.
Udetemp. er sikker god men er den nu også nok? Der er tilfældende med solindfald, men har vindhastighed ikke også en rolle ?
Afhængig af isoleringsgrad må der være stor forskel på om det ved -5°C er vindstille eller blæser en halv pelikan.

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #18 Dato: 12, Januar 2011 - 22:04 »
OK, mit indlæg har sat sindende lidt i kog, det er godt.

Situationen er som følger: Mit gamle gasfyr havde en rumføler midt i stuen. Det har virket perfekt, som et servosystem som korrigerer for forskellen mellem aktuel og ønsket temperatur. Da de fleste døre i huset er åbne, passer det såmænd også fint i resten af huset. Når solen skinner gennem mine store vinduer, skrues automatisk ned for varmen. Perfekt.

Den nye gaskedel har IKKE rumføler, men muligvis en sensor i varmestyringspanelet. Men dette sidder på selve fyret, som igen er anbragt inde i et skab, som igen er i bryggers og ikke i stuen. Hvis det er meningen, at denne føler skal repræsentere rumtemperaturen, vil den gøre det temmelig dårligt. Dertil kommer udeføleren på husets nordside.

Jeg arbejder til daglig med servosystemer omend i helt anden sammenhæng. Derfor har jeg svært ved at se logikken i udeføleren som værende bestemmende for indetemperaturen.

Måske skulle panelet også have siddet i stuen, men det er nu altså indbygget i kedlen.

Som sagt tidligere, jeg skal studere brugsanvisningen, men aner på forhånd at jeg vil blive skuffet.


chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #19 Dato: 12, Januar 2011 - 22:43 »
Sidste uge da jeg skulle hente 1 palle briketter (til 3md varme), sagde den søde dame der kørte med trukken at hun skulle bruge for 5.000Kr.- olie til 3md. selv om hun skulle ud og rejse. Fyret kunne ikke stilles laver end 30 c. Mens hun lavede hjulspind med maskinen da der var is på i indkøreslen, fandt Marek "pludseligt" en spand med blanding salt og grus bagest i sin bil. Kvinder. ;D
Lidt snak frem og tilbage. (men ikke mere ;D)
Jeg foreslog hende og klippe ledning til oliefyret over og installer rumtermostat (med frostsikring)til ca. 200.-. Denne simple løsning ved jeg dog ikke om hun har brugt. Hvis hun var lidt ældre ville jeg tilbyde undersøge "sagen" yderligere med flere "varmeføler", men,men. ;D :D ;)

Marek.

Peter Stig Hansen

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 174
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #20 Dato: 12, Januar 2011 - 22:50 »
Den nye gaskedel har IKKE rumføler, men muligvis en sensor i varmestyringspanelet.

Læste du indlægget fra Michael Bolt? Ifølge ham står der i brugsanvisningen at der er en rumføler i fjernbetjeningen.

Udetemperaturen kan vel godt være en parameter som er relevant at bruge i en varmeregulering - især i forbindelse med væsentlige og hurtige ændringer av enten inde- eller udetemperatur, men den skal da vægtes korrekt i reguleringsalgoritmen og sensoren må være placeret korrekt.
Det er sikkert også rigtigt at udetemperaturen i en del tilfælde ikke har den store praktiske betydning

Mit firma holder til i en relativt moderne kontorejendom som jeg med sikkerhed ved, har både udvendig lys- og vindmåler og jeg antager dermed også at den har en udvendig temperaturmåler, men så sandelig også indvendige sensorer.
(Vindmåleren kan jeg se og lysmåleren regulerer automatisk udvendige persienner på alle vinduer)
  
« Senest Redigeret: 12, Januar 2011 - 22:52 af Peter Stig Hansen »

efry

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 278
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #21 Dato: 12, Januar 2011 - 23:01 »
I mit første gasfyr, der var et af de første, der var lavet hos Tasso, måtte jeg manuelt stille fremløbstemperaturen afhængigt af årstiden. 40 grader efterår og forår, 60 grader om vinteren og op til 70 grader i stærk kulde.

Det nye fyr har en udendørsføler, som sidder på nordvest siden af huset. Den har jeg observeret selv sørger for fremløbstemperaturen varierer alt efter udendørstemperaturen nogenlunde som jeg gjorde det manuelt tidligere. Temperaturen i de enkelte rum styres af radiatortermostater.

Den automatiske regulering af fremløbstemperaturen må da give mindre energispild, for kører man med høj temperatur på vandet og kun har brug for ganske lidt varme i huset, vil en ret stor del af varmen afgives af rørene, der forløber i en normalt uopvarmet kælder. Hvis jeg tidligere glemte at få temperaturen skruet ned om foråret eller i en relativ varm periode, varmede kedlen vandet op til 60 grader men ved radiatorerne var temperaturen måske 40 grader, da termostaterne på radiatorerne kun tillod relativt lidt vand at passere. Resten af varmen gik altså til spilde i kælder og fyr.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #22 Dato: 13, Januar 2011 - 00:08 »
Håndregulering af fremløbstemperatur , kombineret med hel eller delvis håndregulering af radiatorer/ konvektorer kan uden tvivl virke bedre end det bedste automatiske system. Det er ligesom den langsomt fungerende brændefyring med lille kedel, hvor man fornemmer hvordan vejret vil blive, og indretter fyringen efter det lang tid før.

Men nu var det automatisk regulering ved hjælp af udetemperaturføler vi diskuterede. Det er noget helt andet.

Reguleringsteknik for begyndere:
Hvis man vil have en optimal , hurtig og præcis regulering af indetemperaturen, duer det ikke at stille på fremløbstemperatur. Det vil ændre systemets parametre og kun gøre det dårligere, hvis det var optimalt før.  Ændring af fremløbstemperatur er som at ændre forstærkningen i sløjfen.
Jørgen Harbst

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #23 Dato: 13, Januar 2011 - 00:13 »
Alt i alt handler det om at have behagelig temperatur omkring.
Mit råd er som følger ;
Sæt termostaten meget højt.
Hvis det bliver for varmt åben et eller flere vinduer.

Selv min nabo på 73 År kan finde ud af det, Hvorfor ikke jer ?
Nej, hun er ikke ingeniør, men det er altid behageligt hos hende. Mens hos alle der har det nymodens fis i huset er det for koldt eller for varmt. Ikke en kæft kan finde ud af sit varmesystem for ikke snakke om at indstille temperatur i et enkelt rum. ! Jeg har selv forsøgt med et primitiv styring for mange år siden, men måtte ærkende at man skulle være en teknikker nørd for at bare kunne administrer husets varme. Jeg fyr med brænde. Det er nok for jer uvidende ikke klart, at man bare kan åbne dør til de rum i huset hvor det er kolder.
Siden min nabo stadig ikke er død af al den friske luft hun har i sit hus; er det vel hende der har ret, Eller hur?

Marek.

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #24 Dato: 13, Januar 2011 - 00:35 »
Du har da helt ret Marek.
Man kan da fint regulere ved konstant indfyring kombinerte med behovsbestemt naturlig ventilation.
Hvis det skal være automatisk til en bestemt indetemperatur, kræver det dog måling af indetemperaturen. Det var det der var emnet for diskutionen. Målingen kan ved manuel regulering, bare være om man finder indeklimaet tilpas.
Jørgen Harbst

Mikael Boldt

  • Administrator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.150
    • Vis profil
    • Boldts Bornholmske Blog
Sv: Rumvarme
« Svar #25 Dato: 13, Januar 2011 - 09:55 »
Jeg har nu kigget nærmere på kedel-fabrikantens hjemmeside og fandt
monterings og vedligeholdelsesvejledning

Som jeg læser vejledningerne og beskrivelserne, så er gaskedlen en kondensationskedel og reguleringen med udetemperatur-føler skal så bruges til at sikre at kondensation forekommer så ofte som muligt (altså at røggastemperaturen er under ca 50C.)

I monteringsvejledningen kapitel 5.1 "Installationseksempler" er vist at betjeningsmodulet kan flyttes fra gaskedel til referencerum. Og i kapitel 5.9 "Eltilslutning" er der på Fig. 36 "Tilslutning af flere moduler" vist at betjeningsmodulet er forbundet med 2 ledninger (så dette kan højt sandsynlig gøres almindelig blød ledning) så det skulle være enkelt at flytte modulet, hvis det ønskes.

Spørgsmål: hvis man flytter modulet til et referencerum skal radiatoren i rummet så have termostat-ventil?
(mit svar er nej, men mit fjernvarmeselskabs energispare-konsulent har givet mig negativ anmærkning for denne holdning)

Tilsidst vil jeg gerne videregive de regler som vi brugte på ingeniørkontoret (for 20 år siden) når vi optimerede radiator kredse med klima-regulering:

1)  Alle radiatorer skal have den rigtige størrelse i forhold til de enkelte rum.

2)  Vejrkompenseringen skal blande til den rigtige fremløbstemperatur og forindstillingen af ventilerne skal sørge for den rigtige vandmængde gennem hver af radiatorerne således at bygningen uden extern belastning (fra sol-indfald, personer, aktivitet, belysning og andre apparater) skal alle kunne holde den ønskede temperatur uden at termostat-elementerne er monteret.

3)  Det er derfor kun termostat-elementets opgave at kompensere for den øgede belastning i det enkelte rum ved at lukke for varmen.

Disse regler kan i praksis ikke bruges i et parcelhus fordi vi ikke er villige til at bruge 60-100.000 kr på en rigtig vejrkompensering med følere på aller sider af huset, samt vindmåler. Derfor lader vi også radiatorens termostatventil kompensere for unøjagtig indregulering og vejrkompensering.

god debat

Mikael Boldt
Ha en god dag

Mikael Boldt

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #26 Dato: 13, Januar 2011 - 10:42 »
Mikael, nu har jeg skimmet manualen.

Der står, at som standard er styringspanelet (med indbygget temp-føler) monteret på selve kedlen. I så fald skal man vælge klimastyring med udeføler. sådan er det monteret lige nu. Det kræver så nogle programmeringer som passer til huset.
Selv om alt dette lykkes for mig, har jeg svært ved at se, at solvarmen fra vinduerne vil slukke fyret, som jeg er vandt til.

Alternativt kan man vælge rumstyring. Så skal panelet flyttes til opholdsrummet (og måle temperaturen der) og radiatortermostaterne sættes evt. på max. Så vil min dejlige solvarme straks slukke fyret.

Jeg vil overveje denne ændring, men først skal jeg selvfølgelig læse bøgerne grundigt. De starter iøvrigt med "brugen er meget enkel".
Min førstehåndindskydelse er, at denne computerstyring er unødvendig kompliceret i forhold til min tidligere enkle termostat.

Jan

PS: mens jeg skrev dette ringede min kone hjemmefra og beklagede sig over, at der var koldt i huset!


harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #27 Dato: 13, Januar 2011 - 10:55 »
Hej Mikael
Din teori for indregulering lyder smukt.
Jeg har haft kontor i 2 forskellige huse efter det princip og kan love dig at det ikke holder i praksis.
Enten bliver indreguleringen ikke gjort ordentligt, bl. a.  fordi der efter hver pillen ved en ventil skal gå mange timer før der er stabile tilstande så virkningen kan konstateres.
Det tæller også at viceværter og andre ikke kan lade være med at pille , og at diverse afsætninger i ventilerne, gør at der jævnligt skal efterreguleres.
Det duer ikke.

En af grundene til at styring efter udetemperatur er så dårlig er at udetemperaturen kan skifte meget hurtigere end behovet for opvarmning indendørs.
Jeg har hos en privat oplevet hvordan vi blev stegt indendøre fordi nattekulden meldte sig ude. 


Jørgen Harbst

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #28 Dato: 13, Januar 2011 - 13:50 »
Hej Mikael
Din teori for indregulering lyder smukt.
Jeg har haft kontor i 2 forskellige huse efter det princip og kan love dig at det ikke holder i praksis.
Enten bliver indreguleringen ikke gjort ordentligt, bl. a.  fordi der efter hver pillen ved en ventil skal gå mange timer før der er stabile tilstande så virkningen kan konstateres.
Det tæller også at viceværter og andre ikke kan lade være med at pille , og at diverse afsætninger i ventilerne, gør at der jævnligt skal efterreguleres.
Det duer ikke.

En af grundene til at styring efter udetemperatur er så dårlig er at udetemperaturen kan skifte meget hurtigere end behovet for opvarmning indendørs.
Jeg har hos en privat oplevet hvordan vi blev stegt indendøre fordi nattekulden meldte sig ude. 


Jeg ved godt at der er vældig mange fejlagtige eller uhensigtsmæssige installationer, men udendørsføleren skal aldrig regulere noget som helst i de rum der skal opvarmes; den skal bare sørge at der findes opvarmningskapacitet til rådighed, vel at mærke på en måde hvor varmespildet i fremføringssystemet er minimeret! Det er lidt som at man i elsystemet starter en gasturbinegenerator op, hvis spændingen kommer for lavt ned. Fidusen ved at føleren (som i øvrigt godt kan kompensere for "chill-factor"!) sidder udenfor, er netop at den registrerer den øjeblikkelige afkølingseffekt, og dermed kan sætte fremføringstemperaturen op eller ned FØR man ellers ville mærke konsekvenserne af den skiftende afkølingseffekt!

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Rumvarme
« Svar #29 Dato: 13, Januar 2011 - 16:40 »
Citér
kan sætte fremføringstemperaturen op eller ned FØR man ellers ville mærke konsekvenserne af den skiftende afkølingseffekt!


Det er netop det der er galt
« Senest Redigeret: 13, Januar 2011 - 17:13 af harbst »
Jørgen Harbst

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk