* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 309
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 168
I alt: 168

Forfatter Emne: Kørekortalderen skal hæves til 24 år  (Læst 19514 gange)

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Dato: 30, Juli 2009 - 11:30 »
En af dagens nyheder: 18 årig dræber 2 i trafikken - "man ved ikke hvorfor han kørte over i den modsatte vejbane"......

Jeg har en teori: for mange 18-årige hjerner er ikke voksne nok til at håndtere trafiksituationer. Alt for ofte er vanvidsbilister bare børn!

Bare min mening. 

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #1 Dato: 30, Juli 2009 - 17:16 »
Det er let at blive enig med dig, hvis man udelukkende ser på de, relativt, få vandvidsbilister.
Selvfølgelig er een vandvidsbilist een for meget. Men jeg tror ikke en total udelukkelse af alle unge er en brugbar løsning.

Jeg kender adskillige fornuftige unge mennesker på 18-20 år med kørekort, som kører fint og ansvarligt, omend noget uerfarent.

Jeg vil hellere foreslå en løsning som der allerede findes ved motorcykler. Begrænset motoreffekt i de første år med kørekort. Ordningen findes allerede i tyskland, en såkaldt §25a bil.
Med kun 35-50 hestekræfter, er det svært at være vandvidsbilist.
Kombineret med en tvungen GPS overvågning og evt automatisk bødeudskrivning lærer de unge at køre ansvarligt fra starten.

Men det forhindrer jo ikke poderne i at nappe fars bil eller at stjæle en BMW på parkeringspladsen, og så køre vandvidskørsel.

« Senest Redigeret: 30, Juli 2009 - 17:39 af Tomgang »
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #2 Dato: 30, Juli 2009 - 20:06 »
Jeg tror ikke på at dårlig og uansvarlig kørsel har så meget med alder at gøre.
Jørgen Harbst

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #3 Dato: 30, Juli 2009 - 22:16 »
Jeg er egentlig ret enig med dig Harbst.

Men det er påviseligt at der blandt de 18 til 24 årige mænd er et overrepresentativt antal ulykkesbilister.

Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

Kusco

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 533
    • Vis profil
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #4 Dato: 30, Juli 2009 - 23:09 »
En 18årig bilist med 2 piger i rette kønsmoden alder på bagsædet er altså en farlig cocktail.
Rigtig mange af disse ulykker sker fordi chaufføren har nogle med i vognen han skal vise sin nyerhvervelse demonstrere en stejl indlæringskurve udi køreteknik.

En anden variant af galimatias omkring vanvidsbilister i dette land er at man kan indregistrere bil i sit navn selv man er fradømt kørekortet.

Det svarer til at man kan købe et skydevåben, men må kun bruge det hvis man har våbentilladelse.

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #5 Dato: 30, Juli 2009 - 23:25 »
Jeg er også enig i, at det ikke nødvendigvis er et spørgsmål om alderen.

Jeg tror nærmere det er et spørgsmål om modenhed, og den kommer sædvanligvis med alderen for de fleste.

Når jeg er så uheldig at køre sammen med (unge) ukoncentrerede bilister, der selv tror de er fuld-færdige super-bilister, og jeg sidder og klamrer mig til panik-håndtaget i passagersædet, eller på bagsædet, så er det let at få øje på hvad problemet med de unge mænd er.

De har ingen anelse om hvad det indebærer af konsekvenser hvis de forårsager en ulykke.
De ved ikke at de risikerer at dræbe andre mennesker hvis de kører ind i en anden bil, cyklist eller fodgænger.
Det er for uvirkeligt.
Normalt har de jo 3 liv, og kan bare starte Xbox'en forfra.
Og med den meget begrænsede erfaring de har, kan de ikke styre bilen lige så sikkert gennem en undvigemanøvre, som deres forældre kan, med den store erfaring de har.

De unge piger har meget mere virkelighedssans, og kører derfor i henhold til deres manglende erfaring. De laver til gengæld flere fejl ved langsom manøvrering, som i kryds, ved parkering og bakning. Men hastigheden er lav, og der sker oftest kun materiel skade.

De unge drenge derimod, tror de er verdensmestre fra første dag de har kørekortet. Det er faktisk min oplevelse, at de kører mere og mere forsigtigt jo ældre de bliver, fordi det går op for dem, at deres bil kan være meget farlig for deres omgivelser og dem selv.

Hvis man kunne få dem til at indse dette tidligere, tror jeg vi kunne slippe for en del vandvidsbilister.
« Senest Redigeret: 30, Juli 2009 - 23:27 af Tomgang »
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

Sophiante

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 388
    • Vis profil
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #6 Dato: 31, Juli 2009 - 00:10 »
Jeg noterer mig, at jeg står alene med mit synspunkt. Men læs dog aviserne! Det er næsten hver gang meget unge mænd der kører vanvittigt. Vi snakker ikke om tafikulykker i almindelighed som kan ske for alle aldre, men om decideret vanvidskørsel som jeg synes der har været for mange eksempler på i år. At flertallet af unge kører pænt hjælper ikke på de som bliver dræbt.

Ja, med unge piger på bagsædet får pedalen et ekstra spark og blikket er på bagsædet og ikke ude af forruden.
Hvem af jer vil påtage sig at belære eller "opdrage" 18-årige til noget andet?

Ansvarlighed har i høj grad med alderen at gøre.

Jeg kører MC-scooter hver dag, og er meget afhængig af, at bilister har opmærksomheden på vejen og på mig, i stedet for på mobiltelefonen. Dyre biler med 3-4 unge mænd (hvordan får de råd til det?) er klart i overtal hvad angår dårlig og farlig opførsel i trafikken.

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Kørekortalderen skal sænkes til 15-16 år.
« Svar #7 Dato: 31, Juli 2009 - 01:16 »
Man skal ikke ændre lovene på baggrund af nogle få uheld. Der er tendens til, at befolkningens dømmekraft ofte svækkes, af få følelsesladede historier, der måske kun udgør promille af det samlede uheldsbillede. Disse få uheld, der overhodet intet betyder i statistikken, men alene betyder noget på grund af journalister, bør naturligvis ikke få betydning for lovene.

Hvis vi giver efter, og lader disse få uheld få betydning for lovene, så risikerer vi, at nogle iscenesætter uheld, med henblik på at ændre lovgivningen, eller for at presse befolkningen, politikkerne og demokratiet. Typisk, vil dette netop ske med uheld af følelsesladet karakter, kombineret med "god" journalistik. Demokratiet bør ikke give efter for den form for terror. I stedet for, at lade sig styre af få uheld, der måske er omkostninger der er acceptable, set udfra terroristers synspunkt, så bør vi alene lade os styre af fornuft.

Naturligvis vil altid være flest uheld med dem der er nye i trafikken. Øges alderen for kørekort, vil der stadigt være uheld med de nye i trafikken. Samtidigt, vil risikoen for at nogle kører uden kørekort, før de kan få kørekort øges, og disse udsætter andre for langt større farer. Der er endog tendens til, at jo ældre man er, desto sværer er det at lære at køre bil, og måske går længere tid, før man kører godt. Altså, tiden som man er "ny" i trafikken forlænges. Ialt, vil dette medfører langt flere uheld.

Måske er bedst at sænke kørekort alderen til 16 år, eller måske helt ned til 14 år. Naturligvis vil det medføre flere uheld med de unge, men når de er 18, så kører de rutineret. Og ikke mindst, så får de flere år med kørekort, hvor de kører godt. Dette betyder, at antallet af år i trafikken hvor de kører godt øges, og antallet af år, hvor de er nye, er omtrent ens. Ialt, så vil det sandsynligvis føre til færre uheld, fordi at bilisterne har flere års erfaring, og den del hver enkelt bilist kører med erfaring øges, i forhold til den tid de kører uden.

Så hvorfor ikke sætte kørekort alderen ned til 14 år?


Jeg mener, at vi skal indføre nye biler, der ikke kan køre så hurtigt. Det med hestekræfter betyder ikke så meget. Det er hastigheden som er problemet, ikke hestekræfter. En bil, der begrænses til max. 50 km/t, eller måske lavere hastighed, og som må køres af børn, allerede fra 16 år i stedet for knallert, og som kræver kørekort, vil gøre at de unge kører bil i stedet for knallert og derved spares uheld på den konto. De får samtidigt erfaring som bilister, ved lav hastighed, og måske kan sættes krav til at bilen udstyres med sensorer som gør den mere sikker. Når de bliver 18, kan de få "kørekortet" udvidet til større hastighed end 45 km/t, og skal samtidigt til ekstra undervisning, og fornyet køreprøve, for at måtte køre hurtigere end 50 km/t. Det er relativt nemt at indkode i nyere bilers styreenhed, at de højst må køre f.eks. 45 eller 50 km/t, hvis der anvendes en speciel nøgle til bilen. Eller der kan sættes en sensor om ved nummerpladen, så en chip i nummerpladen bestemmer bilens maksimale hastighed.

Løsningen er ikke at hæve alderen for kørekort - måske nærmere at sænke den, og øge bilernes sikkerhed.
« Senest Redigeret: 31, Juli 2009 - 01:26 af JMA »

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #8 Dato: 31, Juli 2009 - 02:27 »
JMA, selvfølgelig skal man ikke lovgive på baggrund af enkelt tilfælde. Men hvis der observeres en stigende tendens er det bedst at tage det tidligt, i opløbet.

JMA, tror du virkeligt, helt ærligt, at nogen vil iscenesætte et færdselsuheld, hvor nogen bliver dræbt, måske endda føreren selv, bare for at loven måske bliver ændret?
Nej vel. Du kan nok godt se tåbeligheden selv, nu.

Og dit forslag med at sænke alderen for erhvervelse af kørekort til 14 år, må da være en joke.
Ingen med en normalt fungerende hjerne vil da komme med et så tåbeligt forslag for alvor.
Argumentet om at de får flere år som erfaren billist, er uhyre forsimplet, og forudsætter at en 14 årig overhovedet er i stand til at føre bil lige så betryggende som en 18 årig (eller 24 årig). Dette er selvfølgelig ikke tilfældet, prøv du bare at samtale med en 14 årig.

JMA, jeg bliver virkeligt i tvivl om du overhovedet er ingeniør. Det må i så fald være export- eller kemiingeniør, for de fleste andre ved da at jo flere hestekræfter desto hurtigere bil. (med få undtagelser)
Hvis bilen begrænses til 50km/t må den køre på motorvej. Så forudser jeg mange flere uheld på motorvejene når disse skal overhales.
Og jeg vil gerne påtage mig at udskifte elektronikboksen på en bil på under 5 minutter. Hvis jeg kan, så er der også mange andre der kan, og så forsvinder den hastighedsspærring.

Løsningen er undervisning, kontrol, begrænsning, konfiskation og bøde, i den rette blanding til de der ikke kan finde ud af det selv.
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

Bent Andersen

  • Gæst
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #9 Dato: 31, Juli 2009 - 14:54 »
Jeg har et andet forslag, som med stor succes er blevet indført i Tyskland:
Sæt alderen ned til 17 år. MEN: indtil den unge bilist er fyldt atten, må han/hun kun køre med far eller mor på passagersædet. Det giver et års rutine, hvor mulighederne for at køre råddent ikke kesisterer.

Bent.

Morten Jødal

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 4.596
    • Vis profil
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #10 Dato: 31, Juli 2009 - 15:43 »
Jeg tror heller ikke kørekortalderen i sig selv er afgørende - medmindre den sættes så højt op, at hormonerne er gået helt af kog, og det er urealistisk.
Men en form for begrænsning af urutinerede bilisters muligheder lyder som en god ide, og det tyske tiltag er særdeles interssant
Mvh. Morten Jødal

Tomgang

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 148
    • Vis profil
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #11 Dato: 31, Juli 2009 - 16:13 »
Ja, det er en udemærket ordning, og den findes i mange lande.
Også i flere af de lande som "vi plejer at sammenligne os med".

I visse lande skal man køre med et "P" bagpå bilen i det første år man har kørekort.
Om det hjælper særligt meget i sig selv vil jeg tvivle på, men kombineret med skrappe sanktioner ved overtrædelse af færdselsloven vil det virke meget præventivt.

Men mor eller far på passagersædet, det er nok en god ide, især hvis de arbejder meget og kun er lidt hjemme  :P

Og så måske lige en orienterende køreprøve efter dette år er gået.
Vejen til en mands hjerte går gennem den lavest mulige tomgang

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #12 Dato: 31, Juli 2009 - 23:02 »
Jeg har haft flere kørelærere. Den ene, var kun 22 år. Og alder er ingen hindring for at køre godt. Som jeg ser det, er 24 år vildt overdimmensioneret.

Men - naturligvis er stor forskel på mennesker, og jeg husker også da jeg var barn - nogle var simpelthen født uansvarlige, og jeg har svært ved at tro de "vokser" fra det. De burde aldrigt få kørekort.

Dog har jeg svært ved at acceptere en kørekortalder under den kriminelle lavalder. Dansk Folkeparti, har foreslået at sænke den kriminelle lavalder til kun 12 år. Den er 15 år nu.

Måske er problemet, at jeg aldrig selv har følt mig uansvarlig, da jeg var barn. Derfor, er det totalt uforståligt for mig, at nogen kører race, eller på anden måde er uansvarlig, med alderen som årsag. Måske lader man sig bedre presse som ung, men jeg tror også, at det er individuelt. Måske er jeg endog blevet mere uansvarlig med alderen...

Skal man sænke kørekort alderen, bør man også begrænse bilerne for de unge, f.eks. så de ikke må køre på motorvej, og max. 45 km/t. Dog er intet i vejen for, at almindelige biler kan få indbygget en sådan begrænsning.

Jeg tror at det vil øge færdselssikkerheden, hvis bilkørekortet deles op i to, så der først skal bestås et ordentligt kørekort, ved relativ lav hastighed, og uden at kunne køre hurtigt uden nyt kørekort. Det bør naturligvis være højst 45 - 50 km/t, og ikke være tilladt at køre på motorvej. Mange glemmere relativ hurtigt deres køreundervisning. Hvis de skal op til fornyet "stor" prøve, for at måtte køre over 45, så vil de skulle op i teori og praktisk kørsel igen, og får begge dele genopfrisket. Ved den nye prøve, skal der både sikres at de kan køre bil sikkert, at de kender færdselsloven og ikke har glemt den, og naturligvis at de kan køre sikkert ved højere hastighed. Da de kan køre bil på dette tidspunkt, og har erfaring i trafikken, kan undervisningen øges på visse punkter, så de forhåbentligt bliver bedre bilister end nu. Der er ingen tvivl om, at selv en erfaren bilist, vil kunne få gavn at en rutineret kørelæres kunnen, og der vil kunne trimmes på de unoder, som de har tillært sig, eller bemærkes de ting, som de gør forkert, trods de burde være erfaren bilist. Mange bilister kender ikke færdselsloven. Kun få, lukker af for cykelister. Flere gange idag, så jeg nogen begynde et venstresving, og holde ude midt på vejen, i den modkørenes bane, trods der ikke var frit. Formentligt, havde de ikke orienteret sig om fodgængere fra begge sider, og cykelister, før de begyndte venstresvinget. Da venstresvinget så blev påbegyndt, blev bilen "parkeret" midt på cykelstien i krydset, så cyklerne måtte køre bagom bilen, der ventede på fodgængerne kom over. Man tænker - har de kørekort? Ihvertfald var der ikke spor orientering omkring fodgængrere og cykelister, før de holdte i den modkørende bane, og senere midt på cykelstien i krydset... Inde i københavn, var cykelstien taget i brug til bilparkering - mange bilister ved åbentbart endnu ikke om det er tilladt at parkere på cykelsti, eller om det er tilladt med det ene hjul, i områder hvor det er tilladt på fortov. I københavn, er endog meget tydeligt at se det faktisk er cykelsti - altså enten tydelige markeringer med cykelsymboler på vejen, og i de fleste tilfælde kantsten op til cykelsti. Ude på landet, hvor der ikke er cykelsymboler eller skilte indenfor øjets rækkevide, kan måske sås tvivl om det er cykelsti eller om vejen bare har en bred rabat, men i københavn er ikke tvivl, da der enten er kantsten, eller flere cykelsymboler på vejen, indenfor øjets rækkevide.

Jeg tror, at børns indlæringsevne er bedst før de bliver 18, og det er en god idé, at de får kørekort før.
« Senest Redigeret: 31, Juli 2009 - 23:29 af JMA »

harbst

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 2.402
    • Vis profil
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #13 Dato: 31, Juli 2009 - 23:55 »
jeg har oplevet vanvittig kørsel af folk i alle aldre.
Tror ikke på at regler ændrer det.
Nogle kan udmærket køre og bestå en køreprøve, men alligevel bagefter i beruselse køre afsindigt. 
Jørgen Harbst

JMA

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 340
    • Vis profil
Sv: Kørekortalderen skal hæves til 24 år
« Svar #14 Dato: 02, August 2009 - 04:12 »
Citér
Jeg har et andet forslag, som med stor succes er blevet indført i Tyskland:
Sæt alderen ned til 17 år. MEN: indtil den unge bilist er fyldt atten, må han/hun kun køre med far eller mor på passagersædet. Det giver et års rutine, hvor mulighederne for at køre råddent ikke kesisterer.
Jeg har svært ved at se logikken i dette forslag. Er det kun dem der er 17 - 18 år, som får "ekslusiv" mulighed for at køre uden kørekort, såfremt forældrene er i bilen? Hvad så, når de fylder 18? Er den mulighed så løbet fra dem? Måske blev de syge, eller havde ikke mulighed for at bruge muligheden - skal de så ikke kunne køre uden kørekort, f.eks. når de bliver 30 år, med "mor" på bagsædet? Jeg tror faktisk, at det er bedre at give 14 årige rigtig kørekort, så de kan køre bil, end at lade forældre forsøge at blive kørelærere. Mange forældre, kan ikke køre. Og de unge undervises ofte forkert af forældre. Det værste for kørelærere er ofte de bilister der er rutineret - ikke de urutinerede der aldrigt har kørt bil før. Rutinerede, som kører forkert, har svært ved at få fjernet deres unoder. Derfor, er bedst at de fra starten undervises af en godkendt kørelærer, uanset de kun er 17 år, eller yngre.

Hvad med dem, hvis forældre ikke har bil, og måske ikke kørekort? Skal de stå dårligere, når de skal have kørekort - eller skal der tages særligt hensyn til dem? Hvis alle, får køreerfarring før de tager kørekort, så må man jo antage at niveauet hæves, så dem uden køreerfaring får svært ved at bestå. Vi risikerer, at kørekort "går i arv", og ikke bliver muligt at få, uden forældre har kørekort.

Jeg tror, at det er langt bedre at indføre et "lille" kørekort, der på en måde begrænses, så kørekortet tages i to eller flere omgange.

Dette lille kørekort, skal som minimum kræve at der bestås teoriprøve, samt haves kørelektioner hos kørelærer, og bestås et kørekort hos politiet. Ikke noget med, at smule unge ud på vejen, uden at bestå hos politiet, og at have modtaget godkendt undervisning!

Men det er en god idé, med at "begrænset" kørekort, specielt til unge. Dette kørekort kan kræve, at der er en voksen i bilen med kørekort, og hvis navn står på kørekortet. Typisk, vil forældrenes navn stå på kørekortet, og en af disse skal så være med i bilen. Men, har forældrene ikke kørekort, eller har de pågældende ingen forældre, er muligt at andre kan påtage sig muligheden for at undervise dem, og at være med, når de kører bil. Naturligvis kræves, at kørekortet er gyldigt, både for den unge (den kan tages fra dem, få klip osv.), og hos den hvis navn står på kørekortet, og som skal være med i bilen. Er personen ikke med, er kørekortet ugyldigt, og svarer til at køre uden kørekort. Kørekortet, på den som er med i bilen og ansvarlig, kan naturligvis også tages, hvis de burde have grebet ind - trods begge har et kørekort. Åbentlys er det, at kørekortet kan tages for den der er med hvis føreren af bilen har drukken, da de så skal gribe ind, og forhindre vedkommende kører. Her kan kørekortet tages fra begge. Det vil være mest naturligt, at kørekortet kun kan tages for den som er med, hvis den unge er tydeligt beruset og vedkommende skal gribe ind, meddens den unges kørekort kan tages, såfremt vedkommende blot tages med alcohol i blodet. Her tror jeg desuden det er bedst at kræve en alcoholdpromille på 0.

Jeg tror ikke at det er et problem, at give kørekort til unge, hvis forældrene er med i bilen. De får et normalt kørekort, hvor de består på normal vis, men som kræver en voksen persons tilstedeværelse i bilen, der har gyldigt kørekort. Ligesom for motorcykel, kan man have flere bilkørekort - éen lille, der kræver forældre, eller andres tilstedeværelse i vognen, og et stort, der har større aldersgrænse, og hvor man må køre alene, samt kan fungere som forældre.

Kørekortet, skal dermed bestås i to omgange - og første gang, svarer omtrent til det nuværende, meddens anden gang, måske er lidt mere udvidet, og ikke mindst skal pensum fra første gang bestås igen. Er man fyldt 21 år, kan man have det så man kan få stor kørekort første gang, men typisk med flere undervisningstimer, og større teori.

Måske kan man ikke undervise meget mere, end man gør nu, men der kan ved det "store" kørekort, måske også trænes, at personen kan undervise en anden, køreteknik, samt sættes krav til færre fejl i teoriprøve. Idag tillades 5 fejl - dette kan måske øges til 6 fejl ved det "lille" kørekort, og begrænses til 3 fejl, ved det "store" kørekort.
« Senest Redigeret: 02, August 2009 - 04:40 af JMA »

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk