ingeniørdebat.dk

Ingeniørdebat => Bil og båd, MC og alt andet transport => Emne startet af: Kusco efter 25, Juni 2008 - 18:50

Titel: Ulykker på motorveje.
Indlæg af: Kusco efter 25, Juni 2008 - 18:50
Ja, ulykker på vejene generelt faktisk.

Lidt relateret til denne: http://jp.dk/indland/trafik/article1378240.ece (http://jp.dk/indland/trafik/article1378240.ece)

Det generer min blindtarm at man tilsyneladene alene måler vejenes (u)sikkerhed efter hvor mange uheld der er på strækningen og ikke tager trafik intensiteten med i billedet.
Jeg mener selvfølgelig at det må være ret væsentlig om der kører 100 eller 10.000 biler/år over en strækning hvor der er 10 ulykker/år.

Er det journalist manipulation eller mig der har misforstået noget?
Titel: Sv: Ulykker på motorveje.
Indlæg af: harbst efter 26, Juni 2008 - 10:40
Tallene i den artikkel kan ikke bruges til noget.

Hvis det er rigtigt at ulykkestallet er steget på 130 km/t veje.
behøver det jo ikke på simpel måde at være hastighedens skyld.

Flere kører måske den vej, og den tiltrækker måske urutinerede unge fartglade. Forklaringen på faldet i ulykker andre steder kan netop være 130 vejene.
Den forklaring er måske ikke rigtig men den kan være ligeså rigtig som artiklens overskrift.


Den generelle trafik er steget.
En simpel overvejelse fører til at antallet af alvorlige ulykker må stige meget stærkt med intensiteten indtil den er så stor, at trafikken går næsten i stå.

Titel: Sv: Ulykker på motorveje.
Indlæg af: Bent Andersen efter 26, Juni 2008 - 12:47
Jeg synes det er et tyndt grundlag at arbejde med. En stigning i tallet af dræbte fra 13 til 18 er statistisk fuldstændig uden betydning. Alene en alvorlig ulykke med 5 dræbte er nok til at slå statistikken helt af sporet.

MvH,

Bent.
Titel: Sv: Ulykker på motorveje.
Indlæg af: Kusco efter 26, Juni 2008 - 13:34
Ja, Andersen bliver det ikke også endnu mere spinkelt når man tænker på hvor mange "enheder" (biler) der passerer strækningen på det år ?

At konkludere det alene er hastighedens skyld mener jeg er lidt tyndt, vi er nede i så små tal over så kort tid at fx. vejret kunne have lige så stor indflydelse.

Hvad angår CO2 belastningen pga. af de 130km/t hvad så med div. vejbump og "byporte" landet over der får folk til at bremse op for så at accellerere umiddelbart efter.
Titel: Sv: Ulykker på motorveje.
Indlæg af: B Mønnike efter 26, Juni 2008 - 16:37
Ydermere skyldes 4 af dødsfaldene en Ghostdriver, hvorefter dødstallet reelt er 14. Sammenholdt med sidste års tal kan man overhovedet ikke bruge det tal til begrunde en nedsættelse af hastigheden.

Jeg håber at politikerne bevarer roen, for ellers må man forlange at de går første klasse om igen.