* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 376
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 285
I alt: 285

Forfatter Emne: Lækage i vandrør, blev tæt med tiden??? HJÆLP!  (Læst 13587 gange)

Kasper Wæhrens

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Lækage i vandrør, blev tæt med tiden??? HJÆLP!
« Dato: 25, April 2014 - 17:42 »
Jeg har her brug for folks erfaringer med tilsvarende - og gerne hvor jeg kunne søge info...

Jeg har i 2011 købt mig en campingplads. Kort efter overtagelse konstaterede jeg at sælger havde været uærlig, og "glemt" at fortælle at 50% af mine toiletfaciliteter var ubrugelige, idet vandforsyningen var utæt, og nu lige inden min overtagelse, koblet fra.

Vi kunne ved tilkobling, på vanduret konstatere større spild, hvorefter vi rekvirerer lækage sporing. Denne finder et par mulige lækager. Egen advokat kontakter sælgers advokat og forklarer sagen, og man nægter ethvert kendskab, trods vi med diverse vidner kunne bevise disse lækager havde være forestående i ca. 4 år.

Sagen kører, og nu 3,5 år efter, har der ingen brug været i bygningen, og alt vand har været afbrudt. Sagen er ved sin slutning, da sælgers nye advokat (man skiftede grundet sygdom) krævede ny sporing, i efteråret 2013. Denne er foretaget forår 2014 - og viser nærmest intet spild længere.
Der vises tryktab fra 10bar til ca. 2 bar - der er mål hver dag i 14 dage.

Smeden, der har været med hele vejen igennem, fortæller om en lignende historie, hvor de i andet byggeri konstaterer præcis det samme. Stålrør der er utætte, men der ligger hen i jorden/sandet under gulvene, blev efter et par år uden brug, tætte af sig selv.

Syn og skønsmanden kan derfor ikke gøre andet end at lade sagen afslutte - selvom der fra start var lækage, fordi denne nu ikke længere kan påvises.

Hva filan gør jeg lige?

Har andre haft en lignende oplevelse?
Hvor kan man evt. læse om den slags, eller få hjælp.

Kasper Wæhrens - info@tannisbycamping.dk

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Lækage i vandrør, blev tæt med tiden??? HJÆLP!
« Svar #1 Dato: 25, April 2014 - 20:45 »
Citat fra: Kasper Wæhrens
Har andre haft en lignende oplevelse?

TV2 har tidligere haft en række udsendelse om byggesjusk, byggefejl og byggesvindler.
Måske kan de hjælpe dig?
Desuden er der forbrugerprogrammet DR1/kontant, som måske kan hjælpe?
Citat fra: Kasper Wæhrens
Hvor kan man evt. læse om den slags, eller få hjælp.

Du kan evt. søge via google.
Hvormeget spild er "nærmest intet spild længere"?
Hvad ønsker du at opnå?

HowStuffWorks  How To Fix Leaky Pipes and Joints
http://home.howstuffworks.com/home-improvement/plumbing/how-to-fix-pipes1.htm

Mvh jj

Kasper Wæhrens

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Lækage i vandrør, blev tæt med tiden??? HJÆLP!
« Svar #2 Dato: 26, April 2014 - 09:35 »
Tak for hurtigt svar - Men, det drejer sig ikke om hverken byggesjusk eller lignende. Det jeg godt vil have svar på, er om andre har oplevet at have lækager i rør, som over tid igen bliver tætte.

Jeg kan ikke komme efter en håndværker her - men det drejer sig om den tidligere ejer der ikke oplyste at hele afdelingen var ubrugelig.

Lækagen blev sporet og påvist for 3,5 år siden - men er efterfølgende forsvundet ud i det blå, men kun meget meget lidt udslip.

jj-

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.104
    • Vis profil
Sv: Lækage i vandrør, blev tæt med tiden??? HJÆLP!
« Svar #3 Dato: 26, April 2014 - 11:38 »
Citat fra: Kasper Wæhrens
Det jeg godt vil have svar på, er om andre har oplevet at have lækager i rør, som over tid igen bliver tætte.
Jeg har ikke selv oplevet at rør tætte sig selv.
Citat fra: Kasper Wæhrens
Lækagen blev sporet og påvist for 3,5 år siden - men er efterfølgende forsvundet ud i det blå, men kun meget meget lidt udslip
Hvad forstår du ved "men kun meget meget lidt udslip" -Kan det måles?
Hvordan kan det være tæt, hvis der stadig er udslip?
Håber der er andre, som kan give et bedre svar?

Mvh jj

Kasper Wæhrens

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Lækage i vandrør, blev tæt med tiden??? HJÆLP!
« Svar #4 Dato: 26, April 2014 - 15:21 »
Da vi for 3,5 år siden sporede lækagen, var den "ret stor". Det kneb med at holde tryk på rørene under trykprøvningen. Det er et lukket system, så der er ikke mange liter deri - og ved tilsat tryk, faldt manometret med det samme.
Derfor må der have været "rimeligt" hul.

3,5 år senere foretages samme procedure - men nu flader trykket kun lidt over tid. Fra ca. 10 bar til ca. 2/3 bar over 5-8 timer.
Det vil sige der er hul et eller andet sted, men ikke så stort som det var tidligere.

VVS´eren der foretog sporingen siger at han tidligere har oplevet at stål rør der var utætte "tætned" sig igen.
Han forklarer at i tiden hvor der ikke længere er brug på rørene og ikke mere tryk, ruster rørene sammen hvor hullerne er, da det er der vandet står. på indersiden kan kalken sætte sig - og sandet der ligger omkring rørene, som jo har været kontinuerligt vådt, vil uden tryk klaske sammen om rørerene og ligesom danne en skorpe omkring dem igen. Det betyder så, at når der efter lang tid pludselig kommer vand på igen, er hullerne rustet sammen og mindre, kalken der har sat sig i rørene søger mod udgangene - altså hullerne - og hvis hullet er lille nok og kalken stor nok, ja så lukker de så indefra - Dertil skal man så lægge at de tomrum der efter lang tids udsiven af vand på ydersiden af rørene ikke længere er der - men nu består af sand - gør alt sammen at det blokkere vandet i at komme ud i samme stil som inden afbrydelsen.

Smeden sagde at det så man af og til i denne type installationer - men, da det ikke står nogen steder - kan vi ikke bruge oplysningen til noget.

Det fremgår ikke af VVS lærebøger mv at det kan forekomme.
Det er ene og alene noget smedene oplever on sight.

Derfor efterspørger jeg om andre har oplevet lignende?
Har set andre have problemet beskrevet... mv...

chrismark

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 677
    • Vis profil
Sv: Lækage i vandrør, blev tæt med tiden??? HJÆLP!
« Svar #5 Dato: 26, April 2014 - 17:46 »
Jeg har set utal af gange på biler hvorledes 2x1mm plade bliver til en rusten kage på 10mm. Når jern ruster bliver det til fast malm der fylder mere 5x? mere end jernet. Jeg kan forestille mig, at problemet genopstår hvis installationen tages i brug og bliver udsat for vekslende tryk + vibrationer og rusten begynder løsne sig.

E. Tranberg

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 1.302
    • Vis profil
Sv: Lækage i vandrør, blev tæt med tiden??? HJÆLP!
« Svar #6 Dato: 29, April 2014 - 10:36 »
Vi bruger et lækagesporingsfirma til almindelige VVS-arbejder her på stedet. Jeg kan spørge mesteren om fænomenet.

Kasper Wæhrens

  • Debattør
  • *****
  • Indlæg: 4
    • Vis profil
Sv: Lækage i vandrør, blev tæt med tiden??? HJÆLP!
« Svar #7 Dato: 29, April 2014 - 13:41 »
E. Tranberg - Dét vil være super. Han må have oplevet tilsvarende - og kan han henvise til noget skriftligt vil det være helt fantastisk perfekt.

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk