* * *
Medlemmer
Statistik
  • Total antal indlæg: 15975
  • Total antal emner: 1409
  • Flest online idag: 405
  • Flest på samme tid: 449
  • (30, Marts 2020 - 19:46)
Brugere online
Besøgende: 0
Gæster: 383
I alt: 383

Forfatter Emne: Udsatte trafikanter  (Læst 21149 gange)

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Udsatte trafikanter
« Dato: 07, Januar 2013 - 09:52 »
Af miljø- og sparehensyn er vej- og stibelysningen mange steder ændret på en sådan måde, at de generelle lysforhold i denne mørke årstid er utilstrækkelige til at afsløre de svage trafikanter - cyklister og fodgængere.
Cyklisterne følger i et vist omfang de nye lygteføringsregler. Men slet ikke alle, og det er farligt. :o
Fodgængere har tilsyneladende helt forladt tidligere tiders effektive reflekser på tøjet. Det er også farligt. :o
Det er ikke kun de bløde trafikanter, som udsætter sig for fare ved at blive påkørt af de store stygge biler.
Bilisterne er også i fare. I fare for at blive skyldige i påkørsler, som er psykisk stærkt belastende.
Det er en uhyggelig oplevelse pludselig at opdage en cykel eller fodgænger, som man lige akkurat undgår at påkøre. :o

Kampagner for anvendelse af godt lys på cykler og fodgængeres generelle brug af reflekser bør sættes i værk - for vores allesammens skyld!
HP
p

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Udsatte trafikanter
« Svar #1 Dato: 07, Januar 2013 - 10:28 »
Jeg synes nok at den seneste lovændring om cyklisters lygteføring, har været en klar forbedring, men det er vel desværre sådan i DK, at der ikke er et lovkrav om at cykelforlygten skal kunne oplyse vejbanen i totalt mørke?

For min egen del har jeg nået den alder, hvor jeg fra utallige undersøgelser ved, at øjnenes evne til at se kontraster med alderen bliver temmelig forringet. Et særligt problem, som man bør være opmærksom på, er at man ret lang tid før man bliver moden til en stæroperation, bliver særdeles dårlig til mørkekørsel. Jeg har tilsyneladende ikke en begyndende diagnose endnu, men jeg har mange bekendte, også nogen som er en del yngre end mig, som efter stæroperationen er blevet klar over hvor dårligt de så netop i mørke!

HP

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 260
    • Vis profil
Sv: Udsatte trafikanter
« Svar #2 Dato: 26, August 2013 - 09:44 »
Her i den fine og lyse sommertid gør cyklister desværre ofte opmærksomme på sig selv på en uheldig måde. På samme måde som i den mørke årstid.
At bruge cyklen til at komme på arbejde er af mange grunde prisværdigt. Desværre tit under uheldige omstændigheder. Nogle (ret mange) vælger cykelstierne fra selv om de løber tæt ved vejene.
Når der så på ret smalle lokale veje med biltrafik i begge retninger er hurtigtkørende og uopmærksomme cyklister blandt bilerne er det primært farligt for cyklisterne og sekundært for bilisterne.
Hvad kan der gøres for at de eksisterende cykelstier bliver mere attraktive for de bløde trafikanter så de fravælger vejene og tilvælger cykelstierne?

HP
p

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Udsatte trafikanter
« Svar #3 Dato: 26, August 2013 - 17:06 »
Jeg har andetsteds her fortalt hvad jeg mener om cykelstiers gennemsnitlige kvalitet.
Det er tydeligt at mærke kommunegrænserne, men der er er en begyndende forståelse for at cykling skal være for alle , hvis man vil have at de hurtige cyklister væk fra vejene.
Cykelstierne skal have en bedre overfladekvalitet end vejen og være så bred at det er muligt at overhale to cyklister der kører og snakker sammen.

Når et hul i cykelstien repareres så skal den pålagte asfalt være i plan med den oprindelige asfaltoverflade, men alt for ofte er det ligeså generende at passere en reparation som det tidligere var at køre ned i det  nu reparerede hul ;D





 
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Udsatte trafikanter
« Svar #4 Dato: 26, August 2013 - 20:21 »

Cykelstierne skal have en bedre overfladekvalitet end vejen og være så bred at det er muligt at overhale to cyklister der kører og snakker sammen.


Der er ikke noget i færdselsloven om at cyklister ikke må snakke sammen, men hvis de gør det, når der er andre trafikanter i nærheden, skal det ske ved at køre efter hinanden. På gader i bytrafikken betyder det at det i praksis er forbudt at cykle ved siden af hinanden. Sådan er det jo også for andre trafikanter, også fodgængere!

B Mønnike

  • Global Moderator
  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 3.459
    • Vis profil
Sv: Udsatte trafikanter
« Svar #5 Dato: 26, August 2013 - 21:44 »
Nej  John

Cykliste må køre ved siden af hinanden!
Med venlig hilsen
Bjarke Mønnike

John Larsson

  • Senior
  • *****
  • Indlæg: 979
    • Vis profil
Sv: Udsatte trafikanter
« Svar #6 Dato: 26, August 2013 - 22:04 »
Nej  John

Cykliste må køre ved siden af hinanden!

Færdselsloven siger at de kun må det, hvis det ikke generer anden færdsel, og det er jo det de gør, når du ikke kan overhale! Altså forbudt i den situation, men i praksis i alle byområder, hvor man jo stort set altid vil hindre andre trafikanter med denne unødvendige blokering af gaden! Det er jo egentlig ikke nødvendigt at Færdselsloven omtaler det; det er jo blot en udpensling at hvad den generelt siger om, at man er forpligtet at fremføre sit køretøj så langt til højre som muligt på vejbanen. Dette gælder specielt køretøjer som ikke kan fremføres med en hastighed som  er i nærheden af hvad vejen maksimalt tillader!

 

Seneste Debatindlæg

Google ads:



Nyt fra ing.dk